Partnerzy serwisu:

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h

Przemysław Farsewicz 17.08.2021 4,8k

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h
Fot. Xinhua
Wkrótce ma się rozpocząć budowa testowego toru dla najszybszego na świecie pojazdu naziemnego – pociągu maglev wykorzystującego unoszenie elektromagnetyczne. Pojazd ma się poruszać z prędkością do 1000 km/h. Testowa linia z rurą próżniową powstanie w Datong w prowincji Shanxi w północnych Chinach.
Najnowsze osiągnięcie oznaczają szybki wzrost Chin jako światowego lidera w technologii kolei dużych prędkości. Pociąg maglev o prędkości 600 km/h zjechał z linii montażowej w zeszłym miesiącu w Qingdao we wschodniochińskiej prowincji Shandong. Przy tej prędkości podróż z Pekinu do Szanghaju zajęłaby tylko 2,5 godziny.

Natomiast tor testowy jest częścią kolejnych badań prowadzonych w ramach projektu kolei magnetycznej w niskiej próżni dla wyższych prędkości. Zapewni on platformę testową dla kluczowej technologii lewitacji magnetycznej dla ultraszybkich pojazdów, które będą mogły się poruszać tak jak samoloty odrzutowe – z prędkością około 800 km/h.

Pierwsza faza projektu obejmie budowę 2-kilometrowej linii, która ma zostać wykonana do czerwca 2022 r. Instalacja urządzeń i testy rozpoczną się w lipcu 2022 r. Kolejna, 15-kilometrowa linia testowa, powstanie w ciągu następnych dwóch lat. – Całkowity plan zakłada powstanie 60-kilometrowej linii „kolejowej” – informują władze miasta Datong.

Szybki pociąg wykorzysta technologię nadprzewodzącej lewitacji magnetycznej, co pozwoli wyeliminować kontakt z podłożem i tym samym nie będą powstawały siły tarcia. Powinno to przełożyć się na osiągnięcie prędkości ponad 1000 km/h.

– Systemy maglev i hyperloop to tylko część nowej ery transportu. Aby przetestować różne ich aspekty, w tym sam pojazd, a także systemy oraz procedury, potrzebna jest trasa o długości co najmniej 50 km – komentuje dla Global Times Wang Dashui, inżynier transportu. Ekspert dodaje, że należy poddać dalszej ocenie czynniki ekonomiczne i środowiskowe nowych rozwiązań.

Jak na razie amerykańska firma Virgin Hyperloop testowała swój pojazd z dwoma pasażerami w listopadzie i osiągnęła prędkość 160 km/h na torze o długości 500 metrów. Zdaniem ekspertów, trudno przewidzieć, który kraj pierwszy odniesie sukces w pokonaniu bariery prędkości na 1000 km/h. Z praktycznego punktu widzenia, takie ultraszybkie systemy kolei bardziej opłacalne byłyby w Chinach niż w USA ze względu na ogromną populację Państwa Środka i solidnie rozbudowaną branżę kolejową.

Według Ministerstwa Transportu Chin, kraj ten ma największą na świecie sieć kolei dużych prędkości. Długość torów do końca 2020 roku wynosiła 38 tys. km. Pociągi obsługiwały 95 procent miast liczących ponad milion mieszkańców. Wysokie koszty i brak integracji z dotychczasową infrastrukturą torową stanowią nadal przeszkodę dla innych krajów, jak Niemcy czy Japonia, do budowy własnej sieci ultraszybkiej kolei.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony