Partnerzy serwisu:

PKP poznaje niemieckie doświadczenia w zarządzaniu dworcami

inf. pras. 08.09.2016 0

PKP poznaje niemieckie doświadczenia w zarządzaniu dworcami
fot. PKP SA
Polskie dworce jak w Niemczech? Delegacja PKP SA odbyła studyjną wizytę w Południowej Nadrenii Palatynacie – landzie dysponującym najlepszymi kolejami regionalnymi – informuje PKP SA
Przedstawiciele PKP SA z Michałem Beimem, członkiem zarządu odpowiedzialnym za strategię spotkali się z kierownictwem Zarządu Transportu Kolejowego Południowej Nadrenii Palatynatu (Zweckverband Schienenpersonennahverkehr), którego koleje regionalne uważane są za najsprawniej działające w Niemczech. Odwiedzili także dworce, które w ostatnich latach zdobywały tytuł „Dworca Roku”, przyznawany przez koalicję stowarzyszeń pasażerów – m.in. w Marburgu, Darmstadt, Oberursel, Aschaffenburgu, Ludwigshafen czy Kaiserslautern.

– W Niemczech duża część pozytywnych zmian na kolei zaczęła się właśnie od radykalnego poprawienia nie tylko standardu dworców, ale także od nowej filozofii ich działania. W okresie kryzysu gospodarczego Koleje Niemieckie przy współpracy z rządem i władzami regionalnymi rozpoczęły Ofensywę Dworcową – potężny program inwestycyjny, który nie tylko zmienił oblicze dworców w małych miastach Niemiec, ale także obejmował np. analizę 1000 potencjalnych punktów postojów pociągów. Niemal 300 z nich zamieniło się później w nowe bądź gruntownie zmodernizowane dworce – mówi dr Michał Beim, członek zarządu PKP SA odpowiedzialny za strategię. –  Ten program nie tylko z powrotem przyciągnął pasażerów na kolej, ale także otworzył niemieckiej gospodarce ogromne możliwości inwestycyjne. Podobne wyzwanie stoi obecnie przed Polską w związku z nową unijną perspektywą finansową. Ważnym z punktu widzenia polskich kolei jest fakt, iż Koleje Niemieckie wraz z rządem i władzami regionalnymi poszukują takiego modelu opłaty dworcowej, który z jednej strony pozwoli na utrzymanie stacji, a z drugiej nie będzie barierą dla rozwoju kolei regionalnych – wskazuje Michał Beim.

Niemieckie doświadczenia dotyczą nie tylko dworców – choć poziom ich komercjalizacji, zagospodarowanie części powierzchni pod funkcje miejskie, publiczne, wspólny bilet i wspólna taryfa oraz automatyzacja sprzedaży mogą być dla PKP inspirujące. Warte uwagi jest także wprowadzenie tzw. zintegrowanego, cyklicznego rozkładu jazdy („taktu”) dla pociągów lokalnych i dalekobieżnych, a także innych środków komunikacji publicznej.

– Wprowadzenie taktu pozwoliło zapewnić połączenia kursujące w Nadrenii-Palatynacie co godzinę, we wszystkie dni tygodnia. Wcześniej na wielu relacjach pociągi kursowały tylko w godzinach szczytów przewozowych, w dni robocze. Zintegrowany, cykliczny rozkładu jazdy okazał się sukcesem. Praca eksploatacyjna wzrosła tylko o połowę, natomiast liczba pasażerów ponad dwukrotnie – podkreślał dyrektor Zweckverband Schienenpersonennahverkehr Michael Heilmann. W weekendy kolej stanowi koło zamachowe rozwoju turystyki regionalnej.

– Bardzo interesujące są także niemieckie rozwiązania w dziedzinie swego rodzaju filozofii funkcjonowania kolei – kolej to już nie tylko pociągi i dworce, to organizacja bardzo często generująca niemal całą mobilność w mieście. Zapewnia nie tylko ruch pociągów, ale także ułatwia dalsze poruszanie się komunikacją autobusową i tramwajową, transport lub przechowanie roweru a także zaparkowanie samochodu lub wynajęcie samochodów z systemów car-sharing. Te zmiany zajęły Niemcom prawie 20 lat. My mamy szanse wykorzystać zarówno tzw. Plan Morawieckiego, jak i środki z UE, aby kolej miała nie tylko nową infrastrukturę i tabor, ale także działała według wyzwań XXI wieku. Warto więc uczuć się na przykładach najlepszej praktyki – podkreśla Michał Beim.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony