Partnerzy serwisu:

Premiery Stadlera na targach Innotrans w Berlinie

inf. pras., oprac. ms 15.07.2022 2,6k

Premiery Stadlera na targach Innotrans w Berlinie
Graf. Stadler
Podczas tegorocznych targów InnoTrans firma Stadler zaprezentuje kilka pojazdów szynowych, które będą miały w Berlinie swoje światowe premiery.
Stadler po raz pierwszy przedstawi zespół trakcyjny napędzany wodorem –Flirt H2, zobaczymy też Flirta Akku, najmocniejszą lokomotywa hybrydowa w Europie – Euro9000 oraz tramwaj nowej generacji –Tina. Pojazdy Stadlera będą wystawione na ponad 350 metrach targowy torów.

Digital twin i signaling

Na stoiskach Stadlera w hali 2.2 (stoisko 160) i hali hub27 E02 (stoisko 750) będzie można uzyskać szczegółowe informacje dotyczące rozwiązań z obszaru serwisu i techniki sygnalizacyjnej. Po raz pierwszy zaprezentowany zostanie Digital Twin. Co to takiego? Jako pierwszy producent pojazdów szynowych Stadler tworzy we współpracy z Deutsche Bahn wirtualne odwzorowanie kompletnego pociągu. Rozwiązanie to przetwarza dane pochodzące z rzeczywistego pojazdu, zapobiegając w ten sposób zakłóceniom bądź awarii pociągu na trasie podczas eksploatacji – jest to prawdziwy przełom w obszarze utrzymania pociągów.
 
Po raz pierwszy na InnoTrans firma Stadler zaprezentuje na swoim stoisku (hala hub27 E02, stoisko 750) ofertę w zakresie sygnalizacji. Obejmuje ona rozwiązania z zakresu zautomatyzowanej jazdy (ATO) oraz systemu sterowania pociągiem (ETCS oraz CBTC). Stadler zatrudnia ponad 500 pracowników w kilku oddziałach w Szwajcarii i Niemczech, którzy opracowują i dostarczają szyte na miarę rozwiązania z dziedziny techniki sygnalizacyjnej, umożliwiające klientom na całym świecie efektywną i zrównoważoną eksploatację pociągów opartą na technologii cyfrowej.

Wodorowy Flirt

Flirt H2 dla San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) z USA to pierwszy napędzany wodorem pociąg osobowy w Stanach Zjednoczonych.. Przyczyni się on w znacznej mierze do wdrożenia zeroemisyjnej technologii w transporcie szynowym w Stanach Zjednoczonych. Flirt H2 ma być wykorzystywany w ruchu pasażerskim w ramach projektu Redlands Passenger Rail Project w Kalifornii.

Redlands Passenger Rail Project to 14-kilometrowy odcinek łączący Redlands ze stacją Metrolink w San Bernardino. Pociąg składa się z dwóch wagonów i części środkowej zwanej «PowerPack», w której znajdują się ogniwa paliwowe i zbiorniki z wodorem. W wodorowym ogniwie paliwowym generowany jest prąd elektryczny, który jest magazynowany w baterii trakcyjnej. Bateria zasila układ napędowy pojazdu oraz urządzenia związane z komfortem pasażerów, m.in. system klimatyzacji. W tej konfiguracji pociąg może odzyskiwać energię hamowania, która potem jest ponownie wykorzystywana do jego napędzania. Pociąg posiada 108 miejsc siedzących oraz dużą przestrzeń z miejscami stojącymi. Jego prędkość maksymalna wynosi 130 km/h (79 mph).

Bateryjny Flirt Akku

Dwuczłonowy pojazd Flirt Akku to pierwszy seryjny akumulatorowy zespół trakcyjny przeznaczony do eksploatacji na trasach częściowo zelektryfikowanych w Niemczech. Baterie mogą być ładowane podczas jazdy lub postoju pod siecią trakcyjną. Podczas hamowania odzyskiwana jest także energia kinetyczna. W trakcie testów na trasie prototyp ustanowił rekord świata pokonując 224 km z napędem bateryjnym.

Zamówienie obejmuje 55 pociągów bateryjnych typu FLIRT Akku i zostało udzielone firmie Stadler w wyniku przetargu rozpisanego przez Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein GmbH (NAH.SH) w 2019 roku w ramach pierwszego w Niemczech otwartego przetargu na pociągi z alternatywnymi napędami.

TINA - tramwaj najnowszej generacji dla HEAG Mobilo

W styczniu 2020 spółka HEAG Mobilo GmbH zamówiła w firmie Stadler 14 tramwajów najnowszej generacji typu TINA, a już w roku 2021 skorzystała z opcji na kolejne 11 pojazdów. TINA to akronim nazwy Total Integrierter Niederflur-Antrieb (tłum.: całkowicie zintegrowany napęd niskopodłogowy). Rozwiązanie umożliwia zupełnie nowe ukształtowanie wnętrza – bez stopni i podestów nad napędami, przy zachowaniu pełnej obrotowości wózków. Pięcioczłonowy pojazd o długości 43 metrów może przewieźć 272 pasażerów, w tym 101 na miejscach siedzących.

Zoptymalizowana przestrzeń pasażerska umożliwia pozbawione barier dotarcie do miejsc siedzących od każdych drzwi pojazdu. Duże panoramiczne okna zapewniają niezakłócony widok i wraz z wysoko umieszczonym sufitem stwarzają wrażenie dużej przestrzeni. Tramwaj jest wyposażony w nowoczesne klimatyzatory pracujące z naturalnym czynnikiem chłodniczym CO2 neutralnym dla warstwy ozonowej i efektu cieplarnianego. Wbudowany system rozpoznawania znaków drogowych wspomaga motorniczego i jednocześnie przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu. Nowy tramwaj wejdzie do eksploatacji jesienią 2023 roku.

Nowa seria lokomotyw EURO9000

EURO9000 to najmocniejsza lokomotywa hybrydowa w Europie. Sześcioosiowe lokomotywy są zgodne z TSI i mogą pracować pod wszystkimi systemami napięcia stosowanymi w Europie (15 kV + 25 kV AC i 1,5 kV + 3 kV DC). Pojazdy są przeznaczone do eksploatacji na najważniejszych europejskich korytarzach transportu kolejowego i są standardowo wyposażone w ETCS oraz zdalne sterowanie radiowe. Modułowa konstrukcja lokomotywy umożliwia jednoczesne zamontowanie do trzech różnych układów napędowych: elektrycznego, spalinowego z dwoma oszczędnymi silnikami po 950 kW i bateryjnego, umożliwiającego przyjazną dla środowiska eksploatację na trasach niezelektryfikowanych. Dzięki zakresowi mocy do 9 MW i ogromnej sile pociągowej do 500 kN w wielu przypadkach możliwe będzie zastosowanie tylko jednej lokomotywy tam, gdzie dzisiaj wymagane są dwie.
 
Operatorzy kolejowi będą mogli korzystać z możliwości prowadzenia cięższych pociągów ponosząc przy tym niższe koszty. Lokomotywa jest uniwersalna, ekonomiczna i przyjazna dla środowiska. Łączy w sobie sprawność energetyczną, moc i niezawodność. Oznacza to niższe koszty cyklu życia LCC. W maju 2019 European Loc Pool (ELP) zamówił w firmie Stadler 30 elektrycznych lokomotyw typu EURO9000. Jest to część umowy ramowej między Stadlerem i ELP obejmującej 100 lokomotyw. ELP będzie je wynajmowała przewoźnikom towarowym z różnych krajów. Wystawiana na InnoTrans lokomotywa będzie użytkowana przez operatora Rail Force One z Niederlandów, który jako pierwszy zamówił model EURO9000.

Flirt z trzema rodzajami napędu dla Walii

Brytyjski operator kolejowy Transport for Wales zamówił w styczniu 2019 w firmie Stadler 35 zespołów trakcyjnych typu FLIRT. 24 z nich mają napęd trójmodalny – mogą być zasilane z sieci trakcyjnej, z baterii lub hybrydowo z wykorzystaniem silnika Diesla, przy czym napęd spalinowy jest przewidziany tylko do sytuacji wyjątkowych, a regularna praca ma być czysto elektryczna. Flota trójmodalnych pojazdów FLIRT składa się z siedmiu pociągów trójczłonowych i siedemnastu czteroczłonowych. Pojazdy spełniają wymagania najnowszych norm TSI i zostały zaprojektowane pod kątem wymagań transportu w Walii i lokalnej infrastruktury.

Niskopodłogowa konstrukcja umożliwia wsiadanie przez każde drzwi z wysokości peronu, co skraca i ułatwia wymianę pasażerów. Wszystkie pociągi są klimatyzowane i posiadają wydzieloną przestrzeń na wózki inwalidzkie, wózki dziecięce oraz rowery, są także wyposażone w system informacji pasażerskiej i Wi-Fi. Pierwsze trójmodalne pojazdy FLIRT odbywają obecnie jazdy próbne. Jeszcze w tym roku mają zostać włączone do eksploatacji.

Citylink dla Transport for Wales, Wielka Brytania

W styczniu 2019 r. Stadler otrzymał zamówienie na wyprodukowanie i dostawę 36 pojazdów szynowych (Tram-Train) typu Citylink dla przewoźnika Transport for Wales. Pojazd to modułowy tramwaj łączący centra miast z otaczającymi je ośrodkami. Może być eksploatowany na trasach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych – z wykorzystaniem baterii. Pojazdy są tak zaprojektowane, aby można je było eksploatować zarówno na trasach kolejowych, jak i na sieci miejskiej. Dzięki systemowi napędu z baterii klienci mogą zaoszczędzić na drogich inwestycjach w nową infrastrukturę zasilania.

Citylink ma długość 40 metrów i może pomieścić 252 pasażerów. Ten wysokopodłogowy pojazd posiada kabiny maszynisty na obu końcach i osiąga prędkość 100 km/h. W jasnych, klimatyzowanych wnętrzach zaprojektowano przedziały wielofunkcyjne z miejscem na rowery, miejscami siedzącymi dla osób z ograniczoną mobilnością oraz dwoma miejscami na wózki inwalidzkie. Zapewnia bezpieczne i komfortowe podróżowanie bez konieczności przesiadek.

Metro (IPEMU) dla Liverpoolu

Po podpisaniu w 2017 roku umowy na wyprodukowanie i dostawę 52 pociągów, operator Metro Liverpool City Region zamówił we wrześniu 2021 w firmie Stadler przebudowę siedmiu pojazdów na niezależnie napędzane pociągi elektryczne (Independent Powered Electrical Multiple Unit – IPEMU). Te innowacyjne i przyjazne dla środowiska pociągi bazują na wcześniejszych składach Class 777 METRO i umożliwiają rozszerzenie zakresu ich użytkowania o odcinki niezelektryfikowane. Dzięki zintegrowaniu technologii IPEMU pozwala uniknąć nowych inwestycji infrastrukturalnych oraz zwiększyć liczbę przewożonych pasażerów.

Składy IPEMU mogą zastąpić pociągi z napędem spalinowym, wspierając władze regionalne i krajowe w realizacji celów ograniczenia emisji CO2. Ponadto dzięki pojazdom ograniczona zostanie liczba przesiadek, co dla pasażerów oznacza poprawę warunków podróży i skrócenie jej czasu. IPEMU jest wyposażony w bateryjny system magazynowania energii. Cały system napędu zabudowany został pod podłogą pojazdu. Podczas jazdy na trasie zelektryfikowanej baterie są ładowane z trzeciej szyny lub w trakcie hamowania rekuperacyjnego. Czas ładowania wynosi poniżej 15 minut, a bateria wytrzymuje ponad 10 000 cykli ładowania/rozładowania. Przejście z napędu czysto elektrycznego na IPEMU jest płynne i pozostaje niezauważalne dla pasażerów podczas jazdy.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
STADLER
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony