Partnerzy serwisu:

Polregio mają zgodę na pociągi Katowice – Gdynia po Węglówce. Wbrew opinii ministerstwa

Jakub Madrjas 28.03.2019 556

Polregio mają zgodę na pociągi Katowice – Gdynia po Węglówce. Wbrew opinii ministerstwa
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Urząd Transportu Kolejowego udzielił Przewozom Regionalnym otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Katowice – Gdynia Główna – Katowice. Składy EN57 ALd oraz EN57 FPS pojawią się jednak prawdopodobnie po zakończeniu modernizacji linii.
W kwietniu Przewozy Regionalne złożyły do Urzędu Transportu Kolejowego 12 wniosków o otwarty dostęp do tras, na których chcą uruchomić dalekobieżne połączenia komercyjne. Po wydanych decyzjach PR mogłyby już od miesiąca obsługiwać na zasadach komercyjnych dwie trasy: z Krakowa do Zatoru i z Białegostoku do Lublina. Przewoźnik nie zainaugurował jednak kursów na żadnej z nich z powodu remontów infrastruktury, nie wskazał także terminu planowanego otwarcia połączeń. 

Jeden pociąg na dobę

Nowa decyzja UTK przyznaje Przewozom Regionalnym otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na kolejnej trasie: Katowice – Gdynia Główna – Katowice. Przewozy mają być realizowane liniami kolejowymi nr 9, 131, 137 oraz 202. Decyzję wydano na okres od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2024.

Na wnioskowanej trasie Przewozy Regionalne mogą uruchomić 1 parę pociągów na dobę, od poniedziałku do niedzieli. Pociąg wyjeżdżałby z Katowic o 7:30, po trzech godzinach zatrzymywałby się na stacji Zduńska Wola Karsznice, w Bydgoszczy byłby o 13:14, a w Gdyni o 15:12. Powrót planowany jest w godzinach 16:09-23:51.

Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów przewoźnika na następujących stacjach: Katowice, Chorzów Miasto, Bytom, Tarnowskie Góry, Działoszyn, Chorzew Siemkowice, Rusiec Łódzki, Chociw Łaski, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice, Zduńska Wola, Szadek, Poddębice, Dąbie, Babiak, Inowrocław, Bydgoszcz Główna, Laskowice Pomorskie, Pelplin, Tczew, Pruszcz Gdański, Gdańsk Główny, Sopot oraz Gdynia Główna.
Co ciekawe, istniała groźba likwidacji peronu w Babiaku podczas modernizacji magistrali.

Ministerstwo i Koleje Śląskie obawiały się konkurencji PR

Ministerstwo Infrastruktury i Koleje Śląskie zwróciły się z wnioskiem o zbadanie równowagi ekonomicznej. Ministerstwo obawiało się, że uruchomienie połączenia przez PR obniży rentowność pociągu Hutnik przez PKP Intercity, na który przyznawana jest dotacja.

Odpowiedź UTK jest bardzo ciekawa; prezes urzędu stwierdza bowiem, że nie może ocenić wpływu połączenia PR na dotowane połączenia PKP Intercity od 2020 roku, bo Ministerstwo nie zawarło z PKP IC umowy rocznej, a jedynie umowę ramową do 2021 roku. – Z tego też względu, Prezes UTK uprawniony był ocenić wyłącznie wpływ planowanego nowego połączenia Przewozów Regionalnych na obowiązującą umowę ramową. W rezultacie przeprowadzonej analizy, Prezes UTK ustalił, że wpływ planowanego nowego połączenia Przewozów Regionalnych na szacowany przez ministra infrastruktury spadek przychodów z tytułu obowiązującej umowy ramowej będzie nieistotny – podsumował UTK.

Koleje Śląskie również wskazały, że uruchomienie przez Przewozy Regionalne nowych przewozów, o których mowa powyżej, może skutkować obniżeniem wpływów przewoźnika z biletów. Jednak przeprowadzona przez prezesa UTK analiza wpływu nowego połączenia Przewozów Regionalnych na obowiązującą umowę o świadczenie usług publicznych, której stroną są Koleje Śląskie, pozwoliła stwierdzić, że w jej rezultacie odnotowane zostanie nieistotne obniżenie przychodów z przewozów realizowanych na podstawie umowy.

Uruchomienie połączeń za kilka lat

Przewozy Regionalne nieprędko skorzystają z pozytywnej decyzji urzędu. – Jak wskazaliśmy we wniosku do Urzędu Transportu Kolejowego, uruchomienie oferty dla trasy Katowice – Gdynia – Katowice planujemy na 2020 rok. Chciałbym jednak podkreślić, że uruchomienie połączeń komercyjnych uzależniamy nie tylko od decyzji UTK w zakresie tzw. otwartego dostępu, ale również od zakończenia prac remontowych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe – informuje rzecznik Przewozów Regionalnych Dominik Lebda.

Modernizacja Magistrali Węglowej – obecnie największy projekt PKP PLK – jeszcze się nie rozpoczęła; nie ma nawet podpisanych umów z wykonawcami dla południowego odcinka. Dla odcinka północnego dopiero przygotowywana będzie dokumentacja

Feniksy, ale nie Interregio

Przewoźnik będzie realizował przewozy pojazdami kolejowymi typu EN57 ALd oraz EN57 FPS, czyli Feniksami. Połączenia komercyjne mają być rozwijane pod nową marką, a nie jako Interregio; wciąż czekamy na upublicznienie nowej nazwy dla pociągów komercyjnych (miano to zrobić w listopadzie).


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony