Partnerzy serwisu:

Połowa czeskich linii z ETCS/ERTMS do 2030 roku. „Wypadków musi być mniej”

Michał Szymajda 17.09.2021 1,4k

Połowa czeskich linii z ETCS/ERTMS do 2030 roku. „Wypadków musi być mniej”
Fot. Pa Net
Rząd Republiki Czeskiej wskazał kolejarzom cel, którym jest pokrycie ponad połowy krajowej sieci kolejowej urządzeniami ERTMS do 2030 roku. Do 2040 system ma obejmować cały kraj.
W ubiegłym tygodniu czeski rząd zatwierdził plan krajowego wdrożenia ETCS/ERTMS. Jako pierwszy poinformował o tym portal zdopravy.cz Jak zaznaczył rzecznik rządu, celem jest montaż urządzeń ERTMS do współpracy z pokładowymi urządzeniami ETCS na 4800 kilometrach sieci kolejowej. To bardzo ambitny cel, jeśli weźmiemy pod uwagę, że łączna długości eksploatowanych linii kolejowych w Republice Czeskiej to 9500 kilometrów. Koszt tej rewolucyjnej zmiany oszacowano na około 47 mld koron, czyli prawie dwa miliardy euro. Plan wdrożenia ETCS został przygotowany przez czeskie Ministerstwo Transportu i czeskiego krajowego zarządcę infrastruktury kolejowej Sprava Železnic. ETCS/ERTMS na całej sieci ma działać do roku 2040 r. 

– Liczba incydentów zagrażających bezpieczeństwu rośnie i musimy na to zareagować. Dlatego rząd zatwierdził ten plan i dlatego będziemy co roku inwestować kilka miliardów koron w budowę tego systemu bezpieczeństwa. W przeciwieństwie do innych krajów europejskich, gdzie ETCS służy głównie zapewnieniu interoperacyjności na liniach korytarzowych, system ETCS/ERTMS w Republice Czeskiej ma znacznie poprawić bezpieczeństwo w skali kraju. ETCS zapobiegać takim wypadkom, jakie miały miejsce w Perninku, lub koło Domažlic w sierpniu tego roku – powiedział Karel Havliček, czeski minister transportu. W obu wspomnianych wypadkach były ofiary śmiertelne, oba spowodowały dyskusję na temat poziomu bezpieczeństwa w czeskim obszarze kolejowym, która miała miejsce także poza Republiką.

Rządowy plan określa terminy wdrożenia ETCS na poszczególnych liniach i wskazuje na źródła jego finansowania. Zobowiązuje również przewoźników do doposażenia pojazdów w urządzenia ETCS, lub zakup nowych już z takimi urządzeniami. Czeski rząd obiecał wsparcie finansowe tego elementu projektu.

ETCS/ERTMS działa na 650 kilometrach czeskiej sieci kolejowej. Najwięksi operatorzy w kraju – pasażerski ČD i ČD Cargo, wobec fiaska doposażenia części starszego taboru w urządzenia ETCS (oferty są zbyt drogie), planują w większym stopniu kupować nowy tabor. Ten plan już jest realizowany.

O tym jak przebiega implementacja ETCS/ERTMS w Polsce piszemy tutaj.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony