Partnerzy serwisu:

Powstanie projekt modernizacji bieszczadzkiej linii Nowy Zagórz – Łupków. Dla kogo?

Michał Szymajda 13.01.2020 164

Powstanie projekt modernizacji bieszczadzkiej linii Nowy Zagórz – Łupków. Dla kogo?
Stacja w Nowym Łupkowie fot. Michał Szymajda
Na przełomie 2019 i 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły wykonanie prac projektowych dla rewitalizacji linii kolejowej Nowy Zagórz – Łupków w Bieszczadach. Dokumentację wykona konsorcjum firm z liderem IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo. Wszystko dzieje się w momencie, gdy urząd marszałkowski województwa podkarpackiego sprawił, że oferta kolei regionalnej jest w Bieszczadach pomijalna.
30 grudnia 2019 PKP PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji inwestycji i pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu "Rewitalizacja linii kolejowej nr 107 Nowy Zagórz – Łupków". Pracę za ponad 8 mln zł wykona konsorcjum firm z liderem IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. Wcześniej, w maju 2019, podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji dotąd niezrewitalizowanego fragmentu linii z Nowego Zagórza do Jasła.

Stworzenie dokumentacji, która ma być gotowa do połowy 2022 roku pozwoli na kompleksowy remont linii od Nowego Zagórza do granicy polsko–słowackiej. Pieniądze na wykonanie projektu zostały zagwarantowane przez podkarpacki urząd marszałkowski, który wpisał projekt jej odnowienia do swojego Regionalnego Programu Operacyjnego i uzyska na niego unijne środki. Przeprowadzenie rewitalizacji linii planowane jest do 2027 r., choć nie wiadomo kto zabezpieczy na inwestycję pieniądze. Zwłaszcza, że województwo właśnie zrezygnowało z obsługi linii do Łupkowa i Komańczy, a wcześniej bez najmniejszych uwag akceptowało zastępowanie na tej linii pociągów autobusami. Obecnie po linii kursuje wyłącznie jeden weekendowy pociąg, do którego w wakacje, być może dołączy także połączenie z Rzeszowa do Medzilaborzec na Słowacji. Bardzo sporadycznie z linii korzystają przewoźnicy towarowi.

W każdym razie w przyszłości PKP PLK planuje tu wymianę torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem . Projekt ma być przygotowany tak, by pociągi pasażerskie mogły jeździć z prędkością 80 km/h, a towarowe 50 km/h. Sprawdzone zostaną również możliwości podniesienia prędkości pociągów powyżej pierwotnie projektowanej dla tej linii.

– Dzięki modernizacji peronów na 5 stacjach (min. Nowy Zagórz, Komańcza, Łupków) i 9 przystankach (m.in. Tarnawa Dolna, Wysoczany, Nowy Łupków) z wygodnych podróży będą mogli korzystać pasażerowie o ograniczonych możliwościach poruszania się. Do przebudowy przygotowanych będzie m.in. 26 mostów, 13 wiaduktów oraz 1 tunel kolejowy. Zmodernizowanych zostałoby 40 przejazdów kolejowo-drogowych. Dokładny zakres prac budowlanych zostanie sporządzony w i dokumentacji projektowej – informuje PKP PLK.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony