Partnerzy serwisu:

Projekty KPK w województwie opolskim

inf. prasowa 27.01.2018 2,1k

Projekty KPK w województwie opolskim
Fot. Damian Kapinos
Znacznie krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna-Koźla czy Nysy, nowe i zmodernizowane perony oraz wygodniejszy dostęp do pociągów. To najbardziej odczuwalne efekty inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
W ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) o wartości ponad 66 mld zł do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują objąć pracami 9000 km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągiem, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, komfortowy dostęp do kolei. Na torach będzie jeszcze bezpieczniej. Podczas prowadzenia inwestycji pociągi pasażerskie będą kursować zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy. Możliwy będzie również transport towarów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewnią przepustowość linii, tzn. – możliwość przejazdu pociągów obok prowadzonych robót lub innymi, wcześniej przygotowanymi trasami. Realizację KPK zapewniają środki z programów UE i budżetu państwa.

– Realizacja Krajowego Programu Kolejowego zapewni lepsze podróże między miastami i regionami Polski. Skrócą się czasy przejazdów, a nowe możliwości kolei zapewnią równomierny rozwój wszystkich województw. Po prostu Łączymy Polskę – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

W Krajowym Programie Kolejowym zapisano blisko miliard złotych na projekty na Opolszczyźnie. Choć najbardziej odczuwalnym dla pasażerów efektem inwestycji jest skrócenie czasu podróży, to istotne są również zmiany na stacjach i przystankach. Podróże, dzięki nowym peronom, wymienionym torom oraz nowoczesnym urządzeniom sterowania ruchem będą wygodniejsze, sprawniejsze i bardziej niezawodne. Przewoźnicy będą mogli uruchamiać więcej połączeń. Windy i pochylnie ułatwią dostęp do stacji osobom, mającym problem z poruszaniem się bądź podróżującym z większym bagażem. Za sprawą nowych przejść podziemnych, wiaduktów oraz nowoczesnych zabezpieczeń na przejazdach kolejowo-drogowych wzrośnie poziom bezpieczeństwa pasażerów, ale też kierowców i pieszych.

Pociągiem z Opola do Kędzierzyna-Koźla

We wrześniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., podpisały umowę za 412 mln zł na modernizację torów z Opola Zachodniego do Kędzierzyna-Koźla, na międzynarodowej trasie E 30, przebiegającej od Przemyśla po Zgorzelec i łączącej Ukrainę, Polskę i Niemcy.

Dla mieszkańców, po zakończeniu inwestycji, czas podróży między Opolem a Kędzierzynem-Koźlem skróci się aż o połowę. Pociągi międzyregionalne będą jechać nie 50 minut, lecz ok. 25 minut. Przebudowane zostaną stacje i przystanki Kędzierzyn-Koźle, Raszowa, Zdzieszowice, Jasiona, Gogolin, Górażdże, Przywory Opolskie, Opole Grotowice, Opole Groszowice. Dla wygody podróżnych, perony będą podwyższone, zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie oraz nowoczesną informację pasażerską. Będą także windy, pochylnie oraz oznaczenia dla osób niedowidzących.

W Gogolinie zostanie wybudowane przejście podziemne, a na stacji Opole Groszowice komunikację ułatwi nowa kładka. Obiekty zwiększą bezpieczeństwo podróżnych. Również przebudowa 25 przejazdów kolejowo-drogowych i montaż monitoringu zapewni lepsze warunki przejazdu pociągów i samochodów.

Linia E30, to ważny europejski korytarz transportowy, łączący porty nad Adriatykiem z portami bałtyckimi. Modernizacja linii poprawi więc nie tylko komfort podróżowania pasażerów, ale zwiększy też możliwości przewozów towarowych. Nowe tory to także gwarancja, że zachowane będą warunki ochrony środowiska i kolej jeszcze mniej będzie oddziaływała na otoczenie.

Krótsza podroż z Opola do Nysy

Za ponad 100 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują poprawić warunki podróży pomiędzy Opolem a Nysą. Będą dwa nowe przystanki w Nysie i Goszczowicach. Czas podróży do stolicy Opolszczyzny skróci się o 30 minut. Zwiększy się standard obsługi podróżnych na 11 stacjach i przystankach: Szydłów i Łambinowice, Chmielowice, Komprachcice, Tułowice Niemodlińskie, Sowin, Budziszowice, Jasienica Dolna, Mańkowice, Kubice, Wyszków Śląski. Inwestycja usprawni regionalną komunikację kolejową i pozytywnie wpłynie na atrakcyjność regionu. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h. Podróż pomiędzy ważnymi miastami Opolszczyzny skróci się o ok. 40 min – z 1 h 35 min do ok. 55 min. Rewitalizacja trasy Nysa – Opole wpisuje się w cele inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., czyli poprawę ruchu kolejowego, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych i lepsze połączenie z głównymi liniami.
– Zaplanowane inwestycje zwiększą dostęp do transportu kolejowego, co wpłynie na poprawę komunikacji w regionie. To ważne zarówno dla mieszkańców Opolszczyzny jak i samego regionu, ponieważ dobry system komunikacyjny to jeden z warunków wzrostu atrakcyjności województwa i rozwoju całego regionu – mówi Adrian Czubak, wojewoda opolski.

Dla mieszkańców województwa i podróżujących koleją w regionie istotne będzie też skrócenie podróży z Kluczborka do Poznania. Krótszą podróż w regionie i dojazd do stolicy województwa zapewni także rewitalizacja linii na odcinku Opole – Kluczbork (nr 301 i nr 293) oraz Nysa – Brzeg (nr 288). Obecnie dla obu projektów opracowywane jest studium wykonalności.

Sprawniejszy przewóz towarów

W październiku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły umowę za 182 mln zł, na przebudowę linii kolejowych na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. Rezultatem prac będą sprawniejsze połączenia Opolszczyzny i Śląska z portami w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. Szybciej i częściej będą mogły jeździć składy m.in. z węglem. Lepsze tory istotnie wpłyną na efektywność i konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Pociągi pojadą nawet o 30 km/h szybciej. Wymienionych zostanie ok. 40 km torów. Płynną i ekonomiczną jazdę pociągów towarowych umożliwi przebudowa 5 mostów i 18 wiaduktów. m.in. mosty nad Kanałem Gliwickim i Kanałem Kędzierzyńskim. Modernizacja linii przyczyni się też do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa zarówno ruchu kolejowego, jak i drogowego. Prace obejmą remont przejazdów kolejowo-drogowych i modernizację urządzeń sterowania.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony