Partnerzy serwisu:

POLSUW czeka na wdrożenie. Z SUW 2000 od lat nie korzystamy

simetra 02.04.2022 6,3k

POLSUW czeka na wdrożenie. Z SUW 2000 od lat nie korzystamy
fot. Michał Kłosowski
POLSUW to następca SUW 2000 czyli systemu umożliwiającego zmianę rozstawu kół pociągów. Obecnie nie jest wykorzystywany ani przez PKP Intercity ani przez PKP Cargo. Rosyjska agresja na Ukrainę i możliwe ograniczanie przewozów między Rosją a UE raczej nie wróża jego szybkiego wdrożenia.
POLSUW to system pozwalającą na zmianę rozstawu kół w wózkach wagonów przejeżdżających pomiędzy sieciami kolejowymi o różnym rozstawie torowiska bez konieczności wymiany wózków w punkcie przestawczym. System jest oparty na rozwiązaniu SUW 2000, zaprojektowanym przez dra hab. Ryszarda Marię Suwalskiego (zmarł w roku 2016) przy współpracy z Dariuszem Michalakiem. Nad nową wersją pracowali specjaliści PKP SA, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Poznańskiej oraz instytutu Kolejnictwa w Warszawie.

2016: Koniec wykorzystania SUW 2000

Historia wykorzystania systemu SUW 2000 jest niestety dość krótka. Projekt powstał na początku lat 90. i po niemal dekadzie prac i testów był gotowy do wdrożenia komercyjnego w październiku 2000 r. Pozwoliło to na uruchomienie pociągów w relacji Warszawa – Wilno. Połączenie to funkcjonowało do grudnia 2005 roku.

W 2003 r. uruchomiono pociągi Kraków – Kijów. W kolejnych latach oferta PKP Intercity związana z wykorzystaniem systemu SUW 2000 podlegała zmianom, ale ostatecznie w roku 2015 nocne połączenie „Lwów Express” z Wrocławia do Lwowa przestało być obsługiwane wagonami wyposażonymi w wózki pozwalające na automatyczną zmianę rozstawu kół.

Łącznie wyprodukowano ponad 80 zestawów przestawnych systemu SUW 2000 do wykorzystania w wagonach pasażerskich i towarowych. Powstało także sześć stanowisk przestawczych: trzy testowe na terenach ZNTK Piła, ZNTK Poznań oraz na stacji Zamość-Bortatycze (przy linii PKP LHS) oraz wykorzystywane komercyjnie na stacjach w Mockawie (Litwa), Mościskach (Ukraina) oraz w Dorohusku.

W dużym skrócie można powiedzieć, że o braku sukcesu w przewozach pasażerskich zdecydowały nie względy techniczne sytemu SUW 2000, ale jakość oferty przewozowej (czas przejazdu, komfort wagonów) w połączeniu z kwestiami finansowymi, czyli wyższymi niż w przypadku klasycznych wózków kosztami utrzymania oraz rosnącą konkurencją ze strony lotnictwa i transportu drogowego.

2019: PKP kupuje POLSUW

W roku 2019 spółka PKP SA kupiła technologię POLSUW i zapowiedziała dalsze prace rozwojowe. Kolejarze zwracali wówczas uwagę na to, że zastosowanie systemu może skrócić czas przejazdu od 2 do 4h w zależności od rodzaju pociągu. – Chcemy ten system rozwijać zarówno w segmencie pasażerskim, jak i towarowym. Z punktu widzenia logistyki czas zmiany wózków na granicy jest stracony – a to kosztuje, szczególnie w przewozach pasażerskich, gdzie liczy się czas i terminowość – mówił wówczas przedstawiciel PKP SA.

PKP Intercity zapowiadało wówczas modernizację posiadanych wagonów z systemem SUW 2000 do standardu POLSUW. Deklaracje o możliwości wykorzystania „przynajmniej jednego pociągu” zestawionego z wagonów wyposażonych w nowe rozwiązanie padły również z ust przedstawiciela PKP Cargo.

Ostatni raz o możliwość uruchomienia przewozów z wykorzystaniem POLSUW pytaliśmy w zeszłym roku, ale również wówczas nie padły żadne konkretne daty jego komercyjnego wdrożenia.

2022: Praca trwają, nie ma daty wdrożenia

Rosyjska agresja na Ukrainę na początku tego roku sprawiła, że zapotrzebowanie na przewozy kolejowe pomiędzy Polską a Ukrainą znacząco wzrosły. Samo PKP Intercity przetransportowało dotąd z terenów przygranicznych ponad 335 tys. uchodźców. W takiej sytuacji składy wykorzystujące system automatycznej zmiany rozstawu mogłyby być przydatne.

– PKP Intercity nie posiada wagonów z systemem SUW 2000 dopuszczonych do ruchu. W ostatnich latach wagony te nie były wykorzystywane w żadnej formie. Obecnie pociągi uruchamiane przez koleje ukraińskie docierają do polski po szerokim torze do Przemyśla, Chełma i Olkusza. Pociąg Kiev Express kursujący na trasie Kijów – Warszawa – Kijów dociera do stolicy Polski po zmianie wózków w wagonach na stacji granicznej – poinformowało nas w połowie marca PKP Intercity.

Od PKP SA dowiedzieliśmy się, że obecnie prowadzone są prace badawczo-rozwojowe nad systemem POLSUW, w tym prace analityczne dotyczące wpływu innych przedsięwzięć kolejowych na ten system. – Aktualnie status prowadzonych działań nie może zostać upubliczniony ze względu na fakt, iż jego poszczególne elementy stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa – poinformowało nas biuro prasowe spółki.

Jaka przyszłość?

Trudno w tej chwili jednoznacznie ocenić jaka przyszłość czeka POLSUW. Jego wykorzystanie w przewozach pomiędzy Polską a Litwą czy dalej Łotwą i Estonią nie będzie już konieczne – budowana właśnie Rail Baltica będzie bowiem linią normalnotorową.

Na kierunku wschodnim wszystkie dotychczasowe plany pokrzyżowała wojna. Przewozy ładunków z Chin do Europy po Nowym Jedwabnym Szlaku wprawdzie nie stanęły, ale sankcje są bardzo prawdopodobne. W takich okolicznościach trudno spodziewać się zainteresowania firm inwestowaniem w wagony z systemem SUW 2000.

Podobnie trudno się spodziewać większego zainteresowania przewozami pasażerskimi na Białoruś. Warto jednak pamiętać, że przed wojną i pandemią przez Białoruś i Polską na zachód jeździły składy Kolei Rosyjskich wyposażone w podobny system produkcji hiszpańskiej.

W najbliższej perspektywie pozostając więc jedynie przewozy pomiędzy Polską a Ukrainą, ale i tutaj wdrożenie SUW2000, dopóki prowadzone są działania wojenne, nie będzie priorytetowe.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony