PLK sprawdza natężenie hałasu i planuje montaż 240 kilometrów ekranów
Rynek Kolejowy ⚫ 06.04.2017 ⚫
1,8k

Ekrany dźwiękoszczelne w okolicach TłuszczaFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Szybsza realizacja inwestycji, profesjonalne pomiary skuteczności ekranów, opracowanie mapy akustycznej dla ponad 1400 km linii – Laboratorium Akustyczne już od ponad roku usprawnia działalność PKP Polskich Linii Kolejowych. W tym czasie PLK samodzielnie sprawdziły poziom hałasu w ponad 40 miejscach w kraju, m.in. na trasie Kraków – Rzeszów a także w Warszawie, Wrocławiu i Gliwicach.
Samodzielne prowadzenie części pomiarów pozwala na sprawne przygotowanie i uzyskiwanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz oznacza oszczędności. Pracownicy PLK weryfikują dokumentację projektową inwestycji w zakresie zabezpieczeń akustycznych. Prowadzą i analizują pomiary hałasu oraz weryfikują szereg zleconych na zewnątrz analiz środowiskowych. W 2016 r. Laboratorium Akustyczne wykonało pomiary m.in. w Katowicach i Chorzowie – na planowanych do modernizacji liniach kolejowych na Śląsku. PLK sprawdzają poziom hałasu także w trakcie i po zakończeniu inwestycji np. na linii E30 na odcinkach Podłęże – Tarnów i Sędziszów Małopolski – Rzeszów.
Dzięki własnym urządzeniom i wykwalifikowanym pracownikom w 2016 r. PLK wykonały łącznie 46 pomiarów hałasu przy liniach kolejowych. Szybko reagują na prośby lokalnych społeczności skarżących się na hałas kolejowy, np. w lutym br. na wniosek mieszkańców wykonano pomiary w pobliżu stacji Warszawa Gdańska.
Cykliczne badania przy torach
– Laboratorium Akustyczne utworzone przez Polskie Linie Kolejowe umożliwia prowadzenie profesjonalnych pomiarów hałasu niezbędnych w trakcie procesu inwestycyjnego. Certyfikat Polskiego Centrum Akredytacji jest zapewnieniem ich rzetelności i sprawia, że wyniki badań są uznawane przez wszystkie instytucje. Ważnym zadaniem laboratorium jest również wykonywanie pomiarów i analizy hałasu dla linii kolejowych, po których przejeżdża powyżej 30 tys. pociągów w roku. Obecnie dotyczy to ok. 1400 km linii, a PLK są zobowiązane do przeprowadzenia takich analiz cyklicznie co 5 lat – podkreśla Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska PKP Polskich Linii Kolejowych.
W trakcie prowadzenia ruchu pociągów, w wyniku kontaktu kół pociągu z szynami powstają drgania od szyn oraz od elementów taboru, co skutkuje emisją hałasu do środowiska. Na jego poziom wpływa stan techniczny nawierzchni kolejowej, rodzaj, długość i stan techniczny taboru kolejowego, a także prędkość jazdy pociągów.
Czeka nas 240 kilometrów ekranów
Modernizacje linii kolejowych to nie tylko sprawniejsza i bezpieczna podróż, ale również pozytywne efekty dla środowiska. Projektowanie i zabudowa przez PLK ekranów akustycznych w najbardziej wrażliwych lokalizacjach w znacznym stopniu minimalizuje oddziaływanie akustyczne. Na liniach kolejowych powszechnie stosowane są również bezstykowe połączenia szyn, które generują mniejszy hałas.
– Obecnie na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK zabudowano ok. 230 km ekranów, m.in. na odcinkach: Warszawa – Skierniewice, Zielonka – Sadowne oraz Swarzędz – Poznań. W ramach realizowanych przez PLK inwestycji, na podstawie uzyskanych już decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, planowany jest montaż następnych ekranów na długości ok. 240 km linii kolejowych, m.in. na odcinkach: Warszawa – Otwock oraz Skarżysko – Kamienna – Sędziszów – informuje Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK.
Na poprawę klimatu akustycznego w znacznym stopniu ma wpływ bieżące utrzymanie nawierzchni kolejowej, poprzez szlifowanie i smarowanie szyn. Tylko w 2016 r. szlifowaniem objęto ok. 370 km torów oraz 1206 rozjazdów. W celu poprawy klimatu akustycznego na obszarach sąsiadujących z liniami kolejowymi, konieczne są także inwestycje przewoźników kolejowych w unowocześnienie taboru oraz modyfikacje układów hamulcowych.
Dzięki własnym urządzeniom i wykwalifikowanym pracownikom w 2016 r. PLK wykonały łącznie 46 pomiarów hałasu przy liniach kolejowych. Szybko reagują na prośby lokalnych społeczności skarżących się na hałas kolejowy, np. w lutym br. na wniosek mieszkańców wykonano pomiary w pobliżu stacji Warszawa Gdańska.
Cykliczne badania przy torach
– Laboratorium Akustyczne utworzone przez Polskie Linie Kolejowe umożliwia prowadzenie profesjonalnych pomiarów hałasu niezbędnych w trakcie procesu inwestycyjnego. Certyfikat Polskiego Centrum Akredytacji jest zapewnieniem ich rzetelności i sprawia, że wyniki badań są uznawane przez wszystkie instytucje. Ważnym zadaniem laboratorium jest również wykonywanie pomiarów i analizy hałasu dla linii kolejowych, po których przejeżdża powyżej 30 tys. pociągów w roku. Obecnie dotyczy to ok. 1400 km linii, a PLK są zobowiązane do przeprowadzenia takich analiz cyklicznie co 5 lat – podkreśla Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska PKP Polskich Linii Kolejowych.
W trakcie prowadzenia ruchu pociągów, w wyniku kontaktu kół pociągu z szynami powstają drgania od szyn oraz od elementów taboru, co skutkuje emisją hałasu do środowiska. Na jego poziom wpływa stan techniczny nawierzchni kolejowej, rodzaj, długość i stan techniczny taboru kolejowego, a także prędkość jazdy pociągów.
Czeka nas 240 kilometrów ekranów
Modernizacje linii kolejowych to nie tylko sprawniejsza i bezpieczna podróż, ale również pozytywne efekty dla środowiska. Projektowanie i zabudowa przez PLK ekranów akustycznych w najbardziej wrażliwych lokalizacjach w znacznym stopniu minimalizuje oddziaływanie akustyczne. Na liniach kolejowych powszechnie stosowane są również bezstykowe połączenia szyn, które generują mniejszy hałas.
– Obecnie na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK zabudowano ok. 230 km ekranów, m.in. na odcinkach: Warszawa – Skierniewice, Zielonka – Sadowne oraz Swarzędz – Poznań. W ramach realizowanych przez PLK inwestycji, na podstawie uzyskanych już decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, planowany jest montaż następnych ekranów na długości ok. 240 km linii kolejowych, m.in. na odcinkach: Warszawa – Otwock oraz Skarżysko – Kamienna – Sędziszów – informuje Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK.
Na poprawę klimatu akustycznego w znacznym stopniu ma wpływ bieżące utrzymanie nawierzchni kolejowej, poprzez szlifowanie i smarowanie szyn. Tylko w 2016 r. szlifowaniem objęto ok. 370 km torów oraz 1206 rozjazdów. W celu poprawy klimatu akustycznego na obszarach sąsiadujących z liniami kolejowymi, konieczne są także inwestycje przewoźników kolejowych w unowocześnienie taboru oraz modyfikacje układów hamulcowych.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |