Partnerzy serwisu:

Pomorze Zachodnie na 10 lat z Polregio

inf. pras. 08.12.2020 54

Pomorze Zachodnie na 10 lat z Polregio
fot. UMWZP
Regionalne połączenia kolejowe na Pomorzu Zachodnim nawet przez następnych 10 lat będą obsługiwane przez Polregio. Marszałek województwa Olgierd Geblewicz i wicemarszałek Tomasz Sobieraj podpisali umowę z władzami kolejowej spółki. Kontrakt zakłada utrzymanie rocznej pracy eksploatacyjnej na poziomie 5,8 mln pociągokilometrów. Codziennie uruchamianych będzie średnio około 240 pociągów.
Poprzednia, obowiązująca przez cztery lata umowa, zawarta została w 2016 roku i właśnie się kończy. Już w październiku 2019 r. zarząd województwa zachodniopomorskiego podjął decyzję o dalszej współpracy z Przewozami Regionalnymi (obecnie Polregio). We wtorek 8 grudnia 2020 podpisana została nowa umowa, która obowiązywać może nawet 10 lat.

– Przed nami wspólne 10 lat z Polregio, w trosce o podnoszenie jakości podróży – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – W dziesięciu minionych latach udało nam się bardzo dużo. Jako samorząd województwa zmieniliśmy flotę, zmieniliśmy standard w sposób przenoszący nas w XXI wiek. Zaczynaliśmy z pojazdami, które miały często po 50 lat, a dzisiaj mamy najnowocześniejszy tabor w Polsce. Ale z drugiej strony widzimy kolejne wyzwania. Chcemy, żeby standard obsługi był coraz wyższy, chcemy żeby pociągi nie tylko były punktualne, ale żeby były coraz bardziej przyjazne, chociażby rowerzystom. Chcemy wreszcie uruchomić ten wielki projekt, nad którym pracujemy już kilka lat, a więc Szczecińską Kolej Metropolitalną, która ma spowodować, że zainteresowanie tym środkiem lokomocji będzie jeszcze większe – zapowiada marszałek Olgierd Geblewicz.

Obok marszałka umowę podpisał wicemarszałek Tomasz Sobieraj. Ze strony spółki Polregio podpisy złożyli Artur Martyniuk, prezes zarządu, dyrektor generalny oraz Adam Pawlik, członek zarządu, dyrektor handlowy.

Umowa o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych na terenie województwa zachodniopomorskiego ureguluje zasady współpracy pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim a spółką Polregio na okres obowiązywania dziesięciu kolejnych rozkładów jazdy pociągów obejmujących lata 2021-2030.

– Dzięki rekordowej kwocie kontraktu z Województwem Zachodniopomorskim zabezpieczyliśmy już łącznie ok. 6 mld zł na funkcjonowanie i dalszy rozwój Polregio. To gwarancja, że będziemy stale podwyższać jakość świadczonych przez nas usług na rzecz mieszkańców Polski, dla których kolej jest realną alternatywą dla samochodu. Cieszymy się, że zarząd Województwa Zachodniopomorskiego podziela naszą wizję i mocno inwestuje w rozwój szynowego transportu zbiorowego. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z wyzwań i ciężkiej pracy, jakie są przed nami. Podróż pociągiem musi być komfortowa i odpowiadać wysokim standardom, aby coraz więcej osób wybierało kolej zamiast samochodu – mówi Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio.

Umowa została przygotowana w wersji „5 + 5”, czyli z podziałem na dwa pięcioletnie okresy. Oznacza to, że początkowo kontrakt obowiązywać będzie przez 5 lat. Po tym okresie województwo będzie mogło ocenić współpracę z przewoźnikiem i jakość świadczonych przez Polregio usług, a także przeanalizować sytuację na rynku i wtedy przedłużyć umowę o kolejnych 5 lat.

Jednym z wymogów stawianych przewoźnikowi przez województwo jest posiadanie odpowiedniego zaplecza, które pozwoli na utrzymanie pojazdów należących do Pomorza Zachodniego w jak najlepszym stanie technicznym.

Coroczna praca eksploatacyjna – na Pomorzu Zachodnim oraz w ruchu transgranicznym – została zaplanowana na poziomie 5,8 mln pociągokilometrów. Codziennie uruchamianych będzie średnio ok. 240 pociągów. Na ich dofinansowanie w kolejnych latach województwo zaplanowało w wieloletniej prognozie finansowej środki w łącznej wysokości 990 mln zł (średnio 99 mln złotych rocznie).

– Ta kwota budzi respekt – komentuje wicemarszałek województwa, Tomasz Sobieraj. – To jak do tej pory największa umowa, jeśli chodzi o świadczenie usług. – Wynegocjowanie tej umowy to wielka sprawa. I dużo szczegółów, które zaowocowały sukcesem. Dziesięcioletni kontrakt przyniesie stabilizację zarówno dla spółki Polregio, jak i dla województwa – ocenia Tomasz Sobieraj.

Umowa przewiduje możliwość rozszerzenia współpracy w związku z uruchomieniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM), w ramach której powróci po latach kolejowe połączenie do Polic. Polregio zostanie również włączone do pracy nad planowanym wspólnym biletem.

Przewozy kolejowe organizowane przez Województwo realizowane są wyłącznie nowoczesnym taborem należącym do Województwa Zachodniopomorskiego. Tabor ten w liczbie 70 pojazdów zostanie wydzierżawiony Polregio, z obowiązkiem utrzymania na wysokim poziomie technicznym, na okres realizacji dziesięcioletniej umowy przewozowej. Już w styczniu 2021 roku do floty nowoczesnego taboru dołączą dwa pojazdy hybrydowe o napędzie spalinowo – elektrycznym.

Pociągami regionalnymi, współfinansowanymi przez województwa zachodniopomorskie, podróżuje rocznie ok. 7 mln pasażerów.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
POLREGIO
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony