Partnerzy serwisu:

PLK przygotuje modernizację linii nr 139 od Czechowic do granicy. Nowy tunel na Słowację?

Jakub Madrjas 03.02.2020 383

PLK przygotuje modernizację linii nr 139 od Czechowic do granicy. Nowy tunel na Słowację?
fot. Michał Szymajda
PKP PLK ogłasza kolejne przetargi na studia wykonalności projektów do realizacji w przyszłej perspektywie unijnej. Dokumentacja ma zostać przygotowana dla magistrali C-E65 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zwardoń (linia nr 139), który doczekał się tylko częściowej naprawy w ramach Krajowego Programu Kolejowego.
Projekt modernizacji linii nr 139 jest obecnie na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego, i to w krótszym zakresie Żywiec – Zwardoń. Mimo odłożenia realizacji projektu na kolejne lata, zdecydowano się wykonać prace rewitalizacyjne na odcinku Żywiec – Węgierska Górka. Modernizację linii zakłada jednak zarówno Polityka Transportowa Państwa, jak i Plan Transportowy, a do tego linia jest elementem sieci bazowej TEN-T. PKP PLK właśnie ogłosiła przetarg na przygotowanie jej kompleksowej modernizacji.

Zamówienie obejmuje opracowanie studium wykonalności dla zadania „prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – granica państwa". Oprócz linii nr 139 na liczącym 68 km odcinku Czechowice-Dziedzice – Zwardoń obejmuje też budowę łącznic z liniami nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice i 97 Żywiec – Sucha Beskidzka.

Co najmniej 130 km/h

Realizacja projektu ma przynieść podniesienie prędkości pociągów, bezpieczeństwa i przepustowości linii, lepszą dostępność transportu i informację pasażerską oraz "racjonalizację kosztów eksploatacji". Ważne będzie zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie ruchu pociągów o długości 750 metrów (lub przynajmniej 650 metrów, jak po słowackiej stronie granicy). Obecnie linia nr 139 jest na znacznym odcinku jednotorowa, a stan infrastruktury wymusza bardzo niskie prędkości jazdy pociągów. 

Jeśli chodzi o prędkości pociągów, studium ma zbadać zarówno warianty podniesienia prędkości pociągów do 130 km/h w obecnym śladzie linii, jak i do prędkości 160 km/h z możliwymi korektami przebiegu trasy.

Nowy tunel na Słowację? 

Wykonawca studium ma przeprowadzić analizę zarówno odbudowy, jak i likwidacji stacji, by dopasować infrastrukturę do przewidywanego popytu. Sprawdzić należy zasadność dobudowy drugiego toru na wybranych odcinkach. Należy też zbadać, czy perony m.in. w Soli i Lalikach są w optymalnych lokalizacjach – podobnie jak kończenie biegu pociągów na stacji Bielsko-Biała Główna. Niewykluczone jest przenoszenie przystanków i budowa nowych peronów, w tym w Bielsku-Białej i Żywcu. Na odcinku Czechowice-Dziedzice –Bielsko-Biała ma zostać zaprojektowana samoczynna blokada liniowa.

Co ciekawe, wykonawca studium ma skontaktować się ze słowackim ministrem transportu i zarządcą infrastruktury w celu rozpoznania zasadności budowy "wspólnego polsko-słowackiego tunelu"; celem byłoby dostosowanie odcinka linii do ruchu towarowego poprzez ominięcie istniejącego odcinka o najtrudniejszym profilu. Opracowane warianty inwestycyjne mają mieć formę modułową, którą będzie można dopasować do międzynarodowych ustaleń, ponieważ – jak czytamy w dokumentacji – "na dzień dzisiejszy brak jest wspólnych planów rozwojowych całego korytarza TEN-T".
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony