Partnerzy serwisu:

PLK skrócą czas przejazdu o ponad godzinę na trasie Szczytno – Ełk

Martyn Janduła 30.12.2016 221

PLK skrócą czas przejazdu o ponad godzinę na trasie Szczytno – Ełk
Stacja Ruciane-NidaFot. Zbigniew Czernik, CC BY-SA 3.0
Mieszkańcy Mazur czekali na tę informację od dawna. PKP PLK. w ramach ostatnich przetargów w 2016 roku, rozpisała postępowanie na zadanie „projektuj i buduj” dla linii 219 ze Szczytna do Ełku przez Ruciane-Nidę i Pisz. Pozwoli to diametralnie skrócić czas przejazdu pociągów na tej zaniedbanej linii kolejowej.
Połączenie Olsztyna z Ełkiem przez Szczytno i Pisz jest jednotorowe i niezelektryfikowane. Mimo że linia 219 jest najkrótszym połączeniem pomiędzy stolicą Warmii i Mazur a Ełkiem, to i tak większość pociągów jedzie objazdem przez Korsze, Kętrzyn i Giżycko, bowiem przejazd przez Korsze w chwili obecnej i tak trwa znacznie krócej. Za Szczytnem prędkość spada już do 70 km/h, by spaść później do 40 km/h w Piszu i tak ciągnąć się do samego Ełku. Pociąg na przejechanie odcinka od Szczytna potrzebuje 2 godzin i 54 minut, a to tylko 113 km. Z samego Olsztyna z kolei 3 godzin i 33 minut.

Teraz ma się to zmienić za sprawą ogłoszonego właśnie przetargu na „Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno – Ełk”. To już drugi etap inwestycji. Wcześniej zmodernizowano połączenie z Olsztyna do Szczytna (wraz z podniesieniem prędkości do 100 km/h) wraz z dobudowaniem odcinka torów pod terminal lotniskowy Portu Olsztyn-Mazury.

Szybciej o ponad godzinę

Całość przedmiotu zamówienia dotyczącego prac na linii kolejowej nr 219 ze Szczytna do Ełku obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej, projektu budowlanego oraz uzyskania dla niego wszelkich niezbędnych pozwoleń. Wszystko po to, by w kolejnym etapie, na podstawie opracowanej dokumentacji, wykonawca mógł przystąpić do robót. Na zakończenie inwestycji zamawiający będzie wymagał wykonania kompleksowej dokumentacji powykonawczej i przeprowadzenia oceny zgodności podsystemów objętych zakresem zamówienia.

Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno – Ełk mają na celu skrócenie czasu jazdy pociągów o około 70 minut, za sprawą podniesienia prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Poprawiona ma zostać przepustowości linii wraz z poprawą skomunikowania i punktualności realizowanych połączeń oraz zwiększenie dostępności transportu kolejowego. Przedmiotem kontraktu jest także renowacja obiektów obsługi podróżnych, celem zapewnienia wygodnego korzystanie z nich przez podróżnych, w tym przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Usprawniona zostanie także informacja pasażerska.

Nowe przystanki

Planowana jest całościowa wymiana nawierzchni torowej na całej długości odcinka. Przebudowanych i wymienionych zostaną 24 rozjazdy. Wykonawca odtworzy, wraz z budową srk, mijanki w Spychowie i Drygałach. Przewiduje się prace na 100 przejazdach i przejściach w poziomie szyn. Zlikwidowanych zostanie 11 przejazdów.

Przebudowie poddanych zostanie 186 obiektów inżynieryjnych. Na wszystkich stacjach i przystankach osobowych przebudowane zostaną perony, które zyskają wysokość 0,76 m (z wyjątkiem peronu na stacji Szczytno który będzie miał wysokość 0,55 m) wraz z wyposażeniem w obiekty małej architektury (wiaty, ławki, gabloty informacyjne itp.). Przewidziana jest likwidacja przystanku osobowego Karwica Mazurska oraz utworzenie nowego przystanku osobowego o roboczej nazwie Pisz Wschód.

Wartość projektu oszacowano na 323,2 mln zł brutto. Inwestycja realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Składanie ofert w postępowaniu przetargowym trwa do 10 lutego 2017 roku. Zamawiający oceni je pod kątem ceny – 60%, doświadczenia personelu – 20% oraz terminu realizacji – 20%. W specyfikacji zaznaczono, że maksymalny czas realizacji to 36 miesięcy. Na czas trwania robót na linii 219 planowane są całodobowe zamknięcia torowe. Najpierw dla odcinka Pisz – Ełk, a następnie dla odcinka Szczytno – Pisz. Podczas zamknięć torowych zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa.

Podpisanie umowy dla robót na linii kolejowej nr 219 planowane jest na listopad 2017 r., a zakończenie prac na maj 2020 r.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony