PLK wspiera zabytkową kolej wąskotorową na Ślasku
inf. pras ⚫ 03.04.2022 ⚫
1,9k





Szyny i elementy toru trafiły do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych z PKP PLK. Organizacja będzie mogła przeprowadzić remont torowiska m. in. w Tarnowskich Górach.
Jak informuje biuro prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych, darowizna o wartości ponad 435 tys. zł to wsparcie dla utrzymania podróży Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi. Kolej wąskotorowa jest wyjątkową atrakcją regionu. Składy prowadzone są m.in. parowozem na ponad dwudziestokilometrowej trasie między Bytomiem a Miasteczkiem Śląskim, zapewniając dogodny transport między centrami górnośląskich miast, zabytkową Kopalnią Srebra wpisaną na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, rezerwatem przyrody Segiet czy Zalewem Chechło-Nakło. Szyny, uzyskane podczas wymiany torów, będą wykorzystane na trasie kolei wąskotorowej pod zarządem Stowarzyszenia.
– Darowizna PKP Polskich Linii Kolejowych to korzyść dla pasjonatów kolei i turystów. Działania związane z zachowaniem tradycji i historii dróg żelaznych w regionie są niezwykle ważne. Wspieramy tę działalność przekazując niewykorzystywane już na „dużej” kolei elementy infrastruktury. – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury cytowany w komunikacie.
Przekazane przez PLK szyny pozwolą na utrzymanie przejezdności jednego z odcinków wąskotorowej trasy: Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie, wykorzystywanego w ruchu turystycznym. W ciągu roku koleją podróżuje ponad 21 000 osób. Dzięki wymianie szyn podróże będą bardziej komfortowe i bezpieczne. Rozpoczęcie prac planowane jest w kwietniu. Będą prowadzone najpierw w Tarnowskich Górach, a następnie na terenie Bytomia, w dzielnicach Sucha Góra i Stroszek-Dąbrowa Miejska.
– Dla kolejarzy ważne jest, aby przyszłe pokolenia mogły znać historię kolei. Wspieramy instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków techniki oraz promujące kolej. Materiały, które nie pełnią już swojej roli na sieci zarządzanej przez PLK, służą działaniom związanym z podróżami lub historią kolei. Również w województwie śląskim wspieramy stowarzyszenia związane z historią i tradycją kolei. – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, będące zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem kolejowym, jest operatorem Górnośląskich Kolei Wąskotorowych od 2003 r. To najstarsza nieprzerwanie działająca kolej wąskotorowa na świecie, uruchomiona w połowie XIX wieku. Pierwotnie służyła głównie do transportu surowców i półproduktów między zakładami przemysłowymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
–Darowizna od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w postaci 4 km szyn wraz z akcesoriami pozwoli nam wyremontować najbardziej wyeksploatowane odcinki naszej linii na terenie Bytomia i Tarnowskich Gór. Umożliwi to dalszą bezpieczną eksploatację trasy – jednego z ważniejszych zabytków techniki w województwie śląskim. Bardzo się cieszymy, że PLK pamiętają o „kolejach mniejszych prędkości” i świadkach historii kolei, jakimi są koleje wąskotorowe. Szyny, które „dużej” kolei nie są już potrzebne, na naszej kolei wąskotorowej z powodzeniem posłużą jeszcze kilkadziesiąt lat. – powiedział Kamil Czarnecki, prezes Zarządu Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Od 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ponad 100 razy przekazały niewykorzystywane już elementy infrastruktury kolejowej i urządzenia do jednostek kulturalnych, oświatowych i ośrodków promujących kolejowe tradycje w różnych rejonach Polski.
– Darowizna PKP Polskich Linii Kolejowych to korzyść dla pasjonatów kolei i turystów. Działania związane z zachowaniem tradycji i historii dróg żelaznych w regionie są niezwykle ważne. Wspieramy tę działalność przekazując niewykorzystywane już na „dużej” kolei elementy infrastruktury. – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury cytowany w komunikacie.
Przekazane przez PLK szyny pozwolą na utrzymanie przejezdności jednego z odcinków wąskotorowej trasy: Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie, wykorzystywanego w ruchu turystycznym. W ciągu roku koleją podróżuje ponad 21 000 osób. Dzięki wymianie szyn podróże będą bardziej komfortowe i bezpieczne. Rozpoczęcie prac planowane jest w kwietniu. Będą prowadzone najpierw w Tarnowskich Górach, a następnie na terenie Bytomia, w dzielnicach Sucha Góra i Stroszek-Dąbrowa Miejska.
– Dla kolejarzy ważne jest, aby przyszłe pokolenia mogły znać historię kolei. Wspieramy instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków techniki oraz promujące kolej. Materiały, które nie pełnią już swojej roli na sieci zarządzanej przez PLK, służą działaniom związanym z podróżami lub historią kolei. Również w województwie śląskim wspieramy stowarzyszenia związane z historią i tradycją kolei. – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, będące zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem kolejowym, jest operatorem Górnośląskich Kolei Wąskotorowych od 2003 r. To najstarsza nieprzerwanie działająca kolej wąskotorowa na świecie, uruchomiona w połowie XIX wieku. Pierwotnie służyła głównie do transportu surowców i półproduktów między zakładami przemysłowymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
–Darowizna od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w postaci 4 km szyn wraz z akcesoriami pozwoli nam wyremontować najbardziej wyeksploatowane odcinki naszej linii na terenie Bytomia i Tarnowskich Gór. Umożliwi to dalszą bezpieczną eksploatację trasy – jednego z ważniejszych zabytków techniki w województwie śląskim. Bardzo się cieszymy, że PLK pamiętają o „kolejach mniejszych prędkości” i świadkach historii kolei, jakimi są koleje wąskotorowe. Szyny, które „dużej” kolei nie są już potrzebne, na naszej kolei wąskotorowej z powodzeniem posłużą jeszcze kilkadziesiąt lat. – powiedział Kamil Czarnecki, prezes Zarządu Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Od 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ponad 100 razy przekazały niewykorzystywane już elementy infrastruktury kolejowej i urządzenia do jednostek kulturalnych, oświatowych i ośrodków promujących kolejowe tradycje w różnych rejonach Polski.
Komentarze:
Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |