Partnerzy serwisu:

Polregio wyjaśnia zakup trzech EN57AL od Pomorza Zachodniego

Jakub Madrjas 27.03.2020 88

Polregio wyjaśnia zakup trzech EN57AL od Pomorza Zachodniego
Fot. Janusz Jakubowski
Polregio przesłało do instytucji unijnych potwierdzenie zakupu trzech używanych EN57AL od województwa zachodniopomorskiego za 22,8 mln zł brutto.
Na początku stycznia Zarząd województwa zachodniopomorskiego podjął decyzję o sprzedaży zmodernizowanych w latach 2013 -2014 EN57AL przed kolejnym przeglądem poziomu P4. Województwo jako pierwsze w Polsce wycofuje unowocześnione EN57, ponieważ posiada dla nich zastępstwo w postaci nowych Impulsów. Na początku marca informowaliśmy, że zgłosił się tylko jeden chętny – Polregio, które za zakup trzech używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych zaoferowało łączną kwotę 22 889 070,00 zł brutto (cena netto za jeden pojazd: 6 203 000,00 zł).

Teraz przewoźnik wysłał do instytucji unijnych ogłoszenie o udzieleniu zamówienia na dostawę trzech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych o oznaczeniu kolejowym EN57AL i numerach 943, 1369 i 1556. W tym wypadku siłą rzeczy przewoźnik nie prowadził przetargu na zakup, w związku z czym wyjaśnia decyzję o udzieleniu zamówienia bez trybu konkurencyjnego.

Takich pojazdów nie ma na rynku


Jak czytamy, przewoźnik nie miał innej możliwości nabycia sprzedawanych ezetów, jak poprzez przystąpienie do przetargu – tym samym z punktu widzenia Polregio jest to zamówienie z wolnej ręki. Przewoźnik dodaje, że ogłoszenie o przetargu zostało opublikowane przez Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski w dniu 29 stycznia 2020 r. Swój udział w tym przetargu przewoźnik motywuje przesłanką prawa zamówień publicznych mówiącą o „trwających przez bardzo krótki okres szczególnie korzystnych okolicznościach" umożliwiających zakup "po cenie znacząco niższej od cen rynkowych”.

Zdaniem Polregio EN57AL to pojazd "wyjątkowy, nieobecny na rynku, dostępny w bardzo krótkim okresie", a przystępując do przetargu nie może zmienić jego zasad – może je jedynie zaakceptować i złożyć ofertę albo nie – stąd podobieństwo do sposobu zakupu na giełdzie towarowej.

Jak czytamy, "Polregio sp. z o.o. posiada jeden z najstarszych w Polsce parków taborowych. W sytuacji ww. okoliczności Polregio sp. z o.o. musi wykorzystywać każdą z bardzo rzadko występujących sytuacji rynkowych, w której możliwe jest nabycie EZT o odpowiednich parametrach technicznych i standardzie odpowiednim dla pasażera. Braki wystarczającej liczby nowych i zmodernizowanych wpływają nie tylko na wizerunek Spółki, ale powodują również odpowiednie konsekwencje finansowe w postaci kar nałożonych od zarządców infrastruktury oraz organizatorów przewozów" – czytamy.

Na warunkach, na które spółka może sobie pozwolić

Do tego spółka informuje, że utraciła w wyniku wypadku z pojazdem drogowym jeden zmodernizowany EZT EN57AL-2108, a Centrum Unijnych Projektów Transportowych wskazało potrzebę podjęcia w jak najkrótszym czasie działań, które doprowadzą do uzupełnienia ilostanu taborowego o zespoły trakcyjne o parametrach nie niższych niż ten pociąg, w celu utrzymania trwałości projektu unijnego.

– W kontekście powyższego, Polregio traktuje ogłoszony przetarg na sprzedaż trzech zmodernizowanych EN57AL, w którym wzięło udział, jako sytuację o szczególnie korzystnych okolicznościach trwającą przez bardzo krótki okres, m.in. z powodu potrzeby pozyskania zmodernizowanych lub nowych EZT w celu realizacji oferty przewozowej zgodnie z wymogami stawianymi przez organizatorów przewozów i zarządców infrastruktury, która to potrzeba, wzmocniona została o konieczność pilnego zastąpienia wycofanego z eksploatacji EZT. Spółka nie ma możliwości pozyskania w tak krótkim czasie 3 EZT zmodernizowanych lub nowych, na warunkach finansowych, na które Polregio może sobie pozwolić. – Spółka poddana została restrukturyzacji i musi zachowywać bardzo rygorystyczną dyscyplinę finansową – podsumowuje przewoźnik.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony