Partnerzy serwisu:

Posłowie zaniepokojeni brudnym taborem PKP IC

Roman Czubiński 08.04.2020 96

Posłowie zaniepokojeni brudnym taborem PKP IC
fot. Roman Czubiński
Zewnętrzne czyszczenie elektrycznych zespołów trakcyjnych PKP IC odbywa się podczas każdego przeglądu P1, czyli – w zależności od typu – co 10 lub 15 dni. Codziennie odbywa się natomiast czyszczenie ich wnętrza – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpretację poselską.
Interpelację złożyło dziewięcioro posłów Lewicy: Monika Falej, Hanna Gill-Piątek, Maciej Kopiec, Katarzyna Kotula, Paweł Krutul, Anita Kucharska-Dziedzic, Robert Obaz, Marek Rutka i Katarzyna Ueberhan. Wnioskodawcy zaznaczyli swój niepokój związany ze stanem czystości taboru PKP IC. Szczególną uwagę zwrócili na wprowadzone do eksploatacji w latach 2014-2015 elektryczne zespoły trakcyjne: ED160, ED161 i ED250. – O ile stan czystości wewnątrz pociągów nie budzi zastrzeżenia, to z zewnątrz składy są zazwyczaj brudne, a nawet bardzo brudne. Nie dotyczy to tylko części dachowej, na której osadzają się zanieczyszczenia z trakcji i odbieraków prądu, ale i także okien i pozostałych elementów nadwozi – ocenili.

Pytania zadane w związku z tym ministrowi dotyczyły częstotliwości mycia jednostek taboru obsługującego pociągi EIP oraz IC, a także kryteriów, od których jest uzależnione kierowanie ich do czyszczenia. Posłowie prosili też o informację na temat rodzaju środków myjących, ich skuteczności, używanie substancji konserwujących wydłużających trwałość malatury oraz o stosowanie detergentów ulegających biodegradacji.

Wiceminister Andrzej Bittel, odpowiadając w imieniu resortu infrastruktury, wyjaśnia, że PKP IC przeprowadza czyszczenie każdego eksploatowanego ezt co najmniej raz dziennie. – Czynności związane z zapewnieniem właściwego stanu sanitarnego realizowane są w ramach kontraktów utrzymaniowych z producentami taboru zgodnie z dokumentacją systemu utrzymania oraz codziennego utrzymania taboru w czystości – uściśla. Stacjonarne czyszczenie codzienne obejmuje niemal wszystkie elementy wewnątrz wagonu, a także okna, drzwi, uchwyty i poręcze z zewnątrz.

– Ponadto każdy pociąg przechodzi tzw. czyszczenie okresowe. Jest to czyszczenie o najszerszym zakresie, obejmujące wszystkie elementy wagonu, w tym pudło wagonowe z zewnątrz. Wszystkie wymienione pojazdy, zgodnie z zawartymi umowami na usługi utrzymania, podlegają okresowemu czyszczeniu po każdym przeglądzie, zgodnie z dokumentacją systemu utrzymania – informuje Bittel. W przypadku Dartów i Flirtów oznacza to w praktyce gruntowne mycie co 15 dni, dla Pendolino zaś – co 10 dni.

Przed wyruszeniem na trasę każdy umyty skład podlega kontroli. – Wyniki zdecydowanej większości kontroli wykazują, że pociągi wyprawiane w drogę spełniają wymogi dotyczące czystości. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podejmowane są stosowne działania korygujące – zapewnia Bittel.

Zgodne z wytycznymi producentów pojazdów są też środki czyszczące. – Do mycia zewnętrznego stosowana jest ciepła woda z dodatkiem odpowiedniego środka myjącego. Jednym ze stosowanych środków do mycia zewnętrznego jest produkt Henkel Bonderite C-MC DB. Nie aplikuje się dodatkowych środków konserwujących – kontynuuje wiceminister. Wykorzystywane do mycia zasadniczego środki czyszczące pozostawiają jednak powłokę ochronną, która pozwala na dłuższe zachowanie czystości taboru. Bittel zapewnia, że do czyszczenia składów są używane środki biodegradowalne.
PARTNER DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony