Partnerzy serwisu:

PLK przywrócą do ruchu linię do Zegrza. Ruszają przygotowania

Martyn Janduła 02.02.2017 1,6k

PLK przywrócą do ruchu linię  do Zegrza. Ruszają przygotowania
Wieliszewfot. J.Janusz, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Ruszył przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej niezbędnej do przywrócenia ruchu kolejowego na nieeksploatowanej w przewozach pasażerskich od 1994 roku linii nr 28 Wieliszew – Zegrze. List intencyjny w sprawie tej inwestycji w 2015 roku podpisali PKP PLK, marszałek województwa, ZTM w Warszawie oraz 9 lokalnych samorządów. Pozwoli to na podniesienie efektywności transportu kolejowego w północnej części województwa mazowieckiego.
Linia kolejowa nr 28 z Wieliszewa do Zegrza znajduje się w województwie mazowieckim. Całkowita jej długość wynosi zaledwie 3,7 km. Jest to linia jednotorowa i niezelektryfikowana, której prędkość konstrukcyjną określa się na 60 km/h.

Linia bez ruchu

Linia kolejowa na odcinku z Wieliszewa do Zegrza została oddana do użytku w 1897 roku. Z powodu znacznego spadku liczby pasażerów i złego stanu infrastruktury w 1994 roku zawieszono ruch przewozowy na całej tej linii. Zdemontowano sieć trakcyjną i rozebrano budynek dworcowy na stacji Zegrze Południowe. Do 2015 roku linia ta była jednak wykorzystywana jako dojazd do składu samochodów w pobliskiej miejscowości. Do tego celu wykorzystywano lokomotywę SM42, która ciągnęła platformy z pojazdami. Jednak wraz z likwidacją owego składu, na linii kolejowej ustał także kompletnie ruch. Obecnie infrastruktura jest już mocno zdewastowana.

W 2015 roku PKP PLK, marszałek województwa, ZTM w Warszawie oraz przedstawiciele 9 samorządów lokalnych podpisali list intencyjny w celu podniesienia efektywności transportu kolejowego w północnej części województwa mazowieckiego poprzez rewitalizację i późniejsze utrzymywanie linii kolejowej nr 28. Głównym inwestorem tej inwestycji zostały PKP PLK. Województwo mazowieckie z kolei dofinansuje zadanie pieniędzmi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Według propozycji, do Zegrza miałyby dojeżdżać pociągi SKM, kończące obecnie bieg w Wieliszewie.

Ponad rok na prace przedprojektowe

Obecnie PKP PLK rozpoczęły przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej niezbędnej do przywrócenia ruchu kolejowego na linii nr 28 Wieliszew – Zegrze. Cena w przetargu stanowi 60% oceny, natomiast 40% jest do uzyskania za czas wykonania pierwszych sześciu etapów zamówionej dokumentacji. Całe zamówienie składa się z czternastu części. W części szóstej zakłada się wskazanie najkorzystniejszego wariantu realizacji przyszłej inwestycji. Na prace projektowe zamawiający przewidział około półtora roku. Składanie ofert trwa do 27 lutego.

Wykonawca wykonana studium wykonalności oraz badania geotechniczne wraz z dokumentacją. Wśród zapisów znalazł się także wymóg złożenia wniosków oraz wydanie decyzji środowiskowej o wydanie decyzji prezesa UTK określającej czy w związku z planowanym zakresem prac niezbędne jest uzyskanie nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji dla podsystemów strukturalnych po modernizacji. Przyszły wykonawca opracuje również raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz stworzy program funkcjonalno-użytkowy i wyliczy planowane koszty prac projektowych i prac budowlanych.

Przywrócić do ruchu pasażerskiego

PKP PLK planuje przywrócić na linii kolejowej nr 28 z Wieliszewa do Zegrza ruch pasażerski. W planach jest wymiana nawierzchni na całej długości tej linii z pełnym zakresem prac dotyczących podtorza oraz odwodnienia. Tor z klasycznego ma zostać wymieniony na bezstykowy. Układ linii zostanie poddany korekcie w planie i profilu, co pozwoli zyskać wyższą prędkość konstrukcyjną – nie mniejszą niż 60 km/h.

W zapisach specyfikacji znalazły się również zapisy mówiące o planowanej przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych, które wyposażone zostaną w urządzenia automatyki kolejowej. Przebudowane zostaną perony na stacjach Zegrze Południowe. Niezbędna będzie także budowa sieci trakcyjnej, sieci teletechnicznych, systemu sterowania ruchem kolejowym. Konieczne będzie także zainstalowanie wizualnej informacji dla podróżnych, systemu rozgłoszeniowego czy zegarów.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony