Partnerzy serwisu:

Plan głębokiej restrukturyzacji Kolei Ukraińskich będzie gotowy do końca 2019

Michał Szymajda 07.09.2019 66

Plan głębokiej restrukturyzacji Kolei Ukraińskich będzie gotowy do końca 2019
Fot. Michał Szymajda
Plan restrukturyzacji Ukraińskich Kolei ma być gotowy do końca 2019 roku. Polecenie wykonania projektu zmian w strukturze monolitu Ukrzaliznycii wydał prezydent Ukrainy, Wołodymyr Zełeński.
Zmiany w strukturze Kolei Ukraińskich to jeden z elementów zapowiadanych przez nowego prezydenta Ukrainy jeszcze w kampanii wyborczej. Prezydentowi Wołodymyrowi Zełeńskiemu łatwiej jest wdrażać w życie swoje pomysły w związku z większością parlamentarną, jaką posiada w Werchownej Radzie. Ta poleciła opracowanie planu restrukturyzacji Ukrzaliznyci w czerwcu 2019, co zaakceptowała rada nadzorcza państwowej firmy.

Zgodnie z modelem europejskim, firma zostanie podzielona na trzy: zarządce infrastruktury, operatora cargo i operatora pasażerskiego. – Infrastruktura kolejowa podlegać będzie państwu, natomiast przewoźnik pasażerski i towarowy będą działać na warunkach rynkowych – powiedział Jewhen Krawcow, prezes UZ.

Krawcow zaznacza i ostrzega, że wprowadzenie znanego m.in. z Polski modelu działania kolei nie będzie możliwe bez wprowadzenia finansowania przewozów pasażerskich w wydaniu regionalnym i dalekobieżnym, a także przez rozpoczęcie finansowania na szeroką skalę utrzymania i modernizacji infrastruktury przez państwo.

– Warunkiem podstawowym działania takiego modelu jest także zapewnienie niedyskryminacyjnych (przede wszystkim taryfowych) warunków między przedsiębiorstwami z sektora prywatnego i publicznego. A także pomoc panstwa w rozwiązywaniu problemów społecznych w procesie restrukturyzacji kolei – napisał Krawcow.

Obecnie na Ukrainie przewozy pasażerskie finansowane są z nadwyżek finansowych z przewozów cargo, tak jak działo się to w Polsce np. w latach 90-tych. Obecnie na Ukrainie brakuje instrumentów prawnych i woli wsparcia finansowego przewozów pasażerskich (a także pieniędzy). Samofinansują się w zasadzie wyłącznie połącznia IC+, realizowane pociągami Rotem i niewielka część pociągów dalekobieżnych. Skutkuje to coraz słabszą ofertą na wielu liniach lokalnych, gdzie, w oddaleniu od większych miast, często uruchamia się dwie lub trzy pary pociągów regionalnych dziennie.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony