Partnerzy serwisu:

Pociągi pasażerskie Olkusz – Kraków przez Jaworzno Szczakową?

Michał Szymajda 11.10.2017 6,3k

Pociągi pasażerskie Olkusz – Kraków przez Jaworzno Szczakową?
Pociąg Kolei ŚląskichFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Remont linii kolejowych 62 i 156, prowadzony z myślą o przewozach towarowych, daje szanse na uruchomienie w przyszłości także pociągów pasażerskich. Poseł Jacek Osuch widzi szansę na uruchomienie przewozów m.in. pomiędzy Olkuszem a Krakowem.
Leżący w północnej części województwa małopolskiego Olkusz nie może narzekać na nadmiar połączeń pasażerskich. Z 36-tysięcznego miasta dziennie odjeżdżają zaledwie 4 par połączeń w kierunku Katowic (przez Dąbrowę Górniczą i Sosnowiec Kazimierz) i Sędziszowa (jedna para wydłużona do Kielc).

Coraz lepsze tory, pociągów nie przybywa

W 2015 r. PLK zrealizowała zadanie „Wymiana nawierzchni na linii kolejowej nr 156” obejmujące swoim zakresem wymianę nawierzchni w torze nr 2 od km 0,610 do km 11,255 za prawie 14 mln zł. W latach 2016–2018 spółka realizuje „prace na linii kolejowej nr 156 Bukowno – Jaworzno Szczakowa” o wartości ponad 25 mln zł w ramach projektu pn. „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”. Polega ono na przeprowadzeniu prac remontowych w torze nr 1 i 2 wraz z wymianą nawierzchni w torze nr 1.

Realizowane prace dają nadzieję na reaktywację połączeń pasażerskich z Olkusza, o co zabiega poseł Osuch. Pyta on o analizę czasów przejazdów po remontach oraz o szansę na budowę łącznicy pomiędzy liniami 156 a 133, która wyeliminowałaby konieczność zmiany czoła pociągu na stacji Jaworzno Szczakowa.

– Na roczny rozkład jazdy 2017/2018 spółka PKP Intercity nie zaplanowała połączeń z wykorzystaniem linii kolejowej nr 62 (…). Biorąc pod uwagę niekonkurencyjny czas przejazdu na odcinku Katowice – Kielce informuję, że trasowanie pociągów dalekobieżnych liniami nr 156 i 62 nie było dotychczas rozważane – informuje Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB.

PKP Intercity raczej nie pojedzie

Podsekretarz stan w MIB dodaje, że czas przejazdu pociągu w relacji Olkusz – Bukowno – Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny z postojami pociągu na stacjach i przystankach wskazanych w interpelacji, po przeprowadzonej modernizacji linii kolejowych nr 62, 156, E30 może wynieść wg PKP PLK ok. 1 godz. 20 min. – Powyższy szacunek zakłada jazdę pociągu z prędkościami maksymalnymi dla danych odcinków linii kolejowych planowanych do wprowadzenia po zakończeniu modernizacji oraz zmianę czoła pociągu na stacji Jaworzno Szczakowa – ocenia i dodaje, że zakończenie wszystkich prac na linii kolejowej nr 62 planowane jest do 2023 r., zaś na linii nr 156 – w IV kw. 2018 r. Z kolei linia kolejowa E30 na odc. Jaworzno Szczakowa – Kraków Gł. Towarowy ma być gotowa w ostatnim kwartale 2020 r.

W kwestii budowy łącznicy minister, za informacją z PKP PLK, ocenia, że technicznie jest to inwestycja wykonalna, jednak budowa wymagałaby przebudowy układu drogowego w przedmiotowej lokalizacji. Szacunkowy koszt prac można ocenić na ok. 30–40 mln zł. Obecnie taka inwestycja nie jest planowana przez zarządcę torów.

– Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa obecnie nie bierze pod uwagę możliwości trasowania pociągów międzywojewódzkich z/do Krakowa przez Olkusz, ponieważ niemożliwe byłoby wówczas zapewnienie krótkiego czasu podróży pomiędzy Krakowem a innymi miastami wojewódzkimi – powiedział Andrzje Bittel. Podkreśla on jednak, że po kompleksowej naprawie linii marszałek województwa małopolskiego (w porozumieniu ze swoim śląskim kolegą) może dofinansować realizację takich przewozów o charakterze regionalnym.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony