Partnerzy serwisu:

Prawo warstwowe to korzyści nie tylko dla kolei

Jakub Madrjas 15.05.2018 1,7k

Prawo warstwowe to korzyści nie tylko dla kolei
Tunel średnicowy w WarszawieFot. Michał Szymajda
Podczas dyskusji nt. wpływu prawa warstwowego podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach prezes PKP SA Krzysztof Mamiński przyznał, że brak prawa warstwowego utrudnia wykorzystanie w pełni potencjału wielu gruntów kolejowych, szczególnie w największych miastach. – Jego brak nie powoduje jednak zaniechania naszych działań – podkreślał.
Tzw. prawo warstwowe to postulowane rozwiązanie prawne, które umożliwia ustalenie granic nieruchomości nie tylko w poziomie, ale i w pionie. To kluczowe m.in. przy budowie tuneli w miastach, nad którymi obecnie nie można w pełni wykorzystać potencjału gruntów. Właściciel budynku nad podziemną linią kolejową czy ulicą stałby się bowiem również właścicielem podziemnej infrastruktury komunikacyjnej.

Podczas dyskusji prezes PKP SA Krzysztof Mamiński podał wiele przykładów inwestycji, które mogłyby zostać przeprowadzone zdecydowanie sprawniej dzięki przyjęciu prawa warstwowego, np. budowę wieżowców nad tunelem prowadzącym do nowej stacji Łódź Fabryczna, czy parkingu nad stacją. – Bardzo poważnie zastanawiamy się nad wykorzystaniem remontu warszawskiej linii średnicowej do przygotowania przestrzeni do zabudowy nad tą linią – ogłosił prezes PKP.

Wszyscy są „za”

Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że prawo warstwowe jako takie właściwie nie ma przeciwników. Może ono przynieść korzyści wszystkim – inwestorom, deweloperom, właścicielom działek i samorządom. Na świecie nie brakuje odpowiednich rozwiązań prawnych, choćby niemieckich i francuskich, które przybliżył Marek Chibowski, prezes zarządu, Xcity Investment. Niestety, polskie prawo wciąż tradycyjnie pojmuje nieruchomości, które wiąże bezpośrednio z gruntem, który zajmują. Ogranicza to udostępnianie nieruchomości do użytkowania wieczystego lub praw ograniczonych, które zniechęcają inwestorów.

Mimo wielu argumentów za ustanowieniem prawa warstwowego, próby wprowadzenia odpowiedniej ustawy od wielu lat spełzło na niczym. W ocenie Jakuba Majewskiego, prezesa Fundacji ProKolej dotychczasowe próby wprowadzenia tego rozwiązania nie udały się ze względu na duże skomplikowanie prawne zagadnienia. Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel uzupełnił, że zmiany wymaga kilkadziesiąt ustaw. – To rewolucja prawna – podsumował prezes Chibowski.

Jakie korzyści?

Inwestorzy są zainteresowani wykorzystaniem znajdujących się w samych centrach miast terenów kolejowych. Świadczy o tym działalność Xcity Investment – spółki z Grupy PKP, która powstała w celu wspólnej realizacji projektów deweloperskich. Prawo warstwowe otworzyłoby również kolejne możliwości realizacji inwestycji w ramach programu Mieszkanie Plus, w który intensywnie angażuje się PKP SA.

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński podkreśla, że spółka zmieniła podejście do zarządzania gruntami. Nie będzie ich już wyprzedawać, a skupia się na czerpaniu długoterminowych korzyści. Spółka zamierza zagospodarowywać swoje nieruchomości wraz z partnerami, którzy na udostępnionych przez kolej gruntach będą realizować inwestycje. Niedawno PKP S.A. i deweloperska spółka z Grupy PKP – Xcity Investment podpisały list intencyjny z Polskim Holdingiem Nieruchomości i Chopin Airport Development.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony