Partnerzy serwisu:

Prąd dla przewoźników kolejowych jednak będzie tańszy!

Łukasz Malinowski 19.10.2022 3k

Prąd dla przewoźników kolejowych jednak będzie tańszy!
fot. PKP PLK
Wszystko wskazuje na to, że koszty energii elektrycznej dla regionalnych przewoźników kolejowych jednak nie wzrosną. Po apelach branży Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmieniło zdanie w tej sprawie. „Dzięki wprowadzanej ustawie prąd dla przewoźników kolejowych będzie tańszy” – napisało biuro prasowe resortu.
W przyjętym przez rząd w piątek, 14 października projekcie Ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku znalazły się zapisy, które mają ograniczyć wpływ podwyżek cen energii elektrycznej na funkcjonowanie samorządów. W przesłanych wczoraj do naszej redakcji wyjaśnieniach Ministerstwo Klimatu i Środowiska pisało, że spośród funkcjonujących pasażerskich przewoźników kolejowych z regulacji będzie mogła skorzystać tylko stołeczna SKM. Projekt przyjętej ustawy był i nadal jest szczegółowo analizowany przez przewoźników i zlecające im przewozy urzędy marszałkowskie.

Posłowie reagują

Jeszcze wczoraj o komentarze do tej sytuacji poprosiliśmy posłów i zainteresowane podmioty. – Kolej to ważna usługa publiczna, powinna zostać objęta ochroną cen energii – nie ma wątpliwości poseł PiS, Jerzy Polaczek, były minister transportu. – Mam nadzieję, że ta kwestia będzie jeszcze przedmiotem refleksji podczas prac parlamentarnych. Poruszę ten temat w konsultacjach klubu parlamentarnego – zapowiedział poseł Polaczek.

– Brak uwzględnienia transportu kolejowego w przygotowanej przez rząd ustawie to skandal – mówi bez ogródek posłanka Paulina Matysiak z zarządu krajowego Lewicy Razem. – Przewoźnicy kolejowi od tygodni zwracają uwagę na problemy transportu kolejowego związane z rosnącymi cenami energii. Gdzie był minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, że nie słyszał tych głosów? Czym zajmował się minister Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, że nie upomniał się o kolej w rządowych rozwiązaniach? – pyta posłanka. – Jak można pominąć tak ważną część gospodarki, tak ważną usługę publiczną? To się w głowie nie mieści. Wsparcie dla kolei musi się znaleźć! – podsumowuje.

Koleje Mazowieckie: Wzrost kosztów o 130 mln

Problem cen energii nie jest jednak równie dotkliwy dla wszystkich przewoźników i samorządów. – Analizujemy zapisy projektu Ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 r. Zapisy nie są precyzyjne, więc planujemy zwrócić się do Ministerstwa Klimatu i Środowiska z prośbą o wyjaśnienie zapisów i szczegółową interpretację – zaznacza Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

– W przypadku nieobjęcia ustawą przewoźników samorządowych, koszty związane ze wzrostem energii spadną znów na barki samorządów województw oraz bezpośrednio pasażerów. Taka sytuacja byłaby zupełnie niezrozumiała i krzywdząca dla regionalnych przewoźników. Dla przykładu wykluczenie Kolei Mazowieckich z katalogu podmiotów uprawnionych spowoduje wzrost kosztów energii w 2023 r. w spółce na poziomie przeszło 130 mln zł – dodaje Milewska.

W dobrej sytuacji są za to zarówno stołeczna, jak i trójmiejska SKM. – Z naszej perspektywy rządowa zmiana na nic się nie zda. Rząd proponuje bowiem ograniczenie stawki do 745 złotych za megawatogodzinę, natomiast my wynegocjowaliśmy ją w wysokości 710 złotych. W związku z tym warszawska SKM otrzyma stawkę niższą, niż gdyby skorzystała z przepisu. Nie jest to więc coś, co pomoże SKM – mówił we wczorajszej rozmowie z Rynkiem Kolejowy Alan Beroud, prezes zarządu przewoźnika.

– Analizujemy, czy będziemy beneficjentem tej ustawy, w kontekście energii nietrakcyjnej. Jeśli chodzi o energię trakcyjną, to, przewidując wzrost cen, już w grudniu 2021 r. podpisaliśmy ze spółką PKP Energetyka dwuletnią umowę na dostawę energii trakcyjnej, w której cena za megawatogodzinę jest praktycznie niezmienna do końca umowy. Dzięki temu spółka PKP SKM w Trójmieście ma zapewnioną dostawę energii trakcyjnej do końca 2023 roku w cenach znacznie niższych niż obecne stawki na rynku – mówi z kolei Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście.

Niejasne przepisy

Przyjęta przez rząd ustawa stwarza poważne problemy interpretacyjne. W jej zapisach wspomniano bowiem o transporcie zbiorowym, ale go nie zdefiniowano. Ustawa o Publicznym transporcie zbiorowym posługuje się zaś terminem „publiczny transport zbiorowy” i jego definicja obejmująca kolej jest w przepisach zawarta.

„Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym wprowadza także pojęcie operatora publicznego transportu zbiorowego. Jest nim samorządowy zakład budżetowy oraz przedsiębiorca uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, który zawarł z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Problem leży zatem w określeniu, czy lokalny jest tożsamy z publicznym, a w zasadzie na stwierdzeniu, że ustawy winny być ze sobą spójne zarówno w warstwie logistycznej, literalnej i merytorycznej. Wobec tego, że w projekcie Ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku nie definiuje się lokalnego transportu zbiorowego, należałoby dokonać zmiany w art. 2, ust. 2, lit. c, odniesienie 3, który winien brzmieć: publicznego transportu zbiorowego” – podkreśla biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Ministerstwo Klimatu zapewnia – energia będzie tańsza

We wtorek (18 października) redakcja Dziennika Gazety Prawnej otrzymała od Ministerstwa Klimatu i Środowiska zapewnienie, że z obniżonych stawek za energię elektryczną będą mogli skorzystać także przewoźnicy kolejowi. Takie stanowisko w rozmowie z Rynkiem Kolejowym potwierdził dziś (19 października) Aleksander Brzózka – rzecznik prasowy resortu.

Również na piśmie biuro prasowe Ministerstwa Klimatu zapewnia teraz, że ta interpretacja jest poprawna. „Dzięki wprowadzanej ustawie prąd dla przewoźników kolejowych będzie tańszy” – napisało biuro prasowe resortu. Jeszcze dzisiaj wieczorem tematem będzie się zajmować sejmowa komisja infrastruktury.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony