Partnerzy serwisu:

PKP: Widać efekt synergii różnych inwestycji

RK 21.02.2020 0

PKP: Widać efekt synergii różnych inwestycji
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
O tym, że polska kolej zmierza we właściwym kierunku, przekonywali przedstawiciele rządu, spółek kolejowych PKP, a także eksperci branży. Najważniejszym wnioskiem z debaty Inwestycje dla zwiększenia komfortu pasażerów i wzrostu przewozów towarów odbywającej się podczas Kongresu Rozwoju Kolei jest spostrzeżenie, że realizacja prac inwestycyjnych przez różne podmioty w jednym czasie pozwala na osiągnięcie efektu synergii.
– Doświadczenie kilku projektów z początku procesu inwestycyjnego pokazało nam, że rzeczywiste wzrosty notowane są tam, gdzie jednocześnie mieliśmy zmodernizowaną infrastrukturę torową i uruchomiony nowy tabor – mówił dziś podczas Kongresu Rozwoju Kolei Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Mówił on przy tym, że dotychczasowe działania pozwoliły na wyciągnięcie istotnych wniosków na przyszłość.

O synergii różnych inwestycji kolejowych mówił także Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. Mówił on, że spółka modernizuje dworce i stawia nowe przede wszystkim przy tych liniach, które są remontowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe  Zapowiedział też, że poza aktualnie toczącymi się pracami przy 200 dworcach, które mają być gotowe do 2023 r., PKP SA. przygotowuje się do inwestycji obejmujących 150 kolejnych obiektów. Wspomniał również, że dworce są na tyle przyjazne, że stają się często małymi centrami kultury. Dodał, że wciąż rozwijany jest także projekt Wspólnego Biletu, a w najbliższym czasie PKP S.A. podpisze umowę intencyjną z Polbusem – pierwszym przewoźnikiem autobusowym, który najprawdopodobniej dołączy do systemu.

Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych – zaznaczył, że jednym z głównych obszarów rozwoju w najbliższych latach będą koleje aglomeracyjne, które cieszą się coraz większą popularnością wśród pasażerów. – Taka kolej powstaje np. w Rzeszowie czy Szczecinie, a więc w miastach o wiele mniejszych niż Warszawa. Tam też takie rozwiązanie jest potrzebne – mówił.

Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity, mówił o bardzo dużym wzroście liczby przewożonych pasażerów, który skłonił przewoźnika do korekty swoich planów inwestycyjnych: zamiast 2 mld zł spółka zamierza wydać aż 7 mld zł, przede wszystkim na zakup i modernizację taboru. Jaki będzie efekt wydatkowania tak znaczących środków? – Spółka ma być więc w pełni gotowa na działalność w warunkach konkurencji, realizując zarówno zlecenia publiczne, jak i uruchamiając połączenia na trasach komercyjnych. Wśród konkretnych zakupów Marek Chraniuk wymienił m.in. zakup wagonów od FPS czy 12 jednostek elektrycznych zespołów trakcyjnych od Stadlera.

Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej, przypomniał o niedawnym przejeździe pierwszego pociągu z Chin. – Jedzie już do nas kolejny – dodał. Mówił także o tym, że choć PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa stanowi jedynie ok. 2 proc. polskiej sieci kolejowej, realizowane jest na niej ok. 7 proc. pracy przewozowej. Podkreślał także znaczenie modernizacji trasy i taboru, m.in. zakup nowych lokomotyw spalinowych, pomysły elektryfikacji czy skorzystania z technologii wodorowych.

– Przedstawiciel innego przewoźnika towarowego, Grzegorz Fingas z zarządu PKP Cargo, zauważył, że pomimo skali prowadzonych przez PLK inwestycji infrastrukturalnych towary są przewożone – Współpracujemy jednak na bieżąco z zarządcą infrastruktury. Bez tego nie byłoby możliwe przewiezienie rekordowej liczby materiałów na budowy w 2018 r. – zaznaczył. Dodał, że modernizacje tras kolejowych przyniosą dobre efekty dla przewoźników towarowych.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony