Partnerzy serwisu:

Pociągi pasażerskie ponownie połączą Szwecję i Finlandię?

Przemysław Farsewicz 09.05.2021 3,4k

Pociągi pasażerskie ponownie połączą Szwecję i Finlandię?
Fot. Bobo11
Pierwszy pociąg pasażerski przybył do szwedzkiego miasta Haparanda przy granicy z Finlandią po prawie 30 latach. Daje to podwaliny do tego, aby oba kraje ponownie połączyła kolej. Są już pierwsze zapowiedzi i działania rządów Szwecji i Finlandii. Możliwość przekraczania granicy pociągiem ma się pojawić najpóźniej w 2023 roku.
Szwecję i Finlandię dzieli 614-kilometrowa granica. Mimo możliwości swobodnego przemieszczania się, nie można jej pokonać pociągiem. Ma się to jednak zmienić, gdyż oba kraje zdecydowały się uruchomić transgraniczne połączenie kolejowe dla przewozów pasażerskich. Powinno to nastąpić najpóźniej w 2023 roku.

Pociągiem ze Szwecji do Finalndii najpóźniej za dwa lata


Między miastami położonymi po dwóch stronach granicznej rzeki Torne, fińskim Tornio a szwedzkim Haparanda, biegnie linia kolejowa. Chociaż szwedzka i fińska sieć kolejowa ma różne szerokości torów (Finlandia - 1524 mm; Szwecja – 1435 mm). Odcinek graniczny to splot torów obu rozstawów.

Pierwszym krokiem, który umożliwił myślenie o transgranicznych połączeniach była przebudowa stacji kolejowej w szwedzkim przygranicznym mieście Haparanda. Dzięki temu 1 kwietnia po 29 latach przybył tutaj pierwszy pociąg pasażerski. Połączenie realizuje norweski przewoźnik Vy działający na podstawie umowy ze szwedzkim regionalnym organem transportowym Norrtåg, oferując dwa kursy dziennie.

Linia z Haparandy biegnie od szwedzkiego Boden wzdłuż północnego wybrzeża Zatoki Botnickiej do granicy z Finlandią. Linia obsługiwała od 1992 r. wyłącznie przewozy towarowe, po tym jak zawieszono tutaj przewozy pasażerskie. W ramach prac na trasie wybudowano także nową stację w Kalix. Inwestorem całego przedsięwzięcia był Szwedzki Zarząd Transportu (Trafikverket). Inwestycja kosztowała łącznie 50 mln szwedzkich koron czyli 5,82 mln dolarów lub ponad 23 mln zł.

Finowie zapowiadają rozbudowę infrastruktury


Działania w regionie ma zamiar prowadzić również fiński rząd, który w czerwcu 2020 roku zapowiedział elektryfikację 20-kilometrowego odcinka kolejowego między miastami Laurila i granicznym Tornio (w Finlandii jest ok. 6 tys. km linii kolejowych, z czego tylko połowa jest zelektryfikowana). Szwedzkie i fińskie miasta graniczne tworzą zresztą tzw. miejską aglomerację. W planach Finlandii jest również przebudowa i elektryfikacja wspomnianego już mostu kolejowego na rzece Tornio, który przecina granicę państwa. W lipcu 2020 rząd otrzymał z Unii Europejskiej grant w wysokości 1,6 mln euro na rozwój projektu.

Miasto Tornio wyraziło także nadzieję, że obszar ten otrzyma połączenie koleją podmiejską do nieopodal położonego dużego fińskiego miasta Oulu, co pozwoli na dostęp do oferty pociągów dalekobieżnych w stronę Helsinek – podobnie jak po szwedzkiej stronie w Haparanda, gdzie podróżni mogą już korzystać z połączeń. – Jest to podstawowy wymóg dotyczący zapewnienia komunikacji transportowej w regionie – mówi Sampo Kangastalo, dyrektor ds. Rozwoju miasta Tornio.

Uważa się także, że w Laponii przywrócenie połączenia kolejowego między Finlandią i Szwecją mogłoby otworzyć nowe możliwości dla turystyki. Przed wybuchem pandemii popularność międzynarodowych podróży koleją rosła, częściowo ze względu na obawy związane ze środowiskiem. – Dla obu krajów połączenie kolejowe to ogromna szansa. Obecnie większość turystów przybywa do Finlandii głównie samolotem, ale nowe połączenie kolejowe otworzy przed nimi nowe możliwości – powiedziała Nina Forsell, przewodnicząca Fińskiej Organizacji Turystycznej Laponii.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony