Partnerzy serwisu:

Powstanie łącznica Krosno – Rzeszów. Ruszyły konsultacje

CZT/PKP PLK/Rynek Kolejowy 22.04.2016 1,2k

arrow
arrow
Powstanie łącznica Krosno – Rzeszów. Ruszyły konsultacje
Fot. CZT
Powstanie łącznica Krosno – Rzeszów. Ruszyły konsultacje
Powstanie łącznica Krosno – Rzeszów. Ruszyły konsultacje
Do 29 kwietnia przyjmowane są uwagi w konsultacjach społecznych budowy omijającej Jasło łącznicy między liniami kolejowymi nr 106 i 108, która ma skrócić podróż z Krosna do Rzeszowa. Rozpatrywane są 3 warianty przedsięwzięcia, które ma zostać z realizowane w ramach RPO Województwa Podlaskiego 2014-2020.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do budowy łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, która skróci drogę i czas jazdy z Rzeszowa do Krosna, Sanoka i Zagórza. Obecnie pociągi w tej relacji muszą jechać do Jasła, tam zmieniać kierunek jazdy i w drodze do Krosna praktycznie zawracać. Łącznica ma wyeliminować czasochłonną konieczność zmiany kierunku jazdy, a także skrócić drogę przejazdu. 30 grudnia PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na prace przedprojektowe dla budowy łącznicy między liniami 106 i 108. Na projekt rewitalizacji linii 108 zarezerwowane są 174 mln zł netto, a na łącznicę 87 mln zł netto.

Konsorcjum spółek Getinsa Polska z Warszawy i Getinsa – Payma z Madrytu przygotuje studia wykonalności dla dwóch projektów: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz” oraz „Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Oba projekty będą finansowane z RPO Województwa Podkarpackiego na lata 2014-20. Wykonawca ma 525 dni dla linii 108 i 560 dni dla łącznicy na opracowanie dokumentacji przedprojektowej, w tym studiów wykonalności i raportów oddziaływania na środowisko. Wynagrodzenie za oba zadania wyniesie w sumie 2,215 mln zł brutto.

Trzy warianty inwestycji

Do konsultacji wskazano trzy warianty przedsięwzięcia. Pierwsze dwa zakładają zminimalizowanie długości nowej linii koniecznej do zbudowania. Wariant 1 (Szebnie – Brzezówka) wymagałby budowy drugiego mostu na tej rzece. Wariant 2 (Moderówka – Męcinka) położony całkowicie po wschodniej stronie rzeki wymagałby za to budowy kilkusetmetrowego tunelu. Natomiast wariant 3 (Przybówka – Turaszówka) zaprojektowany został z myślą o jak największym skróceniu czasu jazdy. Przebiegałby na znacznej długości wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Wisłok. Jest on ok. 4-krotnie dłuższy od dwóch poprzednich.

 

Ze względu na trudne ukształtowanie terenu nie udało się wyznaczyć żadnego, racjonalnego ekonomicznie, wariantu w obszarze pomiędzy wariantem 2 i 3. Każdy wariant w tym obszarze wymagałby tunelu znacznie dłuższego niż w przypadku wariantu 2 lub powodowałby znaczące kolizje z istniejącą zabudową.

Ruszyły konsultacje społeczne

Konsultacje społeczne prowadzi fundacja Centrum Zrównoważonego Transportu. Projektowi w konsultacjach nadano nazwę "Łącznica Krosno-Rzeszów", co dobrze obrazuje istotę projektu. W ramach konsultacji odbędzie się spotkanie konsultacyjne 25 kwietnia w auli Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, ul. Kazimierza Wielkiego 4. Uwagi przyjmowane będą do dnia 29 kwietnia m.in. za pomocą formularza na stronie www.krosno-rzeszow.pl, a także pisemnie na adres prowadzącego konsultacje.

Więcej materiałów o projekcie i konsultacjach społecznych można znaleźć na stronie: www.krosno-rzeszow.pl. Dokładne mapki z przebiegiem poszczególnych wariantów wywieszone będą także w urzędach miast: Jasło, Krosno, Sanok, Jedlicze oraz gmin: Tarnowiec i Wojaszówka.

Przedsięwzięcie ma być finansowane z funduszy unijnych w ramach RPO Województwa Podlaskiego 2014-2020. Wpisane jest do Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 oraz do Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Podkarpackiego. Zakończenie budowy wstępnie planowane jest na koniec 2020 r.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Nowe linie kolejowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony