Partnerzy serwisu:

Podkarpacie: Będzie nowa stacja na linii 101

Roman Czubiński 07.11.2022 3,1k

Podkarpacie: Będzie nowa stacja na linii 101
Dawna poczekalnia na przystanku SurochówAutorstwa pl.wiki: Wp - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i budowę stacji w Surochowie na linii 101. Powodem są rosnące potrzeby przewozowe oraz rozbudowa bocznicy do zakładów tłuszczowych. Oferty zostaną otwarte 5 grudnia.
– Planowana inwestycja wiąże się ze wzrostem potrzeb transportowych oraz z rozbudową bocznicy EUROSERVICE w Surochowie. Budowa stacji Surochów wpłynie również korzystnie na poprawę przepustowości linii kolejowej nr 101 – wyjaśnia Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK. Choć nasza rozmówczyni nie mówi tego wprost, trudno nie powiązać owej poprawy przepustowości ze wzrostem potrzeb przewozowych na pograniczu polsko-ukraińskim.

Most i przepust do wymiany

Nowy układ torowy ma powstać między km 4,830 a 6,240 linii 101 Munina – Hrebenne. Ma on umożliwiać w przyszłości przyjmowanie pociągów towarowych o długości do 750 metrów. Pociągi pasażerskie będą mogły przejeżdżać przez stację z prędkością maksymalną 120 km/h, a towarowe – 100 km/h. Jednokrawędziowy peron ma zostać przeniesiony na drugą stronę przejazdu kolejowo-drogowego (w km 5,082, a więc bliżej Muniny). Będzie on szerszy (4 m) i wyższy (76 cm nad główką szyny) od istniejącego obiektu. Peron będzie wyposażony w dwie wiaty.

Oprócz odtworzenia wyłączonego z eksploatacji układu torowego wykonawca będzie musiał wybudować dodatkowy tor z żeberkami ochronnymi. Przewidziano odtworzenie 5 i budowę 4 nowych, ogrzewanych elektrycznie rozjazdów – te, które znajdą się w torze głównym, będą musiały zostać zamontowane w technologii blokowej. Tor główny otrzyma nową nawierzchnię bezstykową na podkładach strunobetonowych. Nowe mają być też urządzenia sterowania ruchem oraz liczniki osi. Rozebrane zostaną za to rampa i plac ładunkowy.

Na stacji znajduje się żelbetowy przepust, a w jej sąsiedztwie – stalowy most. Obydwa obiekty będą musiały zostać zastąpione nowymi (choć, jak wspomniano w dokumentacji przetargowej, data ostatniego remontu mostu to rok 2017). Posterunek bocznicowy ma otrzymać nowe urządzenia sterowania ruchem z komputerowym stanowiskiem operatorskim.

Co, jeśli nie będzie środków z KPO?

Zarządca infrastruktury szacuje wartość netto inwestycji na 29 mln zł. Właśnie cena będzie jedynym kryterium udzielenia zamówienia. Stacja ma być oddana do użytku nie później, niż 31 grudnia 2025 r. Zamawiający liczy na dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy – które jednak jak dotąd wciąż nie dotarły do Polski z powodu nieprzestrzegania zasad praworządności przez polski rząd. Nie otrzymaliśmy od PKP PLK odpowiedzi na pytanie o plany na wypadek przepadnięcia środków unijnych z KPO.

Surochów był już stacją do 1999 r. Dziś, choć tory dodatkowe i prowadzące na nie rozjazdy wciąż fizycznie istnieją, działa tu tylko przystanek osobowy. Zatrzymują się na nim pociągi Polregio do Lubaczowa i Horyńca Zdroju, a także w kierunku Jarosławia (część z nich ma relację wydłużoną do Przeworska lub Rzeszowa).

W najbliższym czasie na linii 101 są planowane również inne inwestycje. Obejmą one prace na czterech przejazdach kolejowo-drogowych. Podzielono je na dwa zadania w formule „projektuj i buduj”. – W zakresie prac będzie wymiana urządzeń przejazdowych, w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego – informuje Szalacha.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony