Partnerzy serwisu:

FPS chce zbudować lokomotywę na licencji chińskiego CRRC

Michał Szymajda 30.08.2021 8k

FPS chce zbudować lokomotywę na licencji chińskiego CRRC
Lokomotywa Bison produkowana dla Rail Cargo Hungariafot. CRRC (zdjęcie ilustracyjne)
Duże zainteresowanie czytelników naszego portalu wywołała informacja o zainteresowaniu FPS i chińskiego CRRC Datong przetargiem na dostawę nawet 95 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych. O założonym konsorcjum rozmawialiśmy z prezesem zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, Krzysztofem Laskowskim.
Michał Szymajda: Jak doszło do nawiązania współpracy z CRRC Datong i wyrażeniu chęci dostawy lokomotyw dla PKP Intercity? Czy taka współpraca została zaaprobowana przez Waszego właściciela, którym jest Agencja Rozwoju Przemysłu?

Krzysztof Laskowski: Współpraca z CRRC Datong została nawiązana kilka lat temu, kiedy to rozpoczęto konsultacje dotyczące budowy w FPS-Cegielski lokomotywy o napędzie wodorowym. Odbyło się wiele spotkań technicznych i nawiązane zostały relacje pomiędzy nami. Mając na uwadze doświadczenie naszego partnera i wdrożenie tej technologii, planujemy powrócić po latach do tego projektu. Współpraca pomiędzy zarządem FPS-Cegielski a ARP jest bardzo merytoryczna i prowadzona na bazie codziennych kontaktów. ARP jest bardzo zaangażowana w codzienne sprawy swojej spółki, służąc szeroką pomocą w wielu obszarach działalności FPS-Cegielski, nie tylko w wymiarze finansowym. Podobne modele współpracy były już w Polsce realizowane, chociażby przez konsorcjum Newag-Siemens przy projekcie metra dla miasta Warszawa.

Jaki byłby zakres współpracy z CRRC Datong w przypadku otrzymania kontraktu?

Wiodącym partnerem w konsorcjum będzie FPS-Cegielski. Współpraca będzie realizowana w obszarach: know-how, finansowym, organizacyjnym oraz serwisowym, a właścicielem dopuszczenia do eksploatacji będzie FPS-H. Cegielski.

Jak zostałoby podzielone wykonawstwo między CRRC a FPS w razie wyboru waszej oferty przez PKP Intercity?

Współpraca będzie dotyczyła budowy, dostawy i serwisu „polskiej lokomotywy” na licencji partnera. FPS-Cegielski będzie producentem a nie „montownią” służącą do montażu podzespołów sprowadzanych z różnych części świata. Lokomotywa roboczo została nazwana „Żubr” i będzie spełniała najwyższe wymogi w UE dotyczące zastosowanych systemów technicznych i wymagań klienta – PKP Intercity.

Mając na uwadze prace projektowo-badawcze prowadzone w FPS-Cegielski, dotyczące produkcji nowoczesnego wózka pasażerskiego dopuszczonego do eksploatacji o prędkości eksploatacyjnej 230 km/h, rozważamy z CRRC zaproponowanie do PKP Intercity również lokomotywy wielosystemowej o identycznej prędkości eksploatacyjnej, czyli 230 km/h zamiast wstępnie wymaganej 200 km/h. To dałoby przewoźnikowi dużą przewagę konkurencyjną na rynku UE i możliwość eksploatacji w planowanej inwestycji CPK. Wyższe prędkości eksploatacyjne to już składy zespolone operujące w obszarze prędkości potocznie zwanych „high speed”.

Czy FPS – H. Cegielski jest zainteresowany współpracą z CRRC również w innych obszarach niż produkcja lokomotyw dla PKP Intercity?

Naturalnie wracamy do rozmów o wodorze, natomiast przed nami bardzo ciekawy okres związany z zamówieniami na kolei jeżeli chodzi o tabor pasażerski. Patrzymy też dalej, w wielu obszarach Chiny są uznanym liderem jeżeli chodzi o nowoczesne technologie – zwłaszcza w przewozach dużych prędkości „high speed”. W kraju nie ma i w najbliższych latach nie będzie technologii pozwalającej na osiąganie prędkości 300 km/h. Jako prezes firmy muszę patrzyć w przyszłość i myśleć, jak dostosować firmę do zmieniających się wymagań klientów oraz działań konkurencji. Mamy nadzieję, że to jest dopiero początek współpracy z CRRC nie tylko na rynku polskim, ale przede wszystkim europejskim.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony