Partnerzy serwisu:

Potrzeba integracji kolei z autobusami

Michał Szymajda 06.05.2021 1,6k

Potrzeba integracji kolei z autobusami
zdjęcie ilustracyjnefot. PKM
Aby skutecznie walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym, trzeba stworzyć lepszą ofertę w węzłach przesiadkowych i dostosować rozkład jazdy lokalnego transportu do kolei. Konieczna jest też budowa lepszej oferty dla tych, którzy chcą korzystać z oferty kombinowanej auto-kolej.
To główny wniosek, do jakiego doszli uczestnicy debaty „Przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu”, która miała miejsce w Rzeszowie, podczas Kongresu 590. Budowa lepszej oferty jest konieczna także dlatego, że w czasie pandemii zmieniły się nasze zachowania komunikacyjne.

– Pewne łańcuchy w przemieszczaniu się zostały przez pandemię zaburzone. Dużo osób zostaje w domach, inne decydują się raczej na komunikację indywidualną. Potrzeba dobrej oferty w nowej sytuacji, przedstawienia możliwości dogodnej przesiadki z korzyścią finansową i ekologiczną dla wybierającego taką opcję. Zmiany w obszarze dworców już na szczęście widać, tworzone są miejsca do wygodnego intermodalu. Kolej powinna też lepiej wykorzystywać swoją szansę w transporcie drobnych przesyłek. Są techniczne możliwości, by to robić – powiedział doktor Arkadiusz Kawa z Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity także zwrócił uwagę na „intermodalny” aspekt powodzenia walki z wykluczeniem komunikacyjnym.

– Bardzo pożądanym narzędziem w walce o pasażera będzie stały takt pociągu. Chcielibyśmy także, aby pasażerowie mieli świadomość, że po przyjeździe na konkretną stację o równej godzinie mogą skorzystać z autobusów regionalnych, które także odjeżdżają o stałej godzinie, krótko po przyjeździe naszego pociągu. Świadomość tego, że zapewniamy przesiadkę jest ogromnie ważna dla zmiany przyzwyczajeń pasażerów. Trzeba integrować działania różnych organizatorów transportu. Wyzwaniem jest, by zorganizować to dobrze – powiedział, podając za przykład województwo łódzkie, gdzie samorząd integruje Łódzką Kolej Aglomeracyjną z autobusami lokalnymi, tworząc dla nich wspólny rozkład jazdy.

Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych podkreślał, że jego spółka buduje na kolejnych stacjach systemy dynamicznej informacji pasażerskiej. To także podnosi rangę stacji jako węzłów, pomaga łatwo zorientować się w rozkładzie jazdy.

– Inny ważny aspekt to rozbudowa Portalu Pasażera, który ma umożliwiać sprawne poruszanie się po rozkładzie jazdy i pozwalać łatwo zaplanować podróż. Coraz więcej pociągów, dzięki modernizacji linii kolejowych i przebudowie systemów sterowania ruchem kolejowym, będzie mogła jeździć w takcie, dzięki czemu integracja transportu w węzłach będzie łatwiejsza – ocenił Bresch, a Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP SA dodał, że ważne w olbrzymim projekcie przebudowy stacji PKP jest stawianie na zielone technologie.

– Myśląc o zielonej kolei, poza stosowaniem zielonych technologii przy przebudowie obiektów dworcowych, rozwijamy na przykład car sharing, w 9 lokalizacjach posiadamy już stacje ładowania aut elektrycznych. W ramach europejskiego Nowego Zielonego Ładu musi dbać o to, żeby coraz bardziej otwierać infrastrukturę na nowe, ekologiczne technologie – dodał Golubiewski.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony