Partnerzy serwisu:

Polska – Ukraina: Elektryfikacja linii 102 w ramach nowej perspektywy unijnej?

Kasper Fiszer 07.12.2020 99

Polska – Ukraina: Elektryfikacja linii 102 w ramach nowej perspektywy unijnej?
Drezyny na linii kolejowej nr 102fot. Kasper Fiszer
Są dwie możliwości finansowania modernizacji linii kolejowej nr 102 łączącej Przemyśl z ukraińskimi Niżankowicami – twierdzą PKP PLK. Remont tej nieczynnej trasy pozwoliłby na odtworzenie ciągu pasażerskiego z Polski w rejon Chyrowa, Sambora i Stryja. Prace miałyby objąć także elektryfikację. Póki co nad torami po stronie ukraińskiej nie wisi sieć trakcyjna, ale z uwagi na różnicę w rozstawie torów najprawdopodobniej i tak konieczne byłyby przesiadki w Niżankowicach.
Obecnie pomiędzy Polską a Ukrainą nie jest prowadzony pasażerski ruch kolejowy, bo przewozu podróżnych przez zewnętrzne granice unijne zabrania jedno z rządowych rozporządzeń wydanych w związku z pandemią koronawirusa. Jednak jeszcze przed początkiem rozprzestrzeniania się choroby połączeń było niewiele, a żadnego z nich nie można by nazwać regionalnym. Po likwidacji pociągów z Chełma do Kowla i Zdołbunowa przez polsko-ukraińskie przejścia graniczne przejeżdżały wyłącznie składy zmierzające do Kijowa czy Odessy.

Środki albo z RPO, albo z KPO. Na razie trwają analizy

Szansą na zmianę tego stanu rzeczy miałaby być modernizacja niewykorzystywanej na odcinku granicznym linii kolejowej nr 102 łączącej Przemyśl Główny z Malhowicami. Dalej tor biegnie do ukraińskich Niżankowic. Wstępne plany wznowienia obsługi trasy ogłosił w 2018 r. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego. Czy remont umożliwiający obsługę odcinka jest realny? – Obecnie prowadzone są prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową Unii Europejskiej – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

– Rewitalizacja linii kolejowej Przemyśl – Malhowice – granica państwa wraz z jej elektryfikacją została wskazana przez marszałka województwa podkarpackiego do objęcia planami inwestycyjnymi na lata 2021 – 2027 – dodaje nasza rozmówczyni. Samorząd miał zaproponować też spółce ewentualne finansowanie prac ze środków przyszłego Regionalnego Programu Operacyjnego. Zasady przydzielania dotacji w jego ramach nie są jednak wciąż skonkretyzowane.

Pociągi dojeżdżają jedynie do Bakończyc

– Niezależnie od tego PKP PLK zgłosiły rewitalizację linii nr 102 do Krajowego Planu Odbudowy, który jest w trakcie opracowywania – informuje przedstawicielka zarządcy infrastruktury. Zaznacza jednak, że lista przedsięwzięć, które ostatecznie będą realizowane, jest zależna od możliwości finansowania prac. Zapewnia także, że plany będą konsultowane zarówno na szczeblu rządowym, jak i regionalnym.

12-kilometrowa linia kolejowa nr 102 czynna jest obecnie jedynie na odcinku 2,3 km. Dojechać można więc tylko do stacji Przemyśl-Bakończyce, i to z prędkością nieprzekraczającą 20 km/godz. Z odcinka korzysta spółka PKP Intercity, bo jej składy obrządzane są na bocznicy zlokalizowanej w tamtej części miasta (pociągi dojeżdżają tam jedynie technicznie – bez pasażerów). – Ze stacji Bakończyce korzystają także przewoźnicy towarowi obsługujący bocznicę w Krównikach. Aktualnie jeździ tam jedna para kursów w tygodniu – mówi Dorota Szalacha.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony