Partnerzy serwisu:

PLK testowała prędkość 200 km/h na trasie Warszawa – Gdańsk

Jakub Madrjas 15.01.2020 764

arrow
arrow
PLK testowała prędkość 200 km/h na trasie Warszawa – Gdańsk
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PLK testowała prędkość 200 km/h na trasie Warszawa – Gdańsk
PLK testowała prędkość 200 km/h na trasie Warszawa – Gdańsk
Po raz pierwszy na kolejowej trasie Warszawa – Gdańsk pociągi testowe zwiększyły prędkość do 200 km/h. Specjalny przejazd składu Pendolino z 11 na 12 stycznia 2020 r. był pod nadzorem systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 – poinformował zarządca infrastruktury.
O opóźniającym się wprowadzaniu prędkości 200 km/h na magistrali E65 pomiędzy Warszawą a Gdańskiem pisaliśmy wielokrotnie. Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe, w nocy z soboty na niedzielę 12 stycznia odbył się pierwszy przejazd specjalny pociągu Pendolino z tą prędkością. Specjaliści z PLK oraz Instytutu Kolejnictwa sprawdzali właściwe działanie urządzeń systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. oraz pracę składu podczas rozwijania wyższych prędkości. W przejeździe uczestniczył Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Według informacji "Rynku Kolejowego" dzień wcześniej odbył się przejazd pociągiem pomiarowym prowadzonym lokomotywą Husarz, z prędkością do 200 km/h. Przejazd pomiędzy Warszawą Wschodnią a Gdańskiem Głównym trwał 2 godziny 3 minuty. PLK informuje, że przejazdy składem wagonowym pozwoliły na sprawdzenie oddziaływania pomiędzy torem a pojazdem oraz oddziaływań aerodynamicznych na elementy infrastruktury przytorowej. Badano wydajność systemu zasilania oraz współpracę pantografu z siecią trakcyjną. Testowane było działanie systemów radiołączności pociągowej. Nie testowano jednak systemu ETCS p.2 – to było domeną przejazdu pociągiem Pendolino. 

Jak podaje PLK, przy pomocy dziesiątek czujników, nadajników, odbiorników i rejestratorów na bieżąco wykonywane były pomiary i testy. – Zebrane wyniki pozwolą uzyskać wymagane certyfikaty i dopuścić urządzenia do eksploatacji – podkreśla zarządca infrastruktury, choć według informacji "RK" potrzebne będą jeszcze poprawki.

W ramach budowy systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. w torach umieszczono ponad 4100 czujników, tzw. balis, które na bieżąco będą weryfikowały lokalizację i prędkość pociągów. Dokładnie będzie wiadomo, gdzie znajduje się pociąg. Jak podkreśla PLK, wyższa prędkość nie jest jedynym efektem budowy systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Istotne jest również podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Urządzenia w torach przesyłają sygnały o zmianach na trasie do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają wprost na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także „kontrola” pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.

Na trasie wybudowano 54 maszty radiowe, które umożliwią wysyłanie do pociągów sygnałów z 8 Lokalnych Centrów Sterowania, za pośrednictwem kolejowej sieci cyfrowej komunikacji radiowej GSM-R. Pracę systemu nadzoruje systemem dyspozytorski w Warszawie i Gdańsku.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony