Partnerzy serwisu:

PKP PLK podsumowuje wielką awarię. 1,3 tys. pociągów opóźnionych. Kwestia odszkodowań otwarta

Łukasz Malinowski 18.03.2022 4k

PKP PLK podsumowuje wielką awarię. 1,3 tys. pociągów opóźnionych. Kwestia odszkodowań otwarta
fot.PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) podsumowały czwartkową awarię na sieci kolejowej. W wyniku usterki w urządzeniach Alstomu opóźnionych było 1,3 tys. pociągów. Zarządca infrastruktury zapewnia, że wszystkie problemy zostały rozwiązane i prowadzenie ruchu pociągów jest bezpieczne. Spółka będzie rozmawiać z Alstomem o ewentualnych odszkodowaniach.
W czwartek (17 marca) ok. godz. 4.00 nad ranem przestały poprawnie działać lokalne centra sterowania (LCS). Szybko okazało się, że awaria objęła 19 lokalizacji i dotknęła ok. 820 km linii kolejowych. Do godziny 18:00 służby techniczne przywróciły funkcjonowanie systemów we wszystkich lokalizacjach. Była to jedna z największych awarii na sieci kolejowej PKP PLK a jej usunięcie zajęło kilkanaście godzin.

– Za nami są już skutki wczorajszej awarii. Ruch pociągów odbywa się normalnie, nie było problemów w dzisiejszym porannym szczycie – mówił podczas konferencji prasowej podsumowującej działania związane z awarią Mirosław Skubiszyński, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Wyjaśnił przy tym, że od razu uruchomione zostały odpowiednie procedury wewnętrzne i powołany sztab kryzysowy, który zajął się poszukiwaniem rozwiązania problemu. Przez cały czas zapewnione było bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów. Ok. 9:00 rano udało się uruchomić pierwszy LCS w Czechowicach-Dziedzicach. Kolejne były uruchamiane w ciągu dnia.

PKP PLK: To nie był cyberatak

Skala awarii oraz jej przełożenie na wielogodzinne opóźnienia pociągów na znacznej części sieci kolejowej wzbudziły podejrzenia o możliwość cyberataku ze strony rosyjskiej ze względu na trwającą wojnę na Ukrainie. Jednak szybko okazało się, że był to błąd w działaniu urządzeń firmy Alstom. „Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone. Wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania ex-Bombardier” – mogliśmy przeczytać w oświadczeniu producenta.

– Nie ma przesłanek, że to był cyberatak, ale zgodnie z procedurami sprawdzimy taką ewentualność – mówił podczas konferencji prasowej podsumowującej działania związane z awarią wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Tysiące opóźnionych pociągów

Jak poinformowała PKP PLK, w czwartek, w wyniku awarii opóźnionych było 1,3 tys. pociągów.

W dniu awarii nie działał również Portal Pasażera. To nie miało związku z problemami z LCS, ale wynikało z dużego zainteresowania pasażerów, którzy poszukiwali informacji o opóźnieniach. Przedstawiciel PKP PLK przyznał, że są potrzebne nowe rozwiązania w zakresie komunikacji z pasażerem, a taka sytuacja nie powinna się zdarzyć.

Odszkodowania od Alstomu

PKP PLK podkreśla, że producent urządzeń (Alstom, który niedawno przejął Bombardiera, który był właściwym dostawcą urządzeń i podmiotem odpowiadającym przez ostatnia lata za ich utrzymanie) od samego początku współpracował z zarządcą. – Alstom energicznie i sprawnie włączył się w poszukiwanie usterki. System jest certyfikowany i obecnie funkcjonuje prawidłowo. Z zaistniałej sytuacji wyciągamy wnioski i robimy już przegląd wszystkich urządzeń sterowania ruchem kolejowym i poprawności ich działania – podkreśla Skubiszyński.
Na razie nie ma szczegółowych informacji o ewentualnych odszkodowaniach od producenta. – Odszkodowania będą przedmiotem rozmów z Alstomem – powiedział przedstawiciel PKP PLK, ale odmówił podania bardziej szczegółowych informacji.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony