Partnerzy serwisu:

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30.09.2022 509

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze
zdjęcie ilustracyjneFot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się dwa projekty nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Zakładają one m.in. możliwość czasowego obniżenia stawek dostępu do torów oraz zmiany w prawach pasażerów. Przepisy nie przyniosą jednak realnych zmian, bo chodzi o głównie dostosowanie polskich ustaw do prawa unijnego. 
Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod numerem UC133. Jak czytamy, chodzi o konieczność wdrożenia, w ramach komponentu E Zielona, inteligentna mobilność Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „KPO”, reformy zwiększającej konkurencyjność sektora kolejowego oraz dostępności transportowej, a także konieczność dostosowania polskich przepisów do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z dnia 29 kwietnia 2021 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

– Unia Europejska wprowadza nową dyrektywę o prawach pasażerów i przepisy ustawy które się do niej odnoszą muszą być przeredagowane. Są to przepisy odwlekające wdrożenie niektórych praw, które dopuszczono także poprzednio albo wynegocjowano wyjątek – tłumaczy Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum. – Te odstępstwa zapewne są korzystne dla przewoźników i dla PLK, ale niekoniecznie korzystne dla pasażerów – zastrzega. O tym, dlaczego tak jest, pisaliśmy m.in. w tekście pt. "Nowe prawa pasażera przyjęte! Już za kilka lat... prawie nic się nie zmieni".

W nowelizacji wprowadzony ma być przepis umożlwiający rezygnację z niektórych opłat przewoźników dla PLK i ich refinansowanie w czasie stanów nadzwyczajnych, epidemii itd. – Walczymy o to od początku pandemii. Przy wzroście cen paliw i energii obniżenie stawek łagodziłoby pozycje kosztowe u przewoźników i zmniejszało ryzyko przerzucenia ich na pasażerów i klientów. Dla towarowych byłby to także dodatkowy bodziec do rywalizacji o towar z przewoźnikami drogowymi – mówi Adrian Furgalski.

Problem w tym, że obniżka stawek, o którą od lat apeluje branża, jest możliwa i w obecnej sytuacji prawnej. Obecnie jednak – po raz trzeci już – PKP PLK zapowiedziała projekt cennika, w którym stawki dostępu nie maleją, a rosną.
Kto wyrzuci awanturującego się pasażera z pociągu?

Drugi projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, pod numerem UD436, ma usprawnić inwestycje kolejowe poprzez uszczegółowienie kilku wymogów formalnych. Ciekawa będzie zmiana dotycząca tego, kto ma (i może) wyrzucić groźnego pasażera z pojazdu komunikacji publicznej.

Będą też zmiany umożliwiające PKP SA dokonywanie zamiany nieruchomości z jednostkami samorządu terytorialnego, państwowymi osobami prawnymi lub z państwowymi jednostkami organizacyjnymi. 
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony