Partnerzy serwisu:

Prostowanie magistrali Warszawa – Gdańsk może pomóc ruchowi aglomeracyjnemu

Michał Szymajda 26.04.2019 60

Prostowanie magistrali Warszawa – Gdańsk może pomóc ruchowi aglomeracyjnemu
Fot. Michał Szymajda
Modernizacja północnego odcinka magistrali kolejowej E65, mimo, że prowadzona olbrzymim nakładem kosztów i czasu, na pewnych odcinkach nie poprawiła znacząco warunków prowadzenia ruchu aglomeracyjnego. Tak jest przy wyjeździe z Gdańska, tak jest też na północ od Warszawy.
Powód jest prosty: brakuje dodatkowych torów aglomeracyjnych, które pozwoliłby na odseparowanie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, a także od towarowego. Od Chotomowa do Nowego Dworu Mazowieckiego są dwa tory, gdzie cały ruch na magistrali się kumuluje. Tymczasem Nowy Dwór Mazowiecki jest istotnym generatorem ruchu w aglomeracji warszawskiej.

Dobudowa torów jest możliwa...

O możliwość dobudowy toru dla pociągów regionalnych pytał Ministerstwo Infrastruktury poseł Stanisław Tyszka. Okazuje się, że PKP PLK poczyniło wstępne wyliczenia, ile mogłaby kosztować inwestycja między Chotomowem a Nowym Dworem.

– Szacunkowy koszt dobudowy trzeciego toru linii kolejowej nr 9 na odcinku Chotomów – Nowy Dwór Mazowiecki, według PKP PLK, wynosi ok. 150 mln zł, przy czym dokładna wielkość wydatków możliwa byłaby do określenia po opracowaniu dokumentacji przedprojektowej. Koszt takiej dokumentacji można ocenić na ok. 500 tys. zł. Jednocześnie należy podkreślić, że analizy możliwych źródeł finansowania ww. dokumentacji nie były prowadzone – napisał Andrzej Bittel, podsekretarz w Ministerstwie Infrastruktury.

...ale lepiej wyprostować linię do Gdańska

Być może jednak dobudowa trzeciego toru nie będzie potrzebna. Koncepcja organizacji szybkich połączeń dla potrzeb inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny zakłada „wyprostowanie” odcinka linii od Warszawy do Nasielska i budowę nowego mostu kolejowego na Narwi. Z tego odcinka korzystałyby (w tym wariancie linia omija Nowy Dwór i Modlin) szybkie pociągi do Gdańska. Tym samym istniejący układ torów okazałaby się na odcinku od Warszawy do Nowego Dworu Mazowieckiego wystarczający dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego.

– Zgodnie z koncepcją przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej (…) w ramach etapu I rozbudowy krajowej sieci kolejowej zrealizowana ma zostać budowa nowej linii kolejowej Warszawa Choszczówka – Kątne, która przejmie większą część ruchu pociągów dalekobieżnych z analogicznego odcinka linii kolejowej nr 9, tj. także z objętego interpelacją odcinka Chotomów – Nowy Dwór Mazowiecki – wyjaśnił Andrzej Bittel.

Do tego, jak wyjaśnia minister, przewidziana jest do realizacji rozbudowa odcinka Warszawa Praga – Warszawa Choszczówka linii nr 9 do czterotorowego.
– Pozwoli to na wzrost przepustowości oraz umożliwi separację ruchu regionalnego i dalekobieżnego. W zakresie zabezpieczenia rezerwy terenu pod budowę trzeciego toru informuję, że istnieją fizyczne możliwości przeprowadzenia go pomiędzy Chotomowem a Nowym Dworem Mazowieckim – czytamy.

Aktualna szerokość terenu kolejowego pozwala na budowę dodatkowego toru po północnej stronie linii kolejowej nr 9, choć nie można wykluczyć konieczności pozyskania dodatkowego terenu m.in. dla przebudowy infrastruktury towarzyszącej.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony