Partnerzy serwisu:

PLK wspiera zabytkową kolej wąskotorową na Ślasku

inf. pras 03.04.2022 1,9k

arrow
arrow
PLK wspiera zabytkową kolej wąskotorową na Ślasku
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PLK wspiera zabytkową kolej wąskotorową na Ślasku
PLK wspiera zabytkową kolej wąskotorową na Ślasku
PLK wspiera zabytkową kolej wąskotorową na Ślasku
Szyny i elementy toru trafiły do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych z PKP PLK. Organizacja będzie mogła przeprowadzić remont torowiska m. in. w Tarnowskich Górach.
Jak informuje biuro prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych, darowizna o wartości ponad 435 tys. zł to wsparcie dla utrzymania podróży Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi. Kolej wąskotorowa jest wyjątkową atrakcją regionu. Składy prowadzone są m.in. parowozem na ponad dwudziestokilometrowej trasie między Bytomiem a Miasteczkiem Śląskim, zapewniając dogodny transport między centrami górnośląskich miast, zabytkową Kopalnią Srebra wpisaną na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, rezerwatem przyrody Segiet czy Zalewem Chechło-Nakło. Szyny, uzyskane podczas wymiany torów, będą wykorzystane na trasie kolei wąskotorowej pod zarządem Stowarzyszenia.

– Darowizna PKP Polskich Linii Kolejowych to korzyść dla pasjonatów kolei i turystów. Działania związane z zachowaniem tradycji i historii dróg żelaznych w regionie są niezwykle ważne. Wspieramy tę działalność przekazując niewykorzystywane już na „dużej” kolei elementy infrastruktury. – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury cytowany w komunikacie.

Przekazane przez PLK szyny pozwolą na utrzymanie przejezdności jednego z odcinków wąskotorowej trasy: Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie, wykorzystywanego w ruchu turystycznym. W ciągu roku koleją podróżuje ponad 21 000 osób. Dzięki wymianie szyn podróże będą bardziej komfortowe i bezpieczne. Rozpoczęcie prac planowane jest w kwietniu. Będą prowadzone najpierw w Tarnowskich Górach, a następnie na terenie Bytomia, w dzielnicach Sucha Góra i Stroszek-Dąbrowa Miejska.

– Dla kolejarzy ważne jest, aby przyszłe pokolenia mogły znać historię kolei. Wspieramy instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków techniki oraz promujące kolej. Materiały, które nie pełnią już swojej roli na sieci zarządzanej przez PLK, służą działaniom związanym z podróżami lub historią kolei. Również w województwie śląskim wspieramy stowarzyszenia związane z historią i tradycją kolei. – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, będące zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem kolejowym, jest operatorem Górnośląskich Kolei Wąskotorowych od 2003 r. To najstarsza nieprzerwanie działająca kolej wąskotorowa na świecie, uruchomiona w połowie XIX wieku. Pierwotnie służyła głównie do transportu surowców i półproduktów między zakładami przemysłowymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

–Darowizna od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w postaci 4 km szyn wraz z akcesoriami pozwoli nam wyremontować najbardziej wyeksploatowane odcinki naszej linii na terenie Bytomia i Tarnowskich Gór. Umożliwi to dalszą bezpieczną eksploatację trasy – jednego z ważniejszych zabytków techniki w województwie śląskim. Bardzo się cieszymy, że PLK pamiętają o „kolejach mniejszych prędkości” i świadkach historii kolei, jakimi są koleje wąskotorowe. Szyny, które „dużej” kolei nie są już potrzebne, na naszej kolei wąskotorowej z powodzeniem posłużą jeszcze kilkadziesiąt lat. – powiedział Kamil Czarnecki, prezes Zarządu Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Od 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ponad 100 razy przekazały niewykorzystywane już elementy infrastruktury kolejowej i urządzenia do jednostek kulturalnych, oświatowych i ośrodków promujących kolejowe tradycje w różnych rejonach Polski.

PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony