Partnerzy serwisu:

ProKolej: Brak stabilnego finansowania infrastruktury uderza także w przewoźników

Rynek Kolejowy 01.12.2017 930

ProKolej: Brak stabilnego finansowania infrastruktury uderza także w przewoźników
Pociąg PKP Intercity w SzamotułachFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– Podobnie jak całe środowisko kolejowe od wielu lat konsekwentnie postulujemy konieczność stworzenia mechanizmu, gwarantującego stabilizację finansową PKP PLK. Dlatego bardzo pozytywnie oceniamy fakt przygotowania przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa odpowiedniego projektu – powiedział Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
ProKolej, pamiętając, że dwie poprzednie próby uporządkowania tej kwestii nie powiodły się, liczy, że tym razem – po niezbędnych korektach, wynikających m.in. z konsultacji publicznych – projekt ministerialny zamieni się w rozporządzenie Rady Ministrów.

Trudno jest także przewoźnikom

Elementem krytycznym dla funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa – zwłaszcza w tak newralgicznym obszarze gospodarki jak infrastruktura – są stabilne ramy działania w średnim i długim okresie. Tymczasem funkcjonowanie PKP PLK opiera się planowaniu krótkoterminowym i rocznych budżetach zależnych od zmiennych dotacji z budżetu państwa.

– Brak finansowania wieloletniego skutkuje niestabilną polityką w zakresie jakości świadczonych usług i wysokości stawek dostępu do infrastruktury – a w konsekwencji uniemożliwia odpowiedzialne planowanie działalności nie tylko zarządcy, ale również przewoźnikom i końcowym klientom kolei. Nieprzewidywalność w tym zakresie jest również barierą skutecznej restrukturyzacji PKP PLK i rodzi regularne spory towarzyszące przygotowywaniu cennika stawek dostępu do infrastruktury – ocenia Fundacja.

Wprowadzanie stałego finansowania nakłada na Polskę wyrok Trybunału Sprawiedliwości

Program wieloletni pn. „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku” obok „Krajowego Programu Kolejowego” jest filarem ekonomicznym funkcjonowania sektora kolejowego w Polsce. Jest też elementem zobowiązań nałożonych prawem europejskim i wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 2013 r., w którym wskazano, że Polska „nie przyjmując środków zachęcających zarządcę infrastruktury kolejowej do zmniejszenia kosztów zapewnienia infrastruktury (…), uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą”.

– Nie tylko na kolei, ale w całym sektorze transportu, obok inwestycji w nową infrastrukturę odpowiedzialnością władzy publicznej jest utrzymanie sieci oraz kształtowanie opłat za przejazd. Lekceważenie któregokolwiek z tych trzech elementów prowadzi do wypaczeń na rynku transportowym i deformacji konkurencji międzygałęziowej. I w rezultacie celowość zainwestowanych środków staje pod znakiem zapytania – ocenia Jakub Majewski.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony