PLK: Przesuwamy termin wprowadzenia opłaty za zatrzymanie przy peronie
Michał Szymajda ⚫ 05.02.2019 ⚫
2,7k

Pociąg warszawskiej SKM na przystanku Warszawa OchotaFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
PKP PLK uwzględniły opinie przewoźników oraz samorządów, które wpłynęły do spółki po opublikowaniu informacji o wprowadzeniu od lutego 2019 stawek jednostkowych za korzystanie z peronów. Opłata wprowadzona zostanie później.
PLK 5 lutego zdecydowały o przesunięciu terminu wejścia w życie stawek jednostkowych za korzystanie z peronów na 15 grudnia 2019 r., tj. od wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów 2019/2020. Wysokość stawek będzie ponownie analizowana.
– Spółka szczególnie bierze pod uwagę informacje, iż samorządy nie założyły opłat w budżetach na 2019 r. Skutkiem wdrożenia opłat, według otrzymanych opinii, byłoby ograniczenie przewozów pasażerskich o charakterze publicznym w poszczególnych województwach, gdyż w budżetach na 2019 rok nie zakładano wprowadzenia dodatkowych opłat za dostęp do peronów w ramach udostępniania obiektów infrastruktury usługowej – czytamy w komunikacie, który do „Rynku Kolejowego” wysłał zarządca infrastruktury.
Decyzja o zmianie terminu wynika również z toczącego się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej postępowania, które ma rozstrzygnąć, czy perony powinny być kwalifikowane jako infrastruktura kolejowa udostępniana w ramach minimalnego dostępu, czy jako element stacji pasażerskiej, będącej obiektem infrastruktury usługowej.
O tym, że PKP PLK zacznie pobierać od przewoźników tzw. opłatę peronową, dowiedzieliśmy się na początku stycznia. Decyzja spotkała się z gwałtownymi protestami, m.in. Kolei Wielkopolskich. Opłaty miały być tym wyższe, im większa wymiana pasażerów odbywała się na stacji. Z tego powodu np. za każdy postój w Gdańsku Głównym, przy peronach Warszawy Centralnej, czy w Krakowie Głównym, przewoźnicy każdorazowo musieliby płacić ponad 5 zł. Przewoźnicy ponieśliby dodatkowe koszty wynoszące od kilku do nawet kilkunastu milionów złotych. Obszerny tekst na ten temat publikowaliśmy tutaj.
– Spółka szczególnie bierze pod uwagę informacje, iż samorządy nie założyły opłat w budżetach na 2019 r. Skutkiem wdrożenia opłat, według otrzymanych opinii, byłoby ograniczenie przewozów pasażerskich o charakterze publicznym w poszczególnych województwach, gdyż w budżetach na 2019 rok nie zakładano wprowadzenia dodatkowych opłat za dostęp do peronów w ramach udostępniania obiektów infrastruktury usługowej – czytamy w komunikacie, który do „Rynku Kolejowego” wysłał zarządca infrastruktury.
Decyzja o zmianie terminu wynika również z toczącego się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej postępowania, które ma rozstrzygnąć, czy perony powinny być kwalifikowane jako infrastruktura kolejowa udostępniana w ramach minimalnego dostępu, czy jako element stacji pasażerskiej, będącej obiektem infrastruktury usługowej.
O tym, że PKP PLK zacznie pobierać od przewoźników tzw. opłatę peronową, dowiedzieliśmy się na początku stycznia. Decyzja spotkała się z gwałtownymi protestami, m.in. Kolei Wielkopolskich. Opłaty miały być tym wyższe, im większa wymiana pasażerów odbywała się na stacji. Z tego powodu np. za każdy postój w Gdańsku Głównym, przy peronach Warszawy Centralnej, czy w Krakowie Głównym, przewoźnicy każdorazowo musieliby płacić ponad 5 zł. Przewoźnicy ponieśliby dodatkowe koszty wynoszące od kilku do nawet kilkunastu milionów złotych. Obszerny tekst na ten temat publikowaliśmy tutaj.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |