Partnerzy serwisu:

PLK przebudują stację Rzeszów Główny. Pojawią się też nowe perony

Martyn Janduła 22.06.2017 28

PLK przebudują stację Rzeszów Główny. Pojawią się też nowe perony
Rzeszów Głównyfot. Lowdown CC BY-SA 3.0
Właśnie ogłoszono przetarg, który dotyczy zaprojektowania i wykonania robót budowlanych związanych z modernizacją stacji Rzeszów Główny. Prace mają pozwolić na zwiększenie komfortu obsługi pasażerów. Kontrakt jest wart prawie 225 mln zł netto.
PKP Polskie Linie Kolejowe wystartowały z przetargiem na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w stacji Rzeszów Główny. Inwestycja realizowana będzie w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap III Rzeszów Główny”.

Nowa nawierzchnia torowa

Jak można wyczytać w dokumentacji, na odcinku objętym zamówieniem wprowadzone są liczne ograniczenia prędkości jazdy wynikające z geometrii trasy, stanu nawierzchni torowej oraz stanu obiektów inżynieryjnych. Stacja Rzeszów Główny jest stacją węzłową, przez którą przechodzą linie: magistralna dwutorowa nr 91 Kraków – Medyka, pierwszorzędna jednotorowa linia kolejowa nr 71 Ocice – Rzeszów oraz odgałęzienie w kierunku południowym do linii kolejowej pierwszorzędnej nr 106 Rzeszów – Jasło.

Przyszły wykonawca będzie musiał zaprojektować prace dotyczące nawierzchni kolejowej, podtorza, obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowo-drogowych czy sieci trakcyjnej. Jak podają PKP PLK, nawierzchnia torowa na rozpatrywanym odcinku jest w złym stanie technicznym. Dlatego wykonawca zobowiązany będzie do wykonania kompleksowej wymiany nawierzchni na nową.

Nowe perony

Inwestycja obejmie również perony, które podczas prac zostaną całkowicie rozebrane. Obecnie stacja Rzeszów Główny wyposażona jest w trzy perony niskie o wysokości 0,35 m z dojściem dwupoziomowym z przejścia podziemnego oraz z kładki. Na peronie nr 1 zlokalizowane są żeliwne słupy podpierające zadaszenie przy budynku stacyjnym ujęte, wraz z budynkiem dworca, w Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Rzeszowa. Przewidziane są one do „odświeżenia”, z kolei zadaszenie przy dworcu przewidziane jest do wymiany. Po zmianach perony zostaną podwyższone do poziomu 0,76 m. Peron nr 1 będzie posiadał dwie czynne krawędzie peronowe o długościach 150 m i 300 m, peron nr 2 będzie miał 400 metrów, zaś peron nr 3 zyska dwie krawędzie peronowe o długości 300 i 400 m.

Perony zostaną wyposażone w elementy małej architektury jak wiaty sektorowe z poczekalniami, ławki, tablice z nazwą stacji, tablice z numerem peronu i toru, tablice wskazujące kierunki biegu pociągów, tablice z kierunkiem wyjścia, plany stacji, piktogramy zakazu i ostrzegawcze, gabloty informacyjne, kosze na odpady, miejsca na bagaż itp. Poza peronami znajdą się także stojaki rowerowe. Przejście pod torami wyposażone zostanie w windy oraz schody ruchome.

Nowy przystanek i przejścia

W ramach inwestycji powstanie również przystanek osobowy Rzeszów Zachodni w rejonie wiaduktu nad ul. Aleje Wyzwolenia. Powstaną tam dwa perony do obsługi podróżnych. Jednokrawędziowy peron nr 1 zlokalizowany zostanie przy torze nr 44 wzdłuż ul. Kornela Ujejskiego. Jego długość wyniesie 200 m, zaś wysokość 0,76 m. Peron nr 2 będzie z kolei dwukrawędziowy. Znajdzie się w pomiędzy torami nr 41 i 42. Dwie czynne krawędzie peronowe będą miały długość 200 i 300 m. Wysokość krawędzi peronowej również wyniesie 0,76 m powyżej główki szyny.

Dodatkowo w zakresie obiektów inżynieryjnych PKP PLK przewidują rozbiórkę istniejących obiektów oraz budowę nowych. W ramach inwestycji planowana jest m.in.: likwidacja kładki nad torami (co budzi duże kontrowersje, bo obiekt jest historyczny) i budowa przejścia pod torami łączącego stronę południową z północną częścią miasta, remont wiaduktów nad ul. Aleje Wyzwolenia, przebudowa wiaduktu nad ul. Batorego

Szacuje się, że wartość prac wyniesie 225 mln zł netto. Czas realizacji ustalono na 48 miesięcy, przy czym jest to termin maksymalny, gdyż ostateczny termin realizacji zamówienia będzie uzależniony od deklaracji wykonawcy w ofercie. Ocena ofert odbywać się będzie na zasadzie analizy ceny (60%), skrócenia terminu realizacji (20%) oraz doświadczenia personelu (20%). Listę oferentów powinniśmy poznać 8 sierpnia 2017 r. Realizacja robót inwestycyjnych przez PKP Polskie Linie Kolejowe planowana jest w latach 2018-2021. Jednocześnie PKP SA zajmie się również przebudową dworca.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony