Partnerzy serwisu:

Podkarpackie: 10 EZT i 5 hybryd ze środków KPO

Roman Czubiński 23.02.2021 3,7k

Podkarpackie: 10 EZT i 5 hybryd ze środków KPO
Zdjęcie ilustracyjnefot. MS
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego zamierza kupić 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym 5 hybrydowych z dodatkowym modułem spalinowym. Nowe pojazdy mają kosztować 410 mln zł. Inwestycja ma zostać sfinansowana z funduszy unijnych, przeznaczonych na walkę ze skutkami pandemii COVID-19.
Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, do Krajowego Planu Odbudowy zgłoszono łącznie 71 projektów o łącznej wartości 29 571 895 113 zł. Są to jednak dane dotyczące wszystkich pomysłów, nie tylko związanych z transportem. 410 mln zł (około 1,4% całej wnioskowanej kwoty) stanowią wnioski dotyczące taboru kolejowego. – Województwo zgłosiło projekt zakupu 10 czteroczłonowych EZT i 5 trójczłonowych zespołów trakcyjnych z napędem hybrydowym – czytamy w wiadomości z biura prasowego samorządu. Przewidywany termin zakończenia dostaw to rok 2026.

Docelowo hybrydy na wszystkich liniach bez sieci

Główną zaletą, która skłoniła Urząd Marszałkowski do zakupu taboru hybrydowego, jest możliwość prowadzenia pociągu na liniach zelektryfikowanych i bez sieci trakcyjnej bez konieczności zmiany środka trakcyjnego. – Planowane do zakupu pojazdy hybrydowe będą wykorzystywane do obsługi pociągów w relacjach, gdzie na trasie przebiegu pociągu będą występować linie niezelektryfikowane, np. Rzeszów – Horyniec Zdrój – informują przedstawiciele UMWP. Od Rzeszowa do Jarosławia jednostka jechałaby wtedy jako elektryczna, a dalej – z wykorzystaniem silnika spalinowego. Ze względu na uniwersalny charakter pojazdów samorząd nie planuje przyporządkowania ich do określonej linii, choć – jak zastrzega – na pewno będą obsługiwać teren Bieszczad (linie nr 106, 107 i 108), a także 101, 91 i 25. Dokładne relacje obsługiwanych nimi pociągów mają zostać określone po dostawie, w zależności od aktualnego wtedy popytu na poszczególnych trasach.

Przedstawiciele marszałka zaznaczają, że samorząd zamierza prowadzić w przyszłości sukcesywną elektryfikację linii. Dzięki niej zapotrzebowanie na tabor hybrydowy ma się znacząco zmniejszyć. Pozwoli to na obsłużenie pojazdami dwunapędowymi (przypomnijmy: zaledwie 5 jednostek) wszystkich pozostałych linii niezelektryfikowanych w regionie.

Baza na Staroniwie

Samorząd oczekuje, że jednostki 3-członowe będą mieściły ok. 150-170 miejsc siedzących i ok. 190 stojących. Pojazdy 4-członowe mają przewozić na miejscach siedzących ok. 200 pasażerów, a na stojących – ok. 250 dalszych (przy założeniu gęstości 4 osób na metr kwadratowy). – Przy zakupach tego typu taboru określamy ilość miejsc siedzących, natomiast ilość miejsc stojących jest kryterium ofertowym, w zależności od producenta i możliwości konstrukcyjnych – precyzuje Biuro Prasowe.

Już wkrótce Województwo Podkarpackie będzie mogło utrzymywać swój tabor we własnym zapleczu na stacji Rzeszów Staroniwa. Trwa jego budowa, będąca częścią tworzenia systemu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Jeśli uda się kupić jednostki opisane we wniosku do KPO, będą one stacjonowały właśnie tam.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport