Powstają nowe krakowskie mosty kolejowe [zdjęcia]
inf. pras. PLK, oprac. ms ⚫ 13.09.2018 ⚫
5k


![Powstają nowe krakowskie mosty kolejowe [zdjęcia] Powstają nowe krakowskie mosty kolejowe [zdjęcia]](https://www.rynek-kolejowy.pl/img/899189723629481.jpg_60-60.jpg)
![Powstają nowe krakowskie mosty kolejowe [zdjęcia] Powstają nowe krakowskie mosty kolejowe [zdjęcia]](https://www.rynek-kolejowy.pl/img/20180913084034wiadukt1.jpg_60-60.jpg)
![Powstają nowe krakowskie mosty kolejowe [zdjęcia] Powstają nowe krakowskie mosty kolejowe [zdjęcia]](https://www.rynek-kolejowy.pl/img/20180913084035wiadukt2.jpg_60-60.jpg)
![Powstają nowe krakowskie mosty kolejowe [zdjęcia] Powstają nowe krakowskie mosty kolejowe [zdjęcia]](https://www.rynek-kolejowy.pl/img/20180913084035wiadukt3.jpg_60-60.jpg)
Trwa budowa kolejowych przepraw przez Wisłę. Kończy się jeden z najtrudniejszych etapów prac. Na bulwary wrócą piesi i rowerzyści, a wykonawca rozpocznie przygotowania do montażu konstrukcji. Nowym mostem pociągi pojadą już w przyszłym roku.
Jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacji krakowskiej linii średnicowej jest budowa nowych mostów, którymi pociągi dalekobieżne i aglomeracyjne będą pokonywać Wisłę. W czerwcu rozpoczęły się pierwsze prace. Wykonawca ma wymagające zadanie – wokół istniejącego mostu kolejowego wybuduje dwa bliźniacze obiekty, na których ułożone zostaną tory dla kolei aglomeracyjnej. Dotychczasowa przeprawa również zostanie gruntownie przebudowana. Powstanie zespół trzech mostów o nowoczesnej konstrukcji, na których znajdą się cztery tory kolejowe. Pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h. Pierwszy powstanie most wschodni, położony najbliżej mostu Kotlarskiego. Po przeniesieniu ruchu pociągów na nową przeprawę, ruszą prace przy pozostałych dwóch obiektach.
Bulwary dostępne dla krakowian
W pierwszej kolejności realizowane były najtrudniejsze prace, wymagające użycia najcięższego sprzętu budowlanego. Inżynierowie przystąpili do budowy nowych przyczółków i podpór mostu. Podpory będą na brzegu rzeki, stąd konieczność zabezpieczenia placu budowy, wbitymi głęboko w ziemię, ścianami oporowymi.
Po wykonaniu wykopów rozpoczęły się prace przy fundamentach. Ich najważniejszym elementem było wbicie na głębokość 15 metrów betonowych pali. Prace odbywają się na lądzie i w nurcie rzeki. Tam powstają podpory tymczasowe, które również będą osadzone na wbitych w dno, betonowych palach. Ciężki dźwig, wykorzystany do operacji, ustawiony był na specjalnej barce, którą manewruje holownik „Halny”.
Zakończył się najtrudniejszy etap robót budowlanych. Popularna trasa pieszo-rowerowa, na Bulwarze Kurlandzkim, będzie ponownie dostępna dla mieszkańców Krakowa. Tymczasowa ścieżka, biegnąca obok placu budowy, którą dla wygody użytkowników wyasfaltowano, będzie oddana do użytku w piątek (14 września), w godzinach popołudniowych.
Ul. Podgórska – bramki przejazdowe dla bezpieczeństwa kierowców
Niewielkie zmiany w organizacji ruchu czekają również krakowskich kierowców. By móc kontynuować prace przy budowie mostu, wykonawca musi zamontować specjalne bramki zabezpieczające nad ul. Podgórską. W związku z tym zajęte będą chodniki po obu stronach drogi, a piesi skierowani zostaną na bulwary i tymczasowy chodnik, zlokalizowany na jezdni. Oznacza to, że ul. Podgórska w kierunku ul. Starowiślnej zostanie zwężona.
Aby nie powodować dodatkowych utrudnień w centrum PLK, w porozumieniu z wykonawcą i zarządcą dróg, zdecydowały, że zmiany na ul. Podgórskiej zostaną wprowadzone później, dopiero po otwarciu jezdni pod wiaduktem nad ul. Grzegórzecką, które zaplanowane jest na 1 października.
Powstaną dwa nowe przystanki
Nowe mosty kolejowe usprawnią ruch pociągów pasażerskich w Krakowie. To nie jedyny efekt modernizacji linii średnicowej. Powstaną także nowe przystanki: Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Największa inwestycja, realizowana przez PLK na południu Polski, zakończy się w 2020 roku. Wartość robót budowlanych szacowana jest na niemal 1 mld zł.
Bulwary dostępne dla krakowian
W pierwszej kolejności realizowane były najtrudniejsze prace, wymagające użycia najcięższego sprzętu budowlanego. Inżynierowie przystąpili do budowy nowych przyczółków i podpór mostu. Podpory będą na brzegu rzeki, stąd konieczność zabezpieczenia placu budowy, wbitymi głęboko w ziemię, ścianami oporowymi.
Po wykonaniu wykopów rozpoczęły się prace przy fundamentach. Ich najważniejszym elementem było wbicie na głębokość 15 metrów betonowych pali. Prace odbywają się na lądzie i w nurcie rzeki. Tam powstają podpory tymczasowe, które również będą osadzone na wbitych w dno, betonowych palach. Ciężki dźwig, wykorzystany do operacji, ustawiony był na specjalnej barce, którą manewruje holownik „Halny”.
Zakończył się najtrudniejszy etap robót budowlanych. Popularna trasa pieszo-rowerowa, na Bulwarze Kurlandzkim, będzie ponownie dostępna dla mieszkańców Krakowa. Tymczasowa ścieżka, biegnąca obok placu budowy, którą dla wygody użytkowników wyasfaltowano, będzie oddana do użytku w piątek (14 września), w godzinach popołudniowych.
Ul. Podgórska – bramki przejazdowe dla bezpieczeństwa kierowców
Niewielkie zmiany w organizacji ruchu czekają również krakowskich kierowców. By móc kontynuować prace przy budowie mostu, wykonawca musi zamontować specjalne bramki zabezpieczające nad ul. Podgórską. W związku z tym zajęte będą chodniki po obu stronach drogi, a piesi skierowani zostaną na bulwary i tymczasowy chodnik, zlokalizowany na jezdni. Oznacza to, że ul. Podgórska w kierunku ul. Starowiślnej zostanie zwężona.
Aby nie powodować dodatkowych utrudnień w centrum PLK, w porozumieniu z wykonawcą i zarządcą dróg, zdecydowały, że zmiany na ul. Podgórskiej zostaną wprowadzone później, dopiero po otwarciu jezdni pod wiaduktem nad ul. Grzegórzecką, które zaplanowane jest na 1 października.
Powstaną dwa nowe przystanki
Nowe mosty kolejowe usprawnią ruch pociągów pasażerskich w Krakowie. To nie jedyny efekt modernizacji linii średnicowej. Powstaną także nowe przystanki: Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Największa inwestycja, realizowana przez PLK na południu Polski, zakończy się w 2020 roku. Wartość robót budowlanych szacowana jest na niemal 1 mld zł.
Komentarze:
Inwestycje liniowe

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |