Partnerzy serwisu:

Polska będzie miała nowe napięcie sieci trakcyjnej. 25 kV na nowych liniach

Jakub Madrjas 28.02.2019 525

arrow
arrow
Polska będzie miała nowe napięcie sieci trakcyjnej. 25 kV na nowych liniach
Fot. Adam Kilian
Polska będzie miała nowe napięcie sieci trakcyjnej. 25 kV na nowych liniach
Polska będzie miała nowe napięcie sieci trakcyjnej. 25 kV na nowych liniach
Praktycznie pewne jest już, że nowe linie kolejowe, które mają być budowane w ramach tzw. komponentu kolejowego CPK zostaną zelektryfikowane w systemie 25 kV prądu zmiennego.
Aktualnie prowadzony przez PKP Intercity i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dialog techniczny na pociągi “lotniskowe” do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada zamówienie pociągów wielosystemowych - wyposażonych zarówno w systemy zasilania dla prądu stałego 3 kV, jak i prądu przemiennego 15 kV i 25 kV. Jak potwierdził “Rynek Kolejowy”, potrzeby te wynikają nie tylko z ewentualnej możliwości wykorzystywania taboru w połączeniach międzynarodowych, co z chęci wdrożenia nowego systemu zasilania sieci trakcyjnej w Polsce.

Różne systemy zasilania są jedną z ważniejszych barier dla interoperacyjności kolei w Europie. Stosowane w Polsce napięcie 3 kV prądu stałego u naszych sąsiadów wykorzystywane jest tylko częściowo w sieci trakcyjnej Czech, Słowacji i Ukrainy. Generalnie kraje na południe i wschód od Polski stosują system 25 kV, a np. Niemcy, Austria i Szwajcaria - 15 kV. “Polskie” napięcie 3kV spotkamy np. w Belgii i we Włoszech.

Oparte na prądzie przemiennym systemy zasilania mają zalety, takie jak lżejsza i tańsza sieć jezdna czy rzadziej rozmieszczone podstacje (od 30 do 50 km). Przewoźnicy mogą też uzyskać mniejsze zużycie energii - podczas konferencji “Kolej na Energię” prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz na podstawie doświadczeń przewoźnika w Czechach szacował oszczędności na sześć procent.

Kwestie dotyczące zmiany napięcia na polskiej sieci kolejowej przeanalizował Instytut Kolejnictwa. Według udostępnionych “Rynkowi Kolejowemu” przez IK wyników, stwierdzono że długość linii kolejowej zelektryfikowanej w systemie 25 kV 50 Hz powinna wynosić powyżej 60 kilometrów, a na linii nie powinien być prowadzony ruch lokalny. Warto zauważyć, że do Instytut Kolejnictwa chce rozwinąć swój tor doświadczalny w Żmigrodzie o systemy zasilania prądu przemiennego.

Według informacji “RK”, pewne jest już, że w systemie 25 kV będą elektryfikowane nowe linie kolejowe, budowane w ramach komponentu kolejowego CPK. Bardzo prawdopodobna jest również zmiana napięcia na Centralnej Magistrali Kolejowej. Wynika to z planów wprowadzenia w przyszłości na CMK prędkości maksymalnej powyżej 230 km/h, którą tą prędkość wskazuje się jako górną granicę efektywności systemu 3 kV. 


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony