Partnerzy serwisu:

PKP SA: SKM Trójmiasto potrzebuje przede wszystkim umowy wieloletniej

Michał Szymajda 15.02.2018 75

PKP SA: SKM Trójmiasto potrzebuje przede wszystkim umowy wieloletniej
Niezmodernizowane EN57 wciąż stanowią większość taboru SKMFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Rzecznik prasowy PKP SA odpowiedział na uwagi marszałka województwa pomorskiego – Mieczysława Struka – dotyczące struktury właścicielskiej PKP SKM Trójmiasto i tego, kto ma wesprzeć przewoźnika w koniecznych inwestycjach taborowych.
Przypomnijmy: na początku lutego Centrum Unijnych Projektów Transportowych wysoko oceniło projekt zakupu 10 wieloczłonowych elektrycznych pociągów złożony przez PKP SKM Trójmiasto. Otworzyło to przewoźnikowi drogę do zakupu pociągów, jednak ponad 50% środków musi zgromadzić do projektu on sam.

Pojawiły się pytania w jaki sposób przewoźnik ma to zrobić, a jedną z dróg mogłoby być dofinansowanie zakupu przez marszałka województwa pomorskiego. Ten jednak stanowczo odrzucił taką możliwość, chyba że PKP SA zdecyduje się przekazać akcje przewoźnika w ręce samorządu. Marszałek Struk pytał też (jak zaznaczył – retorycznie), ile do zakupów nowego taboru dorzuci się PKP SA, który ma większościowy pakiet akcji przewoźnika. Stanowisko PKP SA, w związku z wypowiedzią marszałka, otrzymaliśmy 15 lutego.

"Przewoźnik dobrze wywiązuje się z postawionych zadań"

– Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim – czytamy na początku oświadczenia.

PKP SA dostrzega, że jednym z najważniejszych działań koniecznych do prawidłowej działalności PKP SKM Trójmiasto jest zakup nowych pociągów, dlatego informacja o wynikach konkursu związanego z dofinansowaniem projektów transportowych bardzo zarząd ucieszyła.

– Projekt zakupu 10 nowych pociągów elektrycznych został bardzo wysoko oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. SKM otrzymała obietnicę dofinansowania w wysokości 160 milionów złotych, czyli 50% wartości tego przedsięwzięcia. Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać – napisał Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. W piśmie przesłanym do redakcji dodaje, że SKM w Trójmieście założyła realizację projektu zakupu nowych pociągów przy sfinansowaniu wkładu własnego ze środków dłużnych (emisja obligacji lub kredyt).

Umowa wieloletnia to podstawa

– Ich zabezpieczeniem miała być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych. Z punktu widzenia pasażerów korzystnym rozwiązaniem byłoby podpisanie przez przewoźnika wieloletniej umowy z samorządem województwa. Ułatwiłaby ona realizację inwestycji, np. takich jak zakupy nowych pociągów – informuje Stilger.

W odpowiedzi na rzucone w eter pytanie marszałka Struka, dotyczące kwoty, jaką PKP SA wspomoże trójmiejskiego przewoźnika w związku z szansą na zakup taboru, Michał Stilger odpowiada, że kwestia finansowania wkładu własnego przez PKP SKM ze środków pochodzących z udziałów objętych przez jednego z właścicieli wymaga dokładnej analizy i oceny, w kontekście przepisów o pomocy publicznej.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony