Partnerzy serwisu:

Prokolej: Podnieść kwoty mandatów za wtargnięcie na przejazdy kolejowo-drogowe

Michał Szymajda 15.11.2017 2,6k

Prokolej: Podnieść kwoty mandatów za wtargnięcie na przejazdy kolejowo-drogowe
zdjęcie ilustracyjneFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Fundacja Prokolej zwróciła się Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o zmianę Rozporządzenia w sprawie wysokości mandatów karnych za przewinienia drogowe. Zdaniem organizacji, wysokość kar obecnie nakładanych na kierowców za lekceważenie przepisów na przejazdach, jest zbyt niska. Liczba groźnych zdarzeń na przejazdach jest natomiast zbyt wysoka.
Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, tylko w 2017 roku doszło do 162 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, w których ciężko rannych zostało 25 osób, a 32 poniosła śmierć. Według danych Prezesa UTK z 2016 r. do ponad 28% wypadków (43% zabitych) doszło na przejazdach aktywnie strzeżonych. W przytłaczającej większości winni okazali się kierowcy, którzy ignorowali zabraniającą wjazdu sygnalizację i półzapory.

– W naszej ocenie niewłaściwe zachowanie kierowców jest wynikiem bardzo niskiej rangi takich przewinień opisanej w Rozporządzeniu w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń – uważa Prokolej i przypomina, że za objeżdżanie opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżanie na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone, grozi jedynie grzywna wysokości 300 zł i 4 punkty karne.

– Przepis ten jest jednak sprzeczny z pozostałymi, bo opuszczaniu zapór zawsze towarzyszą sygnały świetlne, a niezastosowanie się do nich zagrożone jest grzywną od 300 do 500 zł oraz 6 pkt. karnymi – czytamy w piśmie do MSWiA, w którym wymienione są też inne sprzeczności.

W tej sytuacji Prokolej zwróciło się o pilną korektę treści rozporządzenia i znaczące podwyższenie kwoty grzywny oraz liczby punktów karnych związanych z sytuacjami naruszania bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

– Zmienione przepisy powinny również uwzględniać fakt, że nawet w sytuacji, gdy urządzenia sterowania ruchem kolejowym pozwolą wyeliminować zagrożenie i nie dochodzi do wypadku, pojawiają się poważne problemy z przywróceniem normalnego ruchu kolejowego (również odszkodowania z tytułu opóźnień, braki w możliwości realizacji rozkładu jazdy, naruszenia planów pracy taboru i drużyn pociągowych). Konsekwencje dla systemu kolejowego i jego użytkowników są w takich przypadkach bardzo poważne i kontrastują z obecnym, bardzo niskim poziomem odpowiedzialności sprawcy – czytamy.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony