PLK przygotowuje wytyczne dotyczące wiat na peronach
Łukasz Kuś ⚫ 02.05.2016 ⚫
751

fot. PLK
PLK przygotowuje wytyczne architektoniczne dotyczące ścian wiat na peronach, które mają chronić przed wiatrem i zacinającym deszczem. Wytyczne mają wejść w życie do końca 2016 r. – informuje wiceminister infrastruktury Piotr Stomma.
Minister odpowiedział na interpelację posła PO Stanisława Gawłowskiego, który zapytał o wiaty na modernizowanych peronach PLK, które jego zdaniem nie chronią pasażerów oczekujących na pociąg przed deszczem zacinającym i wiatrem.
– Pasażerowie korzystający z usług kolejowych zwracają uwagę na obiekty PKP, które nie spełniają swojej funkcji. Pasażerowie oczekujący na pociąg nie mają gdzie się schronić przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, ponieważ wiaty stojące na peronach posiadają w najlepszym wypadku jedynie górne zadaszenie, zawsze natomiast są bez ścian bocznych, które mogłyby chronić przed wiatrem i zacinającym deszczem – stwierdza poseł Gawłowski w interpelacji do ministra infrastruktury i pyta, czy przewidywane jest dołączenie dodatkowych elementów w postaci bocznych ścianek lub górnego zadaszenia w miejscach, w których takiego nie ma?
Wiceminister infrastruktury Piotr Stomma w odpowiedzi informuje, że obowiązujące PLK dokumenty nie wskazują rodzaju wiat i zadaszeń dla stacji i przystanków osobowych. – Rodzaj stosowanych wiat jest bowiem wynikiem m.in. analiz przedprojektowych prowadzonych w ramach przygotowywania studiów wykonalności, koncepcji, stanowiska zespołu oceny projektów inwestycyjnych, a także jednostek, które utrzymują wybudowaną infrastrukturę – stwierdza Stomma.
Wewnętrzne wytyczne PLK zalecają montaż wiat peronowych z przepierzeniami bocznymi, zauważa wiceminister. Obecnie większość wiat peronowych posiada przepierzenia poprzeczne do osi toru, które ograniczają działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.
– Należy jednak zwrócić uwagę, że możliwość montażu przepierzeń bocznych może zostać ograniczona względami technicznymi (zbyt wąski peron, konstrukcja modernizowanej wiaty) czy też formalnymi wynikającymi z ograniczeń wskazanych przez konserwatora zabytków (w odniesieniu do wiat objętych jego nadzorem) – pisze Stoomma.
Jak podkreśla spółka PKP PLK SA, obecnie przygotowywane są wytyczne architektoniczne dotyczące ograniczania niekorzystnych warunków atmosferycznych, które zakładają, że wiata punktowa powinna posiadać przynajmniej dwie pełne ściany, prostopadłe do siebie, wiaty liniowe powinny mieć zastosowane przepierzenia lub ściany pełne ograniczające działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych (minimalna wysokość przepierzenia – 200 cm), dla stacji o liczbie zatrzymań powyżej 100 na dobę, pod wiatami liniowymi należy instalować poczekalnie peronowe posiadające przynajmniej 3 pełne ściany. Po przeprowadzeniu niezbędnych konsultacji oraz zebraniu uwag, PLK planuje wprowadzić w życie przedmiotowe wytyczne do końca 2016 r.
– Pasażerowie korzystający z usług kolejowych zwracają uwagę na obiekty PKP, które nie spełniają swojej funkcji. Pasażerowie oczekujący na pociąg nie mają gdzie się schronić przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, ponieważ wiaty stojące na peronach posiadają w najlepszym wypadku jedynie górne zadaszenie, zawsze natomiast są bez ścian bocznych, które mogłyby chronić przed wiatrem i zacinającym deszczem – stwierdza poseł Gawłowski w interpelacji do ministra infrastruktury i pyta, czy przewidywane jest dołączenie dodatkowych elementów w postaci bocznych ścianek lub górnego zadaszenia w miejscach, w których takiego nie ma?
Wiceminister infrastruktury Piotr Stomma w odpowiedzi informuje, że obowiązujące PLK dokumenty nie wskazują rodzaju wiat i zadaszeń dla stacji i przystanków osobowych. – Rodzaj stosowanych wiat jest bowiem wynikiem m.in. analiz przedprojektowych prowadzonych w ramach przygotowywania studiów wykonalności, koncepcji, stanowiska zespołu oceny projektów inwestycyjnych, a także jednostek, które utrzymują wybudowaną infrastrukturę – stwierdza Stomma.
Wewnętrzne wytyczne PLK zalecają montaż wiat peronowych z przepierzeniami bocznymi, zauważa wiceminister. Obecnie większość wiat peronowych posiada przepierzenia poprzeczne do osi toru, które ograniczają działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.
– Należy jednak zwrócić uwagę, że możliwość montażu przepierzeń bocznych może zostać ograniczona względami technicznymi (zbyt wąski peron, konstrukcja modernizowanej wiaty) czy też formalnymi wynikającymi z ograniczeń wskazanych przez konserwatora zabytków (w odniesieniu do wiat objętych jego nadzorem) – pisze Stoomma.
Jak podkreśla spółka PKP PLK SA, obecnie przygotowywane są wytyczne architektoniczne dotyczące ograniczania niekorzystnych warunków atmosferycznych, które zakładają, że wiata punktowa powinna posiadać przynajmniej dwie pełne ściany, prostopadłe do siebie, wiaty liniowe powinny mieć zastosowane przepierzenia lub ściany pełne ograniczające działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych (minimalna wysokość przepierzenia – 200 cm), dla stacji o liczbie zatrzymań powyżej 100 na dobę, pod wiatami liniowymi należy instalować poczekalnie peronowe posiadające przynajmniej 3 pełne ściany. Po przeprowadzeniu niezbędnych konsultacji oraz zebraniu uwag, PLK planuje wprowadzić w życie przedmiotowe wytyczne do końca 2016 r.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |