PLK wróciły do pobierania opłaty rezerwacyjnej od przewoźników towarowych
inf. pras ⚫ 14.09.2020 ⚫
2,3k

Fot. Szymon Grochowski, CC BY-NC-ND 3.0
Biznes
PKP Polskie Linie Kolejowe wróciły do pobierania opłaty rezerwacyjnej za niewykorzystaną zdolność przepustową przez przewoźników towarowych – poinformował Urząd Transportu Kolejowego. Opłata została zniesiona na początku epidemii COVID-19. Do końca obowiązywania obecnego rozkładu jazdy zmiany nie dotyczą przewoźników pasażerskich. Nadal nie ponoszą oni dodatkowych opłat za odwołanie pociągu przewidzianego w rozkładzie jazdy.
PKP Polskie Linie Kolejowe w marcu 2020 r. ze względu na epidemię COVID-19 zawiesiła pobieranie opłaty rezerwacyjnej. Takie działanie miało przede wszystkim poprawić sytuację przewoźników pasażerskich, którzy z dnia na dzień odwoływali pociągi ze względu na bardzo niską frekwencję podróżnych – przypomina urząd.
Zarządca infrastruktury poinformował Prezesa UTK o zmianie zasad naliczania opłaty rezerwacyjnej w związku zwiększającą się liczbą przypadków niewykorzystania przez przewoźników towarowych zdolności przepustowej. Niewykorzystanie przydzielonych tras powoduje sztuczne blokowanie zdolności przepustowej, przez co inni aplikanci nie mogą zrealizować przewozów zgodnie ze swoimi potrzebami. Z informacji zarządcy infrastruktury kolejowej wynika, że w okresie od maja do lipca niewykorzystanych zostało 16705 tras pociągów, na które nie zostały złożone wnioski o rezygnację. Ponadto w 2020 r. w stosunku do analogicznego okresu w 2019 r., nastąpił wzrost o 250% niewykorzystanych tras pociągów (w tym takich, dla których przewoźnicy złożyli rezygnację) – pisze UTK.
Jednocześnie PKP PLK od 13 grudnia 2020 r., a więc od wejścia rozkładu jazdy 2020/2021, planuje naliczać opłatę rezerwacyjną także za niewykorzystaną zdolność przepustową przydzieloną w ramach rocznego rozkładu jazdy.
Uproszczenie systemu opłat rezerwacyjnych PLK proponowało PKP Cargo w 2018 roku, jednak do żadnych ustaleń w tym zakresie nie doszło. W maju 2020 roku Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że rozważa zmiany w tym zakresie.
Zarządca infrastruktury poinformował Prezesa UTK o zmianie zasad naliczania opłaty rezerwacyjnej w związku zwiększającą się liczbą przypadków niewykorzystania przez przewoźników towarowych zdolności przepustowej. Niewykorzystanie przydzielonych tras powoduje sztuczne blokowanie zdolności przepustowej, przez co inni aplikanci nie mogą zrealizować przewozów zgodnie ze swoimi potrzebami. Z informacji zarządcy infrastruktury kolejowej wynika, że w okresie od maja do lipca niewykorzystanych zostało 16705 tras pociągów, na które nie zostały złożone wnioski o rezygnację. Ponadto w 2020 r. w stosunku do analogicznego okresu w 2019 r., nastąpił wzrost o 250% niewykorzystanych tras pociągów (w tym takich, dla których przewoźnicy złożyli rezygnację) – pisze UTK.
Jednocześnie PKP PLK od 13 grudnia 2020 r., a więc od wejścia rozkładu jazdy 2020/2021, planuje naliczać opłatę rezerwacyjną także za niewykorzystaną zdolność przepustową przydzieloną w ramach rocznego rozkładu jazdy.
Uproszczenie systemu opłat rezerwacyjnych PLK proponowało PKP Cargo w 2018 roku, jednak do żadnych ustaleń w tym zakresie nie doszło. W maju 2020 roku Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że rozważa zmiany w tym zakresie.
Komentarze:
Koronawirus a transport

M&MR Trading: Pandemia zmusiła do zmiany przyzwyczajeń, ale nie do porzucenia planów rozwojowych
707

Ryanair, Wizz Air i inne linie przygotowują się na zakaz lotów do Wielkiej Brytanii [Aktualizacja]
0
