Partnerzy serwisu:

Przepustowość na trasie Warszawa – Gdańsk jest dla IC Lazur za niska

Michał Szymajda 30.07.2019 9,9k

Przepustowość na trasie Warszawa – Gdańsk jest dla IC Lazur za niska
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Niezwykle kosztowna i długotrwała przebudowa magistrali E65 z Warszawy do Gdyni nie przyniosła spodziewanych rezultatów w postaci zwiększenia jej przepustowości. Widać to na przykładzie IC Lazur.
Na to, jak bardzo może się różnić czas przejazdu jednego pociągu kursującego w przeciwnych relacjach zwrócił nam uwagę czytelnik. Chodzi o IC Lazur, który w weekendy łączy ze sobą Łódź Fabryczną, Warszawę z Gdynią. W obie strony pociąg prowadzony jest lokomotywą EP09 z podwójną obsadą maszynistów, więc tam gdzie to możliwe, rozpędza się do prędkości 160 km/h. Taka możliwość istnieje na większości odcinków magistrali E65 i na linii Warszawa – Łódź.

Na odcinku Łódź – Gdynia czas przejazdu IC Lazur, wyjeżdżającego o 6:25 i dojeżdżającego do Gdyni na 12:41 wynosi 6 godzin i 16 minut. Jeśli skorzystamy z niego w drodze powrotnej, odjedziemy z Gdyni o 19:20 i w Łodzi Fabrycznej będziemy 36 minut po północy. Oznacza to, że przejazd potrwa dokładnie o godzinę krócej. Jak tłumaczy tak dużą różnicę w czasie przejazdu PKP Intercity?

– IC Lazur z Łodzi do Gdyni kursuje w porze o dużym natężeniu ruchu pociągów. Skład na tej trasie przepuszcza pociągi o wyższych priorytetach i wyższej prędkości (pociąg EIP w stacji Nasielsk oraz pociąg EIC w stacji Redaki). Oznacza to jego konieczne postoje. Dodatkowo przepustowość odcinków Malbork – Tczew i Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia również wymusza postoje, które wydłużają przejazd o kolejne minuty. Potrzebny na postoje czas jest uwzględniony w rozkładzie.

Natomiast pociąg 51152/3 IC Lazur z Gdyni do Łodzi kursuje w godzinach późnowieczornych, dzięki czemu nie ma na trasie postojów i do stacji docelowej dociera w znacznie krótszym czasie – poinformowała Agnieszka Serbeńska z biura prasowego PKP Intercity.

Sytuacja, która występuje na magistrali E65 pokazuje, że PKP PLK powinna po 2023 realizować dobudowę torów, który pozwoliłby na lepszą separację ruchu szybkiego od wolniejszego na tej trasie. Zwracają uwagę na to Koleje Mazowieckie, które mają problemy ze zwiększeniem liczby pociągów regionalnych na E65, w granicach województwa mazowieckiego. Problem istotny jest zwłaszcza w sezonie letnim, gdy magistrala Warszawa – Gdańsk jest bardzo obciążona. 

Budowa linii kolejowych, związana z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego spowoduje jednak być może budowę zupełnie nowej linii dużych prędkości pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony