Partnerzy serwisu:

Podlaskie: Bliżej 12-kilometrowej bocznicy w gminie Suwałki

jar, Rynek Kolejowy 17.03.2019 51

Podlaskie: Bliżej 12-kilometrowej bocznicy w gminie Suwałki
Kadr ze stacji Papiernia fot. jar (2016)
Od kilku lat trwają przygotowania do budowy bocznicy kolejowej, która ułatwi wywóz kruszywa spod suwalskich kamieniołomów. Na wniosek inwestora wydana została decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych dla budowy bocznicy kolejowej ze stacji Papiernia położonej na linii kolejowej nr 39 Olecko – Suwałki do Zakładu Obróbki Kruszyw Osowa.
Bocznica w planach od kilku lat

Przed rokiem ​na portalu „Rynek Kolejowy” informowaliśmy o przygotowaniach do budowy bocznicy kolejowej łączącej linię nr 39 Suwałki – Olecko z kopalniami żwiru, położonymi na zachód od Suwałk. Po dłuższych zabiegach udało się wytyczyć optymalny dla lokalnej społeczności przebieg planowanej drogi kolejowej. Następnie Gmina Suwałki podjęła prace nad zmianą dokumentów planistycznych dla wpisania do nich nowego przebiegu bocznicy.

Wydano decyzję środowiskową

Kolejnym etapem niezbędnym do przeprowadzenia inwestycji było uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych przedsięwzięcia. Przed kilkoma tygodniami wydał ją Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku. Określono w niej sposoby ograniczenia uciążliwości związanych z budową i eksploatacją bocznicy.

Charakterystyka inwestycji

Z treści charakterystyki inwestycji pn. „Budowa bocznicy kolejowej przy istniejącej linii kolejowej Olecko – Suwałki (LK39) na odcinku: Suwałki Track Tec – Trzciana – Osowa" wynika, że celem realizacji przedsięwzięcia jest wywóz transportem kolejowym kruszyw z kopalń zlokalizowanych w zachodniej części gminy Suwałki. Nowa jednotorowa bocznica będzie miała długość ponad 12 km. Połączy ona stację Papiernia i Zakład Obróbki Kruszyw Osowa. Jej nawierzchnia powstanie m.in. z szyn typu 49E1 lub S49 nowych i staroużytecznych oraz podkładów strunobetonowych. Wybudowane zostaną nowe przejazdy na skrzyżowaniach bocznicy m.in. z dwoma drogami wojewódzkimi.

W ramach inwestycji urządzone będą trzy terminale załadunkowo-wyładunkowe. Na każdym z nich zakłada się budowę głowic rozjazdowych oraz torów odstawczych, mieszczących składy o długości minimum 600 m, lecz nie dłuższe niż 850 m. Będą one uniwersalne, czyli „umożliwiające prowadzenie ruchu w obu kierunkach oraz przyjmowanie i wyprawianie składów manewrowych i pociągów towarowych.” Zaprojektowane układy torowe mają zapewnić sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu towarowego oraz manewrowego, a także załadunek lub wyładunek wagonów za pomocą różnych metod.

Zakłada się, że po nowej bocznicy w ciągu doby pojedzie do trzech par pociągów towarowych, w tym jedna w porze nocy. Będą one prowadzone lokomotywami spalinowymi. Rozwiną one prędkość do 20 km/h. Na nowej bocznicy nie przewiduje się prowadzenia ruchu pasażerskiego.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony