Polregio i KW będą wyjaśniać sprawę ograniczeń eksploatacyjnych szynobusów
Jakub Madrjas ⚫ 28.08.2020 ⚫
3,3k

Fot. Wojciech Cupiał
Na prośbę "Rynku Kolejowego" Polregio i Koleje Wielkopolskie odniosły się do decyzji UTK, nakazującej ograniczyć eksploatację 70 szynobusów z racji stosowania zamienników oryginalnych części przy naprawach. Przewoźnicy zapewniają, że wyjaśnią sprawę, a części są identyczne lub lepsze, niż oryginalne. Pasażerowie mają nie odczuć efektów tej decyzji.
Jak informowaliśmy, w 70 spalinowych zespołach trakcyjnych Polregio i Kolei Wielkopolskich stosowano koła i tarcze hamulcowe inne niż wskazane w dokumentacji przez producentów pojazdów. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego postanowił wydać decyzję o ograniczeniu eksploatacji taboru z częściami niezgodnymi z dokumentacją.
Polregio: Mamy obowiązek zlecać utrzymanie pojazdów na rynku
Poprosiliśmy przewoźników o zajęcie stanowiska w tej sprawie. Rzecznik Polregio Dominik Lebda podkreśla, że stwierdzone przez UTK wątpliwości nie nakazują wyłączenia pojazdów kolejowych z eksploatacji, a wymagają podjęcia działań ograniczających ich eksploatację, które natychmiast wdrożono. Urząd nie stwierdził też, że zastosowane przez nas części zamienne charakteryzują się gorszymi parametrami technicznymi od oryginalnych. - Chcemy wspólnie z innymi przewoźnikami wyjaśnić kwestie poruszane przez UTK – zapewnia rzecznik obiecując, że ta sprawa nie wpłynie na realizację rozkładu jazdy.
Rzecznik wskazuje na ciekawą rzecz - mianowicie zgodnie z obowiązującymi regulacjami przewoźnik ma możliwość, a nawet obowiązek zlecania usług w sposób nieograniczający konkurencji. – W ocenie spółki zastosowane części zamienne charakteryzują się takimi samymi lub lepszymi parametrami, co każdorazowo weryfikowane jest w trakcie odbiorów zlecanych usług. Niemniej, w wyniku nałożonych decyzji przedstawimy dodatkowe materiały w celu rozwiania wszelkich powstałych wątpliwości – zapewnił.
KW: Części są tożsame lub lepsze niż oryginalne
Beata Wagner z Kolei Wielkopolskich również zwraca uwagę, że dostawy podzespołów w trybie konkurencyjnym nakładają na przewoźników m.in. obowiązek dopuszczenia produktów równoważnych w stosunku do oryginalnych. Jak dodaje, dostawy wszystkich podzespołów realizowane są wyłącznie po dostarczeniu wymaganych certyfikatów, gwarantujących ich bezpieczną eksploatację. – Używane podzespoły stosowane są od ponad pięciu lat i wskazują na tożsame lub lepsze od oryginalnych parametry – zapewnia, dodając, że spółka uzyskała w trakcie prowadzonego przez Prezesa UTK postępowania dodatkowo pozytywne opinie właściwych jednostek badawczych.
Jak zdradza przedstawicielka spółki, wprowadzone – już w dniu wczorajszym – ograniczenia polegają na zwiększeniu częstotliwości i zakresu nadzoru nad eksploatowanymi pojazdami. – Koleje Wielkopolskie przygotowały również właściwą dokumentację potwierdzającą eksploatację pojazdów i zgodność procesu utrzymania z właściwymi przepisami, którą przekaże niezwłocznie Prezesowi UTK – poinformowała. - Zapewniamy, że pojazdy Kolei Wielkopolskich są w pełni bezpieczne i prawidłowo eksploatowane – podsumowuje przedstawicielka Kolei Wielkopolskich.
Polregio: Mamy obowiązek zlecać utrzymanie pojazdów na rynku
Poprosiliśmy przewoźników o zajęcie stanowiska w tej sprawie. Rzecznik Polregio Dominik Lebda podkreśla, że stwierdzone przez UTK wątpliwości nie nakazują wyłączenia pojazdów kolejowych z eksploatacji, a wymagają podjęcia działań ograniczających ich eksploatację, które natychmiast wdrożono. Urząd nie stwierdził też, że zastosowane przez nas części zamienne charakteryzują się gorszymi parametrami technicznymi od oryginalnych. - Chcemy wspólnie z innymi przewoźnikami wyjaśnić kwestie poruszane przez UTK – zapewnia rzecznik obiecując, że ta sprawa nie wpłynie na realizację rozkładu jazdy.
Rzecznik wskazuje na ciekawą rzecz - mianowicie zgodnie z obowiązującymi regulacjami przewoźnik ma możliwość, a nawet obowiązek zlecania usług w sposób nieograniczający konkurencji. – W ocenie spółki zastosowane części zamienne charakteryzują się takimi samymi lub lepszymi parametrami, co każdorazowo weryfikowane jest w trakcie odbiorów zlecanych usług. Niemniej, w wyniku nałożonych decyzji przedstawimy dodatkowe materiały w celu rozwiania wszelkich powstałych wątpliwości – zapewnił.
KW: Części są tożsame lub lepsze niż oryginalne
Beata Wagner z Kolei Wielkopolskich również zwraca uwagę, że dostawy podzespołów w trybie konkurencyjnym nakładają na przewoźników m.in. obowiązek dopuszczenia produktów równoważnych w stosunku do oryginalnych. Jak dodaje, dostawy wszystkich podzespołów realizowane są wyłącznie po dostarczeniu wymaganych certyfikatów, gwarantujących ich bezpieczną eksploatację. – Używane podzespoły stosowane są od ponad pięciu lat i wskazują na tożsame lub lepsze od oryginalnych parametry – zapewnia, dodając, że spółka uzyskała w trakcie prowadzonego przez Prezesa UTK postępowania dodatkowo pozytywne opinie właściwych jednostek badawczych.
Jak zdradza przedstawicielka spółki, wprowadzone – już w dniu wczorajszym – ograniczenia polegają na zwiększeniu częstotliwości i zakresu nadzoru nad eksploatowanymi pojazdami. – Koleje Wielkopolskie przygotowały również właściwą dokumentację potwierdzającą eksploatację pojazdów i zgodność procesu utrzymania z właściwymi przepisami, którą przekaże niezwłocznie Prezesowi UTK – poinformowała. - Zapewniamy, że pojazdy Kolei Wielkopolskich są w pełni bezpieczne i prawidłowo eksploatowane – podsumowuje przedstawicielka Kolei Wielkopolskich.
Komentarze:
POLREGIO

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |