Partnerzy serwisu:

Przewozy Regionalne chcą kupić trzydzieści pociągów FPS Plus. Co najmniej

Jakub Madrjas 19.09.2017 10k

Przewozy Regionalne chcą kupić trzydzieści pociągów FPS Plus. Co najmniej
Wizualizacja Plusafot. ARP
Około 30 mln złotych będzie kosztować budowa prototypu elektryczno–spalinowego zespołu trakcyjnego Plus w ramach programu Innotabor. Przewozy Regionalne, które wraz z FPS Cegielski i Polskim Taborem Szynowym wezmą udział w projekcie, chcą kupić przynajmniej 30 takich pojazdów.
Dziś w Warszawie przedstawiciele należących do Agencji Rozwoju Przemysłu spółek: H. Cegielski – FPS, Polskie Tabor Szynowy oraz Przewozy Regionalne podpisały list intencyjny w sprawie realizacji projektu, który przeszedł pozytywną weryfikację w konkursie Innotabor. Wkrótce ma zostać podpisana umowa z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, które da na realizację 15 milionów złotych. Drugie tyle dołoży producent – FPS.

– To nie będzie „półkownik”, jakiś model do odłożenia na półkę. To będzie prawdziwy pojazd, który zostanie zaprojektowany, wybudowany i dopuszczony do eksploatacji, a na koniec wprowadzony na rynek – podkreśla wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Jak zaznacza, oprócz wymienionych spółek, partnerem w projekcie jest też instytut badawczo–rozwojowy; chodzi o IPS Tabor z Poznania.

Chcą 30 pojazdów… na początek

Jak poinformował „Rynek Kolejowy” prezes Polskiego Taboru Szynowego Adam Laskowski, spółka ta, stanowiąca pool taborowy, wspomoże finansowo FPS w realizacji. Najprawdopodobniej zostanie później właścicielem pojazdu – podobnie jak w przypadku Feniksów – głębokiej modernizacji EN57, o której pisaliśmy tutaj.

Rolą PR będzie z kolei dostarczenie wiedzy i doświadczenia w zakresie wymagań przewoźnika względem pojazdu. To jego załogi przeprowadzą też testy – no i będzie najprawdopodobniej pierwszym kupcem. Jak powiedział prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski, spółka już teraz określiła zapotrzebowanie na co najmniej 30 pojazdów spalinowo–elektrycznych. – To na początek – w relacjach które już obsługujemy i które chcielibyśmy uruchomić – podkreśla dodając, że zapotrzebowanie prawdopodobnie będzie większe. Nie chciał jednak zdradzić, na jakie trasy przymierzane są hybrydy.

Przewozy Regionalne ze względu na prawo zamówień publicznych nie mogą zamówić Plusów bezpośrednio – prawdopodobnie założenie jest takie, że PTS, jako właściciel, będzie startować w ewentualnym przetargu, który rozpisze przewoźnik. Według harmonogramu, prototyp Plusa ma być gotowy w 2019 roku.

Najważniejszą zaletą wykorzystania spalinowo–elektrycznych zespołów trakcyjnych przez PolRegio ma być wygoda pasażerów, którzy nie będą musieli się przesiadać. Znikną też problemy ze skomunikowaniem pociągów – szczególnie dokuczliwe w przypadku opóźnień. Prezes Zgorzelski podkreśla też, że nowy typ pojazdy ułatwi układanie obiegów, co usprawni działalność przewoźnika.

Co z hybrydą Newagu?

Projekt spółek ARP można traktować jako konkurencyjny dla hybrydowego zespołu trakcyjnego, który opracowuje Newag. Jego założenie jest jednak zupełnie inne – człon spalinowy ma być w nim odłączany. Czy jest sens dofinansowywać oba projekty w ramach programów NCBiR? – Mamy kafeterię produktów. Temu służy Innotabor. Przewoźnicy będą mogli wybierać w zamówieniach – wyjaśnia Jadwiga Emilewicz.

Prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski podkreśla, że w przypadku "Plusa" nie miało znaczenia to, że PTS, PR i FPS są w grupie spółek Agencji Rozwoju Przemysłu. – W pierwszym kwartale ogłosiłem, że Przewozy Regionalne potrzebują pojazdów hybrydowych – przypomina. Odpowiedź FPS–u była najbardziej konkretna. – Cieszę się, bo będzie to kontynuacja dobrej współpracy przy „Feniksach” – przyznał.

Projektów związanych z tzw. hybrydowymi pojazdami na polskie tory nie brakuje. Newag opracowuje spalinowo–elektryczną lokomotywę, na którą też otrzymał grant NCBiR. Lokomotywę spalinowo-elektryczną projektuje też Pesa we współpracy z PKP Intercity.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony