Partnerzy serwisu:

Przęsła mostów z CMK zostaną przeniesione na linię kolejową Łuków – Radom

Kasper Fiszer 20.08.2019 80

Przęsła mostów z CMK zostaną przeniesione na linię kolejową Łuków – Radom
Most na linii CMK (fot. ilustracyjne)fot. Filipbb, lic. CC BY-SA 4.0
Możliwość ponownego wykorzystania zdemontowanych przęseł mostów i wiaduktów różni się w zależności od aktualnych potrzeb inwestycyjnych i stanu konstrukcji, które nie będą już służyć na liniach magistralnych – tłumaczy zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. W ostatnich latach „recykling mostów” nie był tak intensywny, jak do 2016 r. Obecnie trwają jednak kolejne inwestycje, w przypadku których zagospodarowywane są używane przęsła.
W lipcu opublikowaliśmy na naszych łamach materiał podsumowujący procedurę określoną przez PKP PLK jako recykling mostów i wiaduktów. Zarządca infrastruktury kolejowej wykorzystuje zdemontowane przęsła obiektów w nowych lokalizacjach, najczęściej przenosząc je z linii o znaczeniu magistralnym na trasy o mniejszym obciążeniu ruchem. Obecnie skonkretyzowano plany ponownego użycia elementów konstrukcyjnych z mostu na remontowanym głównym ciągu kolejowym Krakowa.

Przez trzy ostatnie lata proces został zahamowany

Jak zwrócili uwagę nasi czytelnicy, niemal wszystkie wskazane nam przez zarządcę infrastruktury przypadki „recyklingu” dotyczą inwestycji zrealizowanych kilka lat temu. – Większość odzyskanych konstrukcji mostowych zabudowano do 2016 r. – potwierdza to Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Czemu więc w ostatnim czasie, pomimo dużego nagromadzenia inwestycji infrastrukturalnych, proces ten zwolnił?

– Ponowne wykorzystanie w nowej lokalizacji przęseł odzyskanych w trakcie modernizacji linii kolejowych jest uzależnione od stanu obiektu w tej lokalizacji i jego parametrów technicznych. Aby przęsła mogły zostać użyte, muszą spełniać wymagania w zakresie cech materiałowych oraz długości i wysokości konstrukcyjnej do zabudowy na linii docelowej – tłumaczy nasz rozmówca. Dodaje, że tak w latach ubiegłych, jak i obecnie możliwość zagospodarowania zdemontowanych przęseł uzależniona jest od ich parametrów technicznych i aktualnych potrzeb.

Są jednak kolejne plany „recyklingu”

– Przed podjęciem decyzji o powtórnym wykorzystaniu odzyskane konstrukcje zawsze przechodzą szczegółową ocenę dla potwierdzenia ich przydatności i gwarancji zachowania pełnego bezpieczeństwa ruchu pociągów w nowym miejscu ich zabudowy – podkreśla przy tym rzecznik PKP PLK. Wskazuje także na kolejne przypadki „recyklingu”.

– Aktualnie trwają roboty na linii kolejowej nr 26 Łuków – Radom. Ponownie wykorzystywane są tam przęsła odzyskane w trakcie modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej – mówi Mirosław Siemieniec. Przypomnijmy, że podobnej praktyki nie stosuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony