Polregio: Jesteśmy przychylni odrestaurowaniu EN57 001 [zdjęcia]
Michał Szymajda ⚫ 23.12.2021 ⚫
11,3k


![Polregio: Jesteśmy przychylni odrestaurowaniu EN57 001 [zdjęcia] Polregio: Jesteśmy przychylni odrestaurowaniu EN57 001 [zdjęcia]](https://www.rynek-kolejowy.pl/img/20211223105932en57p.jpg_60-60.jpg)
![Polregio: Jesteśmy przychylni odrestaurowaniu EN57 001 [zdjęcia] Polregio: Jesteśmy przychylni odrestaurowaniu EN57 001 [zdjęcia]](https://www.rynek-kolejowy.pl/img/20211223105946en57p1.jpg_60-60.jpg)
![Polregio: Jesteśmy przychylni odrestaurowaniu EN57 001 [zdjęcia] Polregio: Jesteśmy przychylni odrestaurowaniu EN57 001 [zdjęcia]](https://www.rynek-kolejowy.pl/img/20211223105946en57p2.jpg_60-60.jpg)
![Polregio: Jesteśmy przychylni odrestaurowaniu EN57 001 [zdjęcia] Polregio: Jesteśmy przychylni odrestaurowaniu EN57 001 [zdjęcia]](https://www.rynek-kolejowy.pl/img/20211223105946en57p3.jpg_60-60.jpg)
![Polregio: Jesteśmy przychylni odrestaurowaniu EN57 001 [zdjęcia] Polregio: Jesteśmy przychylni odrestaurowaniu EN57 001 [zdjęcia]](https://www.rynek-kolejowy.pl/img/20211223105947en57p4.jpg_60-60.jpg)
Produkcja elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 rozpoczęła się 60 lat temu we wrocławskim Pafawagu. Wciąż istnieje pierwszy z wyprodukowanych pojazdów. Od lat odstawiony jest w przeworskiej bazie Polregio na Podkarpaciu. Zapytaliśmy o szanse na jego powrót na tory.
– Polregio potwierdza, że jako podmiot zainteresowany zachowaniem historycznych symboli polskiej myśli konstruktorskiej w zakresie taboru kolejowego jest przychylne odrestaurowaniu pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego serii EN57-001 do wersji jak najbardziej zbliżonej do oryginału wymienionej konstrukcji – czytamy w odpowiedzi na pytania „Rynku Kolejowego”, dotyczące 60-letniego EN57 001.
Nowością jest to, że Polregio zwróciło się pisemnie do marszałka województwa podkarpackiego, na którego terenie pojazd został objęty nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków, z prośbą o rozpatrzenie możliwości dofinansowania jego rewitalizacji. Polregio podsunęło propozycję wykorzystania w tym celu unijnych środków w dyspozycji województwa, np. z Regionalnego Programu Operacyjnego lub programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia.
– Współfinansowanie przedsięwzięcia z pomocowych środków unijnych wydaje się niezbędne, aby Polregio, jako właściciel pojazdu, a zarazem pomysłodawca i możliwy wykonawca odbudowy tej jednostki, był w stanie podołać założonym na ten cel szacunkowym nakładom finansowym – poinformowała spółka, nie przedstawiając jednak kwoty, jaką trzeba by przeznaczyć na ten cel.
Polregio roztacza wizję projektów turystycznych z wykorzystaniem EN57 001 nie tylko na terenie województwa podkarpackiego, ale i województw ościennych, poprzez wspólną organizację przejazdów międzywojewódzkich.
– Dalsze plany dotyczące możliwości odrestaurowania wspomnianego pojazdu będą zależne od stanowiska Urzędu Marszałkowskiego woj. podkarpackiego po uszczegółowieniu przez Spółkę koniecznych nakładów finansowych, a także stanowiska konserwatora zabytków, sprawującego pieczę nad historycznym składem – ocenia Polregio. Przypomnijmy, że na początku 2020 roku Polregio próbowało, w ramach swoistego barteru za dzierżawę terenu we Wrocławiu przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu, zachęcić organizację do remontu EN57 001, z czego ostatecznie nic nie wyszło.
Pierwszy z wyprodukowanych EN57 od lat stoi na terenie bazy Polegio w Przeworsku na Podkarpaciu. Jego stan ilustrują zdjęcia, które otrzymaliśmy dzięki uprzejmości facebookowego profilu Love Peace Trains.
Nowością jest to, że Polregio zwróciło się pisemnie do marszałka województwa podkarpackiego, na którego terenie pojazd został objęty nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków, z prośbą o rozpatrzenie możliwości dofinansowania jego rewitalizacji. Polregio podsunęło propozycję wykorzystania w tym celu unijnych środków w dyspozycji województwa, np. z Regionalnego Programu Operacyjnego lub programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia.
– Współfinansowanie przedsięwzięcia z pomocowych środków unijnych wydaje się niezbędne, aby Polregio, jako właściciel pojazdu, a zarazem pomysłodawca i możliwy wykonawca odbudowy tej jednostki, był w stanie podołać założonym na ten cel szacunkowym nakładom finansowym – poinformowała spółka, nie przedstawiając jednak kwoty, jaką trzeba by przeznaczyć na ten cel.
Polregio roztacza wizję projektów turystycznych z wykorzystaniem EN57 001 nie tylko na terenie województwa podkarpackiego, ale i województw ościennych, poprzez wspólną organizację przejazdów międzywojewódzkich.
– Dalsze plany dotyczące możliwości odrestaurowania wspomnianego pojazdu będą zależne od stanowiska Urzędu Marszałkowskiego woj. podkarpackiego po uszczegółowieniu przez Spółkę koniecznych nakładów finansowych, a także stanowiska konserwatora zabytków, sprawującego pieczę nad historycznym składem – ocenia Polregio. Przypomnijmy, że na początku 2020 roku Polregio próbowało, w ramach swoistego barteru za dzierżawę terenu we Wrocławiu przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu, zachęcić organizację do remontu EN57 001, z czego ostatecznie nic nie wyszło.
Pierwszy z wyprodukowanych EN57 od lat stoi na terenie bazy Polegio w Przeworsku na Podkarpaciu. Jego stan ilustrują zdjęcia, które otrzymaliśmy dzięki uprzejmości facebookowego profilu Love Peace Trains.
Komentarze:
POLREGIO

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |