Partnerzy serwisu:

Pociągi piętrowe dla Kolei Małopolskich i SKA do Katowic?

Dominik Lebda 27.06.2017 9,2k

Pociągi piętrowe dla Kolei Małopolskich i SKA do Katowic?
Piętrowe wagony Sundeck Kolei MazowieckichFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich powiedział w wywiadzie dla „Rynku Kolejowego”, że dynamiczny wzrost liczby pasażerów kolei aglomeracyjnej może wymusić myślenie o zakupie pociągów piętrowych dla potrzeb województwa małopolskiego.
Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne obsługują wspólnie trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pierwsza biegnie z krakowskiego lotniska przez stację Kraków Główny i Kraków Płaszów do Wieliczki. Druga obejmuje trasę z Krakowa Głównego do Sędziszowa przez Miechów, a trzecia z Krakowa Głównego do Tarnowa. Dynamiczny wzrost liczby pasażerów na trasie Kraków – Tarnów jest zdaniem Grzegorza Stawowego, prezesa Kolei Małopolskich, możliwym początkiem analiz nad możliwościami zakupu pociągów piętrowych.

Dominik Lebda, „Rynek Kolejowy”: Myślicie Państwo o pociągach piętrowych?

Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich:
To pewne marzenie wynikające z obserwacji rzeczywistości. A rzeczywistość jest taka, że z jednego pociągu na linii Kraków – Tarnów potrafi wysiąść czterysta, a nawet pięćset pasażerów. Połączenie obsługiwane jest w podwójnej trakcji. Problem jednak polega na tym, że pociąg piętrowy posiada osobną lokomotywę i jest zdecydowanie droższy. Nie wiem, czy to jest pomysł realny w obecnym programowaniu środków europejskich. Widzę jednak, że życie wymusza myślenie o tym. Liczba osób, która jeździ szczególnie pociągami przyspieszonymi, jest stale rosnąca. Proszę pamiętać o tym, że ci ludzie jeżdżą przyciągani marketingiem szeptanym. Nie przeprowadzaliśmy żadnej kampanii reklamowej związanej z linią SKA do Tarnowa. A ja chciałbym, żeby Koleje Małopolskie weszły w działania marketingowe, co mam nadzieję dodatkowo wpłynie na wzrost liczby pasażerów.

Biorąc pod uwagę obecny kształt rynku przewozowego pomiędzy Krakowem a Katowicami, można powiedzieć, że wprowadzenie na tej trasie oferty przynajmniej podobnej do linii SKA do Tarnowa, da w zasadzie pewność sukcesu?

Tak. Będę również robił wszystko dla dobrej obsługi przystanku w Krzeszowicach, jako ukłon w stronę Pana Andrzeja Adamczyka. Znam Pana ministra od wielu lat. Kiedyś byłem asystentem Marszałka Janusza Sepioła, Pan Adamczyk był głównym negocjatorem ze strony koalicjanta. Znamy się od lat i na pewno będziemy dla Pana ministra robili ukłon i zatrzymywali się w Krzeszowicach.

Dostępne są różne koncepcje obsługi trasy do Katowic, jako SKA, lub SKA tylko do Trzebini albo Oświęcimia, a dalej połączenia osobowe. Która z nich jest najbardziej realna?

Po drodze do Oświęcimia jest bardzo ważne miasto Chrzanów. Duże miasto powiatowe ze znaczącą możliwością demograficzną i potencjałem dla przewoźników. Oba powiaty, oświęcimski i chrzanowski, łącznie może zamieszkiwać około 250 tys. ludzi, którzy pracują w znacznej mierze w Krakowie, Katowicach, lub w okolicach tych miast. W związku z tym to jest demograficznie bardzo atrakcyjny teren na przyszłość. Staram się patrzeć nie tylko pod kątem kolejowym, ale również biznesowym. Jednym z elementów biznesowych przedsięwzięcia są aspekty demograficzne. Powiaty zachodniej części woj. małopolskiego są jedynymi z największych w woj.

Jak obecnie wyglądają perspektywy zakupu nowego taboru m.in. dla Kolei Małopolskich?

Wstępne założenia były takie, że do POIiŚ woj. małopolskie będzie aplikowało o zakup około piętnastu pociągów. W związku z tym, że minister Mateusz Morawiecki obniżył poziom dofinansowania do 50%, prawdopodobnie będzie to cztery lub pięć pociągów. Niezależnie od tego, rozmawialiśmy z departamentem funduszy europejskich i Marszałkiem, by poszukać w RPO pieniędzy na zakup kolejnych pociągów. Jest takie źródło finansowania, które mogłoby posłużyć jako sfinansowanie zakupu pociągów. Jeżeli udałoby się, będzie to kolejnych pięć pociągów.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony