Partnerzy serwisu:

PLK przygotowuje kolejowe trasy objazdowe także na Podlasiu

Michał Szymajda 07.03.2017 612

PLK przygotowuje kolejowe trasy objazdowe także na Podlasiu
Autobus szynowy Kolei Mazowieckich na przystanku FronołówFot. Jan Niezbędny, SM42.pl
PKP PLK rozpoczynają poważną inwestycję, która przywróci bardzo dobre parametry na trzech liniach kolejowych na Podlasiu. Po ich zakończeniu możliwe będzie uruchamianie składów towarowych w kierunku stolicy z pominięciem linii kolejowej E75, na której wkrótce zaczną się kolejne prace modernizacyjne. Jak prowadzone prace ana torach wpłyną na ruch pociągów?
Prace będą odbywać się na odcinkach Białystok – Czeremcha (linia 32), Czeremcha – Siedlce (linia 31), oraz na linii 36 pomiędzy Ostrołęką i Łapami. Dzięki nim uda się stworzyć dwa alternatywne szlaki przewozu towarów z Podlasia w kierunku centralnej Polski, z pomięciem Rail Baltiki. Z prac rewitalizacyjnych, przywracających m.in. prędkości konstrukcyjne (na przykład na linii Białystok – Czeremcha prędkość wzrośnie z 60 km/h do 120 km/h) skorzystają też przewoźnicy pasażerscy. Pojawiają się jednak obawy o to, czy prace przy infrastrukturze, powodujące odwołania pociągów , nie odpędzą pasażerów od komunikacji zbiorowej.

Będzie wygaszenie popytu?

– Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego po wieloletnich zabiegach podróżnych, samorządowców i parlamentarzystów zwiększył dofinansowanie kolei w regionie, co umożliwiło kursowanie większej liczby pociągów regionalnych, która tylko na samej linii nr 32 wzrosła z 2 do 4 dziennie. W następstwie realizacji zaplanowanych prac modernizacyjnych może dojść do ponownego zniechęcenia pasażerów – pisze w interpelacji do Ministra Infrastruktury i Budownictwa poseł Jarosław Zieliński.

Kazimierz Smoliński, podsekretarz stanu w MIB wyjaśnia, że innej możliwości szybkiej realizacji prac niż zamknięcia torowe (tylko linia 31 jest dwutorowa) jednotorowych linii nie ma.

– Z uwagi na szeroki zakres prac planuje wyłączenie z eksploatacji linii 32 w okresie 6 miesięcy (12 marca – 10 września). W celu zminimalizowania utrudnień związanych z wykonywaniem robót budowlanych na linii kolejowej nr 32 prace podzielone zostaną na dwa etapy. W etapie I obejmującym odcinek Białystok – Bielsk Podlaski zamknięcia torowe obowiązywać będą od 12 marca do 10 czerwca, natomiast w etapie II (odcinek Czeremcha – Bielski Podlaski) zamknięcia obowiązywać będą od 11 czerwca do 10 września – poinformował przedstawiciel MIB. Z kolei na linii kolejowej nr 31, na odcinku granica woj. podlaskiego – Czeremcha, ruch pociągów będzie prowadzony po czynnym torze.

Prace także między Czeremchą a Hajnówką

– Na linii kolejowej nr 36 Ostrołęka – Łapy kursowanie pociągów pasażerskich jest obecnie zawieszone, a Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego nie przewiduje uruchomienia przewozów pasażerskich po zakończeniu prac budowlanych. PKP PLK planuje wprowadzenie zamknięć torowych w okresie 1 marca – 18 października – dodał Kazimierz Smoliński, zwracając uwagę na jeszcze jedną inwestycję, która będzie finansowana z POIiŚ. Chodzi o prace na linii kolejowej nr 31 na odcinku gr. Województwa - Czeremcha – Hajnówka.

– Aktualnie projekt znajduje się na etapie procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej i robót budowlanych. Zagadnienia związane ze sposobem prowadzenia prac znane będą po przedstawieniu przez wykonawcę koncepcji projektowej z opisem sposobu realizacji inwestycji i użytej technologii. Jednakże, zgodnie z informacjami PKP PLK, na odcinku jednotorowym Czeremcha – Hajnówka planowana jest komunikacja zastępcza w całym okresie prowadzenia robót – poinformował Smoliński.

Trasy objazdowe z korzyścią dla pasażerów w przyszłości

Więcej o zmianach w rozkładzie jazdy od marcowej korekty na Podlasiu, można przeczytać tutaj. W tym miejscu opisujemy szczegóły inwestycji kolejowych na Podlasiu.

Trasy objazdowe na wschodzie Polski przygotowywane są również w związku z zaplanowaną modernizacją linii nr 7 na odcinku z Warszawy do Lublina. Dzięki temu znacznie poprawią się warunki przewozu towarów i osób m.in. na odcinku Lublin – Parczew – Luków. Piszemy o tym tutaj. Trasa objazdowa przygotowywana jest również w związku z planowanymi od czerwca tego roku pracami na linii E20 na odcinku Warszawa – Poznań.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony