Partnerzy serwisu:

Są chętni na wykonanie studium linii 353 Iława – Olsztyn – granica [oferty]

Jakub Madrjas 03.04.2020 128

Są chętni na wykonanie studium linii 353 Iława – Olsztyn – granica [oferty]
Adam Kliczek, http://zatrzymujeczas.pl (CC-BY-SA-3.0)
PKP PLK otworzyła oferty w przetargu na studium dla linii kolejowych prowadzących na północny-wschód kraju: nr 203 na odcinku Tczew – Czersk i nr 353 na odcinku Iława – Olsztyn – Korsze – granica państwa wraz z linią nr 205 Wielewo – Anielin Gradowo – granica państwa oraz budową nowego odcinka linii do Kętrzyna.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Iława – Olsztyn – Korsze – granica państwa wraz z linią nr 205 Wielewo – Anielin Gradowo – granica państwa”. Na przygotowanie dokumentacji wartej szacunkowo prawie 7 mln zł brutto będzie 515 dni.

Wraz z linią szerokotorową

Skąd potrzeba modernizacji linii o przeważającym parametrze prędkości 100-120 km/h? Jak czytamy w specyfikacji, linia nie spełnia parametrów dla sieci TEN-T, przede wszystkim w zakresie dopuszczalnych nacisków na oś, prędkość jazdy jest „niezadowalająca” z powodu stanu technicznego (wymieniono per nomen niezadowalający stan obiektów inżynieryjnych), niewystarczająca jest też przepustowość i infrastruktura ładunkowa. Zastanawiająca jest uwaga o „narastaniu zagrożeń związanych z ruchem kolejowym na wyeksploatowanej nawierzchni kolejowej”.

W związku z tym planowane jest osiągnięcie na linii 353 dopuszczalnego nacisku osi 221 kN, umożliwienie kursowania pociągów towarowych o długości min 750 m i elektryfikacja brakującego odcinka, a także dostosowanie szerokotorowej linii 205 do wymogów sieci OSŻD, w szczególności osiągnięcie dopuszczalnego nacisku osi 245 kN, umożliwienie kursowania pociągów towarowych o długości min 1050 m. Poza tym, parametry tej linii mają zostać przystosowane dla umożliwienia krzyżowania i wyprzedzania pociągów towarowych o długości min 1050 m przez pociągi pasażerskie. To szczególnie zaskakujące gdy weźmiemy pod uwagę, że linia ma w Polsce długość 11 kilometrów i nigdy nie było przy niej infrastruktury pasażerskiej. W ramach studium planowana jest analiza zasadności przedłużenia linii nr 205 do Korsz w celu realizacji przeładunków w Korszach.

Ważnym zadaniem będzie zapewnienie możliwości realizacji rozkładu cyklicznego pociągów regionalnych i dalekobieżnych oraz zwiększenie dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym poprzez budowę nowych przystanków i korektę położenia istniejących. Wskazano lokalizację części nowych przystanków: Nowa Wieś k/Iławy, Tyrowo, Nikielkowo oraz Kolno.

Nowa linia między Górowem a Kętrzynem?

Postępowanie podzielone jest na trzy zadania; PLK może też skorzystać z prawa opcji podziału zamówienia na siedem zadań. W zakresie podstawowym są to:
  • zadanie A (podstawowe) – Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Jabłonowo Pomorskie – Iława – Olsztyn – Korsze – granica państwa (bez stacji Jabłonowo Pomorskie) wraz z linią nr 205 granica państwa – Wielewo – Anielin Gradowo,
  • zadanie B – Wydłużenie linii nr 205 (linia szerokotorowa biegnąca na końcowym odcinku wzdłuż linii 353) na odcinku Anielin Gradowo – Korsze wraz z odtworzeniem połączenia normalnotorowego pomiędzy punktem przeładunkowym Anielin Gradowo z linią 353 w Modgarbach oraz przygotowaniem terenu na stacji Korsze do zadań przeładunkowych,
  • zadanie C – Budowa nowego odcinka linii kolejowej dla ruchu mieszanego pomiędzy Górowem a Kętrzynem. Jak można wnioskować z opisu, odcinek skróciłby drogę pomiędzy Olsztynem a Korszami.

Jeśli chodzi o prędkość jazdy, należy przeanalizować warianty pełnej optymalizacji geometrii bez wychodzenia poza teren kolejowy (do 160 km/h) oraz ciągłą prędkości 160 km/h i 200 km/h. 

W 2018 roku wykonano roboty za 83 mln zł na odcinku granica IZ Olsztyn (km 219,400) – Stacja Olsztyn w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pomorskie – Iława – Olsztyn – Korsze”. Poprawione zostało bezpieczeństwo przejazdów i przebudowano perony.

Aktualizacja (3 kwietnia 2020 r.). Pięć ofert

W przetargu wpłynęło pięć ofert. Wszystkie mieszczą się w kosztorysie, który wynosi 8,43 mln zł brutto dla zadania podstawowego. W przetargu wystartowały: Infra CD razem z Instytutem Kolejnictwa (5,84 mln zł brutto za zakres podstawowy), BBF (5,78 mln), WYG (6,7 mln), Multiconsult (7,5 mln) oraz TPF (6,6 mln). Oferty otwarto 2 kwietnia.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony